Lexus RX 450h+ AWD Executive Line

Waar we eerder de Lexus NX mochten aan de tand voelen kregen we een upgrade naar First Class in de vorm van deze Lexus RX 450h+. Meer luxe, meer ruimte, maar dat is ook nodig aangezien Lexus strijdt in een segment waar de BMW X5 45e/50e de kroon spant in dit land. Neem je leesbril en een goed glas wijn want we gaan met de RX op pad.

The pink elephant in the room

Gelukkig begint het verhaal al goed, want het is niet de eerste keer dat Lexus een grote SUV bouwt. De RX staat al in de prijslijsten sinds 1998! Jazeker, de eerste RX is al langer onder ons dan de eerste generatie BMW X5. Deze nieuwe RX staat in het modellen offensief die Lexus uitrolt de laatste jaren en waar de eerdere NX die we reden ook deel van uitmaakt. Hoe smaakt ons dit? Wel om te starten is het design een evolutie die gestart is bij de 3e generatie uit 2008 en die alsmaar scherper en moderner bijgeschaafd werd tot wat we in deze 5e generatie uit 2023 vinden. De typische zandloper grill vooraan zagen we in 2012 voor het eerst verschijnen bij een facelift en is sindsdien zo merktyperend als de kidney-grills van BMW. Nog een gelijkenis met de Duitse rivaal is dat beiden hun grills bij elk nieuw model almaar groter willen maken alsof het een wedstrijdje verspringen geworden is. Wat ons betreft kan deze RX z’n grilldesign een heel pak beter dragen. De grill is er bij de RX namelijk niet meer opgeplakt zoals dit vroeger wel de mode was door die te omranden met een chroom sierlijst, maar de grille is nu mooi geïntegreerd in het gehele design.

Uiteraard moeten we het ook over “the elephant in the room” hebben, en om correcter te zijn, “the pink elephant in the room”. Lexus durft een statement te maken door deze demowagen uit te voeren in hun Copper Crest brons “roze” kleur. Of je het zelf zou kiezen bij het configureren betwijfelen we, maar mocht Astrid Bryan naar de Barbie film gaan kijken dan kunnen we ons geen betere kleur inbeelden voor haar “pimped up truck”. De achterzijde is een combinatie tussen gewone SUV en eentje met een aflopende daklijn. Hoe je het ook beschrijft, wij zijn van mening dat dit een van de beste hoeken is van de Lexus. Ga linksachter de RX staan en zet dan 10 stappen achteruit. De lange daklijn eindigt mooi in de glaspartij, de achterlichten zijn een soort Zorro masker en het geheel klopt mooi.

Inside

Waar de buitenzijde van de Lexus dus algemeen gezien goed ontvangen wordt is het binnenin zo niet nog beter om te vertoeven. Dit is een mate van afwerking waar zelfs een niveau 3 autist rustig van kan worden. Geen enkel stikseltje is misplaatst, overal is zacht dik leder te vinden, heerlijk diepe tapijten en suède details doorheen zowel de stoelen als de deurpanelen. Dubbele beglazing, een zeer mooi afgestemd Mark & Levinson stereosysteem. Je hoort het, een waar stukje kwaliteit. Maar we verwachten ook niks minder van Lexus.

Het infotainment van de vorige RX is net zoals in de NX op het schop gegaan en vervangen door een groot performant touchscreenscherm. Gedaan dus met de over gecompliceerde touchpad. Vanaf nu hebben we een fors 14 inch touchscreen dat licht gekanteld staat richting de bestuurder. Onderaan vinden we opnieuw zoals in de NX nog steeds de draaiknoppen die de temperatuur besturen. De menustructuur en graphics zijn niet de mooiste in z’n klasse maar de algemene vlotheid, plaatsing en functionaliteit is wel goed. Uiteraard kan je je smartphone connecteren om zo Apple Carplay of Android Auto te gebruiken. Waar leg je die dan? Daar heeft Lexus een mooi opbergvakje voor vooraan in de middenconsole. Handig! Heb je je smartphone niet nodig, dan kan je hem daar draadloos laten opladen. Nu we toch rond de middenconsole zijn geef ik graag ook de uitvinder van de versnellingspook een compliment. Toyota gebruikt deze constructie ook, maar de combinatie van links duwen om te ontgrendelen en aansluitend naar onder of boven om de versnelling te selecteren is zeer makkelijk in dagelijks gebruik.

De touch sensitieve knoppen met een variabele menustructuur op het stuur zijn nog steeds niet onze favoriet gezien die wat omslachtig zijn in gebruik. Zo kan je de cruise control niet besturen vooraleer je het daarbij horende menu opgeroepen hebt. Sommigen kunnen dit een handige feature vinden, wij vonden het in de omloop wat omslachtig. Wil je veranderen van menu, dan garandeer ik je dat je eerst moet zoeken naar de touchknop, om daarna verplicht in het heads-up display te gaan zoeken. Wel leuk zijn de deurgrepen die vervangen zijn door een soort knopje waarmee je de deur kunt ontgrendelen. Wij vonden dit systeem alvast zeer handig in gebruik.

Neem je plaats achter het stuur, dan kan het even zoeken zijn naar de start-knop die wat hoog in het dashboard geplaatst is, maar eens gevonden kan het feest beginnen. Vergeet uiteraard niet dat wanneer je op deze knop drukt, er daarom niet meteen een motor in gang gezwengeld zal worden. Deze RX is namelijk de 450h+. Nederlands vertaald: de plug-in hybride variant. Start je elektrisch, dan doe je beroep op een 18,1 kWh grote accu die een 182 pk sterke elektromotor op de vooras en een 54 pk sterkte elektromotor op de achteras aan het werk zet. In praktijk haalt een rustige bestuurder een 65-70 km uit deze accu. Opladen kan met 6,6 kWh dus daar is de wagen een uurtje of drie zoet mee. Dien je toch iets verder te rijden en zie je geen mogelijkheid om onderweg te stekkeren dan kan je beroep doen op de 2,5 liter vierpitter die in de neus van de Lexus ligt. Die geeft 185 pk vrij om zo op een systeemvermogen van 309 pk te komen. Zelfs met een lege accu blijft de Lexus het hybridesysteem afwisselend gebruiken, en kwam bij ons zo op een gecombineerd gemiddeld verbruik van 6,6 liter per 100 km wat zeer mooi is gezien het 2,1 ton rijklaar gewicht. Een mooi gemiddelde aangezien we met de iets compactere NX met dezelfde aandrijflijn ongeveer 0,7 liter per 100 km minder verbruikten.

Sportief bochtenwerk is niet de favoriete bezigheid van deze battlecruiser… Uiteraard geen probleem voor de gemiddelde Lexus-rijder die met alle gemak en comfort gewoon naar z’n buitenverblijf aan zee zoeft. En het is ook net die manier van rijden waarin Lexus excelleert. Een CVT-automaat schrikt vele autoliefhebbers af, maar in combinatie met de sterke elektromotor hoeft de motor niet zo hard te werken en kan die op de achtergrond blijven samen met alle andere boze geluiden van de buitenwereld. De rust en stilte binnenin is fantastisch rustgevend, zowel in de stad als op autosnelweg.

Prijs

Wil je een Lexus RX, dan kost deze je minimaal € 70.000 BTW incl. voor de instapversie, de RX 350h. Dit is een zelf opladende hybride met 246 pk. Je hoeft hier dus niet te laden aan de laadpaal maar je betaalt wel wat meer rijtaksen door de hogere CO2-uitstoot. Wil je toch een plug-in versie zoals onze 450h+ dan zal je al iets dieper in je zakken moeten tasten gezien deze een basisprijs van ongeveer € 85.000 BTW incl. kost. Ben je liefst het snelste weg bij de stoplichtsprintjes, dan biedt Lexus voor net geen € 96.000 BTW incl. de RX 500h aan die 57pk meer heeft dan de 450h+, maar vooral die zware accu niet dient mee te sleuren gezien dit ook weer een zelf opladende hybride is. Kijken we dan naar de verscheidene uitvoeringen die voor de 450h + beschikbaar zijn, dan hebben we in oplopende volgorde de Business Line, Executive Line en de Privilege Line. Elke versie biedt uiteraard een rijkere standaarduitrusting dan de voorgaande

Conclusie

De Lexus RX is alweer een schot in de roos voor de Japanners. Bouwkwaliteit en afwerking om vingers bij af te likken. Dit in combinatie met een Japans design dat feeling begint te krijgen bij ons Europeanen en aandrijflijnen die, al dan niet fiscaal, voordelig zijn voor de portefeuille. Als kers op de taart is Lexus zelfs zo zeker van z’n stuk dat ze 10 jaar (!) garantie durven geven of 200.000 km met als enige voorwaarde dat hij bij Lexus officiële dealer op onderhoud gaat. Hoewel ons fiscaal landschap de plug-in voor het grootste deel van de markt vaarwel gezegd heeft zouden we voor de enkelingen die nog veel kilometers doen deze Lexus toch zeker aanprijzen. Of als je als particulier het volledig elektrische verhaal nog een stap te ver zou vinden, dan is deze plug-in misschien een perfect eerste teentje in het water. Eender welke aandrijflijn of uitvoering je kiest, met de RX kan je niet misslaan.

AutoLexus RX 450h+ AWD Executive Line
Motor / batterijcapaciteit2,5 l viercilinder in lijn +2 elektromotoren / 18.1 kWh
Maximum vermogen309 pk (totaal systeemvermogen)
Maximum koppel 227 Nm (benzinemotor) + 391 Nm (elektromotoren)
Overbrenging & transmissievierwielaandrijving & E-CVT
0-100 km/h6,5 s
Topsnelheid200 km/h
CO2 uitstoot25 g/km (WLTP)
Normverbruik1,1 l / 100 km
Testverbruik6,6 l / 100 km
Basisprijs (incl. 21% BTW)€ 85.300
Prijs testwagen (incl. 21% BTW)€ 95.250
BIV€ 53
Verkeersbelasting / jaar€ 356,37
Design
80
Interieur & technologie
75
Comfort
85
Rijgedrag
70
Motor & verbruik
75
Prijs & opties
70
Reader Rating1 Stem
85
Zeer comfortabel
Praktijkverbruik
Kwalitatief interieur
10 jaar garantie
geen sportieveling
79