Pagani Tricolore

Terugblik: onze favorieten van 2016 + Wat brengt 2017

Het AutoJunior team blik terug op een geslaagd 2016 dat bol stond van prachtige auto-momenten, maar zeker en vast ook veel hard schrijf, film en foto werk achter de schermen. Wat waren onze favorieten van het afgelopen jaar en naar wat kijken we uit in 2017? Dat gaan we na aan de hand van vier eenvoudige (?) vragen.

(1) Welke in 2016 gelanceerde auto maakte de meeste indruk (op vlak van bv. design, technologie, exclusiviteit …) ?

(2) Welke persoonlijke rijervaring in 2016 staat bovenaan het lijstje?

(3) Wat was het leukste auto/race evenement van het afgelopen jaar?

(4) Naar wie of wat kijk je uit dit jaar?

Harald

Harald

(1) Dé auto van 2016: Lamborghini Aventador SV Roadster

Waarom? Gewoon omdat deze Lambo zo over the top is qua design!

Lamborghii Aventador

(2) Rijbeleving van 2016: Mazda MX-5 ND

Waarom? Deze Mazda voelt echt aan als een go-cart. Nog nooit in mijn leven heb ik zo veel fun gehad als in deze wagen. Het concept is simpel, maar wel perfect: motor vooraan, achterwielaandrijving en een open dak. Zelfs elke supercar waar ik dit jaar mee heb gereden had ik met veel plezier terug ingewisseld voor een MX-5.

(3) Evenement van het jaar: Cars for Life uiteraard.

(4) Uitkijken in 2017 naar: De Mercedes AMG GT R

Waarom?  Ik wil die auto gewoon eens in het echt zien. Er is niet echt een reden waarom, maar op foto lijkt hij gewoon enorm vét.

Simon

Simon

(1) Dé auto van 2016: Tesla Model X

Waarom?  Tof design, zeer moderne looks en bovendien goed voor de natuur en tevens niet-te-vatten snel. De BMW M2 deelt voor mij de eerste plaats met de Tesla, maar de BMW speelt natuurlijk in een volledig ander segment. De M2 is eindelijk weer een auto voor echte autofans en bovendien is de prijs niet overdreven hoog, dus op termijn misschien wel een haalbare droomwagen?

Rijtest: Tesla Model X P90D ‘Less is More’

(2) Rijbeleving van 2016: Mercedes-Benz S 500 4MATIC Cabrio

Waarom? De auto lijkt wel te mooi om waar te zijn, wat een machine …

Rijtest: Mercedes-Benz S500 Cabrio

(3) Evenement van het jaar: Cars For Life

Waarom? Jammer genoeg bleven mijn auto evenementen dit jaar beperkt tot enkel rondritten en meetings waarvan Cars For Life de leukste was. Het is fijn om te zien dat er nog zoveel enthousiasme is om iets voor het goede doel te organiseren.

(4) Uitkijken in 2017 naar: Nieuwe BMW M5

Waarom? De 540i is al zeer indrukwekkend dus dat belooft voor de ‘Motorsport’ versie. Benieuwd alvast naar de vierwielaandrijving met driftfunctie …

Louis

Louis

(1) Dé auto van 2016: Porsche 911 R

Waarom? Het bewijs dat een moderne sportwagen nog steeds de rijbeleving kan bieden van een klassieker. Zonder twijfel één van m’n favoriete auto’s aller tijden!

(2) Rijbeleving van 2016: Mijn eigen Ford Focus RS mk2

Waarom? Beste aankoop dit jaar! Van alle wagens die ik in 2016 gereden heb heeft de Focus RS nog steeds de beste en spannendste rijbeleving.

Ford Focus RS

(3) Evenement van het jaarFord Focus RS Treffen bij de Nürburgring

Waarom? Mijn eerste rondjes op de Nürburgring!

(4) Uitkijken in 2017 naar: Tesla Model 3

Waarom? Hopelijk komt Elon Musk zijn beloftes na en worden de eerste Model 3’s dit jaar gebouwd.

Ruben

Ruben

(1) Dé auto van 2016: Porsche 911 R (ook al!)

Waarom? Na het weghalen van de manuele versnellingsbak in de GT3 en GT3 RS bracht Porsche, die gekend is voor het pure rijplezier, een wagen op de markt die terugkeert naar de kern waarom ik van een auto houd: de belevenis en gevoel tijdens het rijden. Jammer genoeg is de 911 R slecht in beperkte oplage beschikbaar, maar wil je ook ongeveer hetzelfde voelen dan heb ik mijn auto van vorig jaar als voorstel: de cayman GT4.

(2) Rijbeleving van 2016Mini John Cooper Works

Waarom? Het moet niet altijd supercars met pkzwanger moteren en bliksemsnelle 0-100 tijden zijn die mijn hartje snellen doen slaan. De hoeveelheid rijplezier dat ik heb gehad met deze mini was door geen enkele wagen dit jaar te evenaren. De bereikbare prestaties, lichtgewicht en geweldig geluid maken dit mijn favoriete vierwieler van 2016. Deze wagen bewijst nogmaals dat het toffer is om een ’trage wagen snel te rijden dan een snelle wagen traag. Je hebt geen circuit nodig om het volledige potentieel van deze mini naar boven te halen.

Rijtest: Mini John Cooper Works

(3) Evenement van het jaar: De AutoJunior roadtrip

Waarom? De dream voor elke autofan. Het bezoeken van de twee beste circuits van Europa (Spa-Francorchamps en Nürburgring), het testrijden van de Rolls-Royce Ghost, de museums van de 3 grote Italiaanse automerken Lamborghini, Ferrari en als toppunt de Pagani-fabriek (subliem gewoon) en als afsluiter het spotten aan de 2 prinsessteden van de cote d’azur: Cannes en Monaco. Cars for life was natuurlijk ook super geslaagd dit jaar.

AutoJunior op bezoek bij Pagani Automobili Modena

(4) Uitkijken in 2017 naar: De volgende RS modellen van Porsche

Waarom? De geruchten dat de mk2 GT3 (RS) ook optioneel leverbaar zou zijn met manuele bak, dat wordt smullen.  Ook uitkijken naar de GT2 (RS) die misschien wel een nieuw ronderecord op de ring zal neerzetten?

Olivier

Olivier

(1) Dé auto van 2016Tesla Model X P90D

Waarom? De Tesla Model X P90D testrijden was een heuse ervaring. Nog sneller, nog beter en … nog duurder dan de Model S P90D die ik eerder reed. Zo een complexe wagen met tegelijk zo’n simpel design. Ook al sta ik op de eerste rij wanneer het gaat over natuurlijke V8-motoren met enkele koppeling en een merk dat eindigt op ‘..aserati’, zo’n technisch hoogstandje slaat werkelijk alles. Iedereen moet mee met z’n tijd, wij dus ook. 100% elektrisch wordt de toekomst.

(2) Rijbeleving van 2016: Mercedes-AMG GT

Waarom? Om niet in herhaling te vallen door wat hierboven reeds beschreven staat kies ik voor enkele AMG-modellen die ik dit jaar enkele weken mocht testen: een knalgele AMG GT Coupé met ronkende V8 en 470 pk. Bijzonder speels en wulps. Enkele maanden later nog beter; de S63 Cabriolet. Een speeltje van liefst 235.000 euro. Als je me vraagt welk merk momenteel de autowereld overheerst dan antwoord ik resoluut Mercedes. Voor ieder wat wils, continue ontwikkeling voor de groenere toekomst en steeds betrouwbaar.

Rijtest: Mercedes-AMG GT

(3) Evenement van het jaar: Autosalon Genève

Waarom? Het salon van Genève heeft ook dit jaar mijn mond doen openvallen. Zo’n klein gezellig salon waarin ettelijke automerken hun trotse producten tonen. Je vindt er werkelijk elk merk dat er vandaag de dag toe doet. Een dagje op en af vliegen is dus geen enkel probleem voor dit jaarlijks unieke autofeest.

(4) Uitkijken in 2017 naar: Nieuwe Mercedes-Benz E coupé

Waarom? Geen verrassing dat ik een Mercedes kies. De nieuwe coupé-lijn die Mercedes op papier zet is ongelofelijk elegant en rebels tegelijk. Dat was al zo bij de S Coupé. Dan de C Coupé en nu deze nieuwe E Coupé. Een echte streling voor het oog. Dat dit model er komt in AMG-vorm is een zeer mooie bijkomstigheid.

Tom

(1) Dé auto van 2016: Nieuwe E-Klasse

Waarom? Waanzinnig straf goed en verfijnd spul. Moet er nog een S-Klasse zijn?

Rijtest: Mercedes-Benz E 220d Launch Edition

(2) Rijbeleving van 2016: Volkswagen Tiguan 1.4

Waarom? Excuseer? Green grap hoor! Een ritje heen en terug in een VW Tiguan naar Alès in Zuid-Frankrijk ging zo vlot en comfortabel dat ik er nog steeds zwaar onder de indruk van ben. Ondanks het dieselgate schandaal is het zeer duidelijk waarom Volkswagen vorig jaar de grootste autobouwer ter wereld was. De Mercedes SLC 200 was de leukste, maar iets minder praktisch. Voor het eerst met een Bentley kunnen rijden was ook geen straf. Ook de Tesla elektriciteitscentrales zijn podiumwaardig materiaal en bewijzen dat elektrisch rijden plezierig is.

Rijtest: Volkswagen Tiguan 1.4 TSI DSG Highline

(3) Evenement van het jaar: Formule 1 in Spa-Francorchamps

Waarom? Continu 35°C, geen zuchtje wind en op de koppen lopen van voornamelijk Nederlanders. En toch blijft de Formule in Spa een beetje hemel op aarde. En dat geluid van de bijna 1.000 pk sterke machines? Dat is zonder oordopjes moeilijk uit te houden als je er vlak boven hangt.

(4) Uitkijken in 2017 naar: De Formule 1 prestaties van lokale raceheld Stoffel Vandoorne

Al jaren volg ik steevast de uitzonderlijke stuurmanskunsten van Stoffel Vandoorne en meer dan verdiend maakt Stoffel dit jaar zijn intrede in de Formule 1. De 24 jarige West-Vlaming is de eerste Vlaming ooit in de Formule 1 en dat puur op basis van talent en volharding. Nu nog hopen dat de McLaren-Honda om het podium kan meestrijden. Ook op rally-vlak staat er veel op het spel, want Thierry Neuville maakt na de terugtrekking van Volkswagen uit het WRC zeker kans op de wereldtitel! Op autovalk kijk ik vooral uit naar de marktintroductie van de Honda NSX en ook naar de S-Klasse facelift die ons hopelijk op technologisch vlak weer kan verrassen.

Stoffel Vandoorne