Mercedes AMG GT

Rijtest: Mercedes-AMG GT

Terwijl 50% van de AutoJunior-crew van het autogekke Monaco genoot kreeg ik van Mercedes-AMG de sleutels overhandigd van een speciaal voertuig. Niet de Mercedes-AMG GTS, die hebben we al getest. Van kilometers ver zag ik de AMG GT staan blinken, dankzij de prachtige ‘Solarbeam’-gele kleur. Het is moeilijk om de rij-ervaring met deze prachtmachine in woorden uit te drukken. Beginnen bij het begin is een goed begin. (prijzen van opties exclusief btw)

Mercedes AMG GT

Design: Gewaagd maar geslaagd

De discussie of de Mercedes-AMG GT een supercar is gaan we hier niet voeren. Wel is zeker dat de GT de looks heeft van een supercar. De neus alleen al lijkt eindeloos te zijn doorgetrokken. De grote centrale ‘mond’ van de wagen valt direct op. Vliegjes vangen op de autosnelweg is kinderspel. Twee luchtinlaten onder de koplampen lijken ook zeer logisch gepositioneerd. De diffuser onder de nummerplaat maakt de snoet van de GT helemaal af.

Mercedes AMG GT

De motorkap lijkt iets te klein vormgegeven gezien de grootte van de neus. Je zou verwachten dat het embleem op de motorkap zelf wordt geplaatst, hier is dat niet. Los daarvan is het een impressionant spel van lijnen en buigingen.

Mercedes AMG GT

De twee luchtuitlaten, afgewerkt in zwart hard plastiek zien er stoer uit. Net als die op elke zijkant van de wagen met ‘V8 Biturbo’-opschrift. Alleen jammer dat hier carbon ontbreekt, dat zou de look helemaal af maken. De zijspiegels maken de al brede Mercedes nog breder en staan bovendien zeer ongelukkig opgesteld.

Mercedes AMG GT

Het dak is volledig in glas met centraal een panoramisch dak (€918). Het is muggenziften maar op onze testwagen was dat niet elektrisch te verduisteren, iets wat je toch zou verwachten op een wagen met dergelijk prijskaartje (zie verder). De achterruit loopt tot zo’n 25 centimeter van de spoiler. Eenmaal die is uitgeklapt geeft dit de AMG een compleet andere look.

Mercedes AMG GT

De achterlichten zijn bijzonder lang en staan hoog gepositioneerd. Iets doet me denken aan een Amerikaans design. Al zou dat niet onlogisch zijn gezien de grootte van de Amerikaanse markt. De AMG Performance-uitlaten (€1.836) lijken dan weer iets te klein voor een AMG. Waar bijvoorbeeld een E63 twee keer een dubbele uitlaat krijgt, heeft de GT slechts twee enkele, niet echt logisch van Mercedes-AMG. Onderaan zie je dan nog een soort van diffuser met derde remlicht.

Mercedes AMG GT

De 19-inch zwarte kruisspaaks velgen (€3.060) maken de looks compleet. De zwarte velgen in combinatie met zwarte details rondom de wagen zorgen voor een stoer uiterlijk. Leuk weetje: in de AMG GT is zowel het voorwiel als achterwiel 19-inch breed, kies je voor de GTS-versie dan krijgt het achterwiel er nog 1 inch bij.

Mercedes AMG GT

 

Interieur: Gericht op comfort

Mercedes AMG GT

De wagen openen en sluiten gebeurt ‘sleutelloos’, keyless-go (€806) genoemd in de Mercedes-brochure. Zoals we dit al eerder zagen hoef je dus geen sleutel meer vast te nemen, hem bij je hebben is meer dan voldoende voor Mercedes. Klein detail over de sleutel is het symbool van de locatie waar AMG’s worden gebouwd (Affalterbach).

Mercedes AMG GT Mazda MX5
Hier naast de sportieve Mazda MX5

De eerste taak van de rij-ervaring is jezelf laten zakken tot op de hoogte van de wagen. Voor veel mensen gaat dat niet meteen gepaard met elegantie. Zoals het hoort bij een sportwagen zit je dicht bij de grond, al is dat misschien overdreven. Wie al in een Ferrari 458 gestapt is zal geen moeite hebben om de AMG GT te betreden.

Mercedes AMG GT

Wat opvalt is de AMG-dorpel met bijhorende verlichting (€632). Het interieur is volledig zwart, dit dankzij het exclusieve Nappa leder (€3.978). Overal waar je kijkt zie je het leder verwerkt. Het comfort in de AMG Performance-zetels (€1.989) is ongekend voor een wagen in het sportieve segment. Bovendien zijn de zetels afgewerkt met het AMG-logo en aluminium.

Mercedes AMG GT

De middenconsole is het meest tot de verbeelding sprekende kenmerk van de AMG GT. Het kan zo gestolen zijn uit een cockpit van een vliegtuig. Mercedes heeft gekozen voor enkele belangrijke knoppen. Zo kan je de rijmodus kiezen, de wagen starten met de ‘engine’-knop, tractie-controle af- en aanzetten en de ophanging regelen om de wagen te verhogen en verlagen. Aan de rechterzijde zit de volumeknop, de start/stop-functie en de regelbare uitlaatkleppen. Daartussen kan je aan de hand van de draaiknop of touchpad navigeren op het beeldscherm.

Mercedes AMG GT

De automatische transmissie, de 7-trapsautomaat AMG Speedshift DCT, zit daaronder met een ‘pookje’ dat we nog niet eerder zagen bij een Mercedes. Eenmaal aangekomen op jouw bestemming is een snelle druk op ‘P’ voldoende om de wagen stil te leggen, snel en efficiënt. Sterk gedaan dus, die middenconsole. Al had ik in plaats van het aluminium als omlijsting toch iets sportiever zoals koolstofvezel willen zien.

Mercedes AMG GT

Zoals de naam doet vermoeden kan de AMG GT ook dienen voor langere autoreizen, bijvoorbeeld naar het zuiden. De grootte van de koffer heeft ons aangenaam verrast. Niet dat je ermee kan verhuizen maar een reiskoffer en wat tassen meenemen is geen probleem. Mercedes heeft ook een kleine hoedenplank voorzien die handig van pas komt voor een jas of blazer. De kofferklep openen kan via de sleutel of links onder het stuur.

Mercedes AMG GT

Mercedes zou Mercedes niet zijn mochten ze geen ijzersterk audio-systeem voorzien hebben. Deze keer is dat het Burmester-systeem met 10 luidsprekers (€1.326). Ietwat onhandig geplaatst zijn de vier pinkers. Die staan namelijk boven de achteruitkijkspiegel. Plots in een file belanden en het knopje niet vinden zorgt voor wat stress. Zeker als de achterliggers aan hoge snelheid naderen. Naast die knop zit die van de achterspoiler.

Mercedes AMG GT

Besturing: Té licht maar direct

Een klassiek verhaal bij Mercedessen, de té lichte en afstandelijke besturing. De elektronica doet iets te veel haar best om de wagen te helpen sturen. Dat voel je als bestuurder ontzettend. De besturing is dan wel zeer direct en precies, je wilt toch het gevoel hebben dat je de controle over de wagen voor 100% bezit, en niet voor 90%. In Sport en Sport+ stand wordt de besturing zwaarder, wat logisch is voor een sportieve wagen.

Mercedes AMG GT

Een grote acceleratie in Sport+ uitvoeren zorgt er voor dat de achterkant al snel uitbreekt. Op zo’n moment haal je toch even diep adem als de besturing goed gaat. Aan lage snelheden draaien zoals een oprit afrijden lijkt bijzonder moeilijk te gaan. Dit omwille van het feit dat de voorbanden nogal breed zijn. De Mercedes-AMG GT is ook geen kleine wagen, de draaicirkel is opmerkelijk groot. Al is dat eigen aan dit segment.

Mercedes AMG GT

Op de snelweg aan 140 km/u rijden veroorzaakt overigens geen enkel probleem qua besturing. Dan stuurt de wagen zoals elke andere Mercedes: comfortabel en precies.

 

Comfort: Geen S maar A

Je kan het comfort in een sportwagen natuurlijk niet vergelijken met dat van een limousine. Daarom vergelijken we het maar met de A-klasse. Die heeft een sterke basis rijcomfort met de nodige imperfecties. Zo is dat ook het geval in de Mercedes-AMG GT. Dan spreken we over de ‘Comfort’-modus. In Sport+ modus wordt de ophanging beenhard en voel je wel heel wat van het (slechte) wegdek. Maar goed, dat is een circuitmodus en niet echt te gebruiken voor de openbare weg.

Mercedes AMG GT

Door het feit dat dit een tweezitter is met een kleine leefruimte als gevolg, maakt dat de verwarming al snel veel te hoog staat en de warmte heel lang blijft hangen in de wagen. Niet echt een negatief punt, dat is iets waar je mee gaat leven na verloop van tijd. Het is niet zo dat je, zoals in de GLS, een zee van ruimte hebt waar de verwarmde lucht zich verspreidt.

Mercedes AMG GT

Een laatste puntje van kritiek zijn de zijspiegels. Die lijken van buitenaf gezien zeer mooi opgesteld. Binnenin de wagen is het een ander verhaal. De spiegels belemmeren het zicht van de bestuurder waardoor gevaarlijke situaties kunnen ontstaan. Tel daarbij de hinderende A-stijl op (dit is in elke wagen zo) en je krijgt niet de ideale situatie. Had Mercedes de spiegels iets lager geplaatst dan de zitpositie dan hadden we dit nooit opgemerkt.

Mercedes AMG GT

 

Rij-ervaring: Nekkendraaier met eindeloos veel kracht

In de gele kleur valt een sportwagen natuurlijk nog meer op. Nagenoeg iedereen die het pad van de Mercedes-AMG GT kruist kijkt wel eens na. Iets waar wij stiekem wel van genieten. Niet enkel de kleur maar ook het motorgeluid zorgt voor veel aandacht. In comfortmodus met de uitlaatkleppen gesloten brult de AMG GT niet echt, plaats je de wagen in Sport+ modus dan opent hij automatisch de kleppen wat voor een oorverdovend geluid zorgt. Zeker als je schakelt met de schakelaars achter het stuur. Binnenin de wagen hoor je de ploffen zeer goed, buiten is de ervaring nog drie keer luider.

Mercedes AMG GT

Wanneer je in comfortmodus rijdt gedraagt de GT zich niet anders dan bijvoorbeeld een sportieve C-klasse. Eenmaal je het gas opentrekt is dat natuurlijk een ander verhaal. De gasrespons is zeer accuraat. Dat is niet vanzelfsprekend bij Mercedes. Toch heb je ook hier het typische ‘sponsgevoel’ wanneer het gaat over de pedalen. Zowel het gas- als rempedaal voelen nogal ‘sponzerig’ aan. Accelereren en remmen gebeurt pas bij het stevig intrappen van de pedalen. Nader je snel tot een voorligger dan kan zachtjes remmen soms niet genoeg zijn. Gelukkig zit een Mercedes tegenwoordig vol met snufjes die je verhinderen van te crashen. Maar toch, echt aangenaam sportief rijden doe je nooit met volle vertrouwen. Het is een kwestie van gewoon worden.

Mercedes AMG GT

De AMG GT beschikt over AMG’s nieuwe en bekende motor. De 4-liter V8. Die motor zit in nagenoeg alle AMG-modellen. In de AMG GT produceert die motor zo’n 462 pk en dat allemaal op de achterwielen. Dat is meer dan toereikend voor Belgische wegen. Ben je een circuitliefhebber en neem je jouw pareltje dikwijls van stal om een rondje Spa te voltooien, dan kan het zijn dat je snel op de limiet zit. Van stilstand naar 100 km/u doet de AMG GT in perfect 4 seconden. De S-versie, met 50 pk meer, doet dat in 3,8 seconden. De topsnelheid ligt deze keer niet op 250 km/u maar op 304 km/u. Niet dat je dergelijke snelheden haalt op een autosnelweg. Voor je het weet bereik je 200 km/u en moet je in de remmen door het toenemende verkeer.

Mercedes AMG GT

Schakelen doe je niet zelf, tenzij je de paddles achter het stuur gebruikt natuurlijk. Doe je dat niet dan is de AMG DCT Speedshift 7-traps verantwoordelijk voor de overbrenging. Die schakelt in comfortmodus al bij 1800 toeren. Een beetje vergelijkbaar met de 9G-Tronic-automaat die Mercedes als ecologisch redmiddel in al zijn modellen steekt. Ook al is de zeventraps gericht op sportiviteit, toch merk je dat de wagen qua schakelen snel opschakelt en dan blijft hangen op die zevende versnelling. Waar de rest van autoland een achttrapsautomaat in sportwagens lepelt doet Mercedes het met een verzetje minder.

Mercedes AMG GT

Wil je eens volledig van het padje gaan met de AMG GT dan schakel je Sport+ in en drukt het pedaal tegen de vloer. De achterkant breekt onmiddellijk uit en het dashboard wordt ongerust door middel van het uitschijnen van waarschuwingslampjes. Het is aangenomen om het stuur stevig in de hand te houden en zeker niet te fel te corrigeren. Doe je dat toch dan is het einde (in de gracht) nabij. Accelereren bij regenweer of in bochten is dan ook not done. In dat opzicht is de AMG GT een echte supercar die jou alles geeft wat jij wilt. Hardcore is hij niet. Vergelijk hem dus zeker niet met een Ferrari of een Lamborghini maar denk eerder aan merken zoals Jaguar en Porsche. Een F-Type of Carrera zijn de beste vergelijkingen. De Porsche mag dan niet zoveel paardenkracht hebben, het rijplezier is er authentieker dan in de Mercedes. Jaguar’s F-Type is dan weer niet echt praktisch als GT-wagen zoals de AMG GT.

Mercedes AMG GT

“En het verbruik?” hoor ik jou zeggen. Dat hangt natuurlijk af van jouw rechtervoet. Tijdens het testen van de AMG GT bij sportief rijden, of wat had je gedacht, lag het verbruik op 13,5 liter per 100 kilometer. De brochure geeft 9,3 liter aan. Dat lijkt ons iets te ambitieus.

Mercedes AMG GT

Kortom, de rij-ervaring was fenomenaal. Sportief waar nodig, zeer comfortabel wanneer gewenst. Dat laatste is wellicht de grootste troef van de AMG GT.

 

Conclusie: Perfecte keuze maar prijzig

Prijzig is ie wel. Basisprijs €119.000. Al wou Mercedes-AMG in de eerste plaats een statement maken door de extreem dure SLS AMG te vervangen door iets goedkoper maar even sportief. In dat opzicht kan je concluderen dat dergelijk bedrag wel op z’n plaats is voor de AMG GT. Vergeet niet dat de afwerking van zeer hoog niveau is bij Mercedes waardoor je niet veel nood hebt aan extra opties. Heb je toch zakken die eindeloos lijken te zijn gevuld dan bestaan er tientallen nuttige maar dure opties. Onze testwagen kwam op €157.000 btw inclusief. Dat maakt dat er zo’n €30.000 aan opties in de testwagen zaten. Alleen al het kleur kost €7.500 (ex. btw), het leder €4.000 en de velgen €3.060, dat loopt snel op.

Mercedes AMG GT

Mocht ik €150.000 hebben en moeten kiezen? Dan ging ik 100% voor de AMG GT. De F-Type heeft verschillende uitvoeringen waardoor je die veel vaker zal tegenkomen in het straatbeeld. Bovendien kan je kiezen voor GT met wat opties in plaats van te kiezen voor de S-versie. Die laatste heeft als basisprijs al €138.000.

Tot de volgende!

Specificaties Mercedes-AMG GT – Motor: 3.982cc V8 – 462 pk Transmissie: AMG SPEEDSHIFT DCT-7-trapsautomaat Prestaties: Topsnelheid 304 km/h, 0-100 km/u in 4,0 s Normverbruik: 9,3 l/100 km Testverbruik: 13,5 l/100 km CO2 uitstoot: 216 g/km Basisprijs: € 119.064 incl. BTW Prijs Testwagen: € 157.503,28 incl. BTW