VW Tiguan

Rijtest: Volkswagen Tiguan 1.4 TSI DSG Highline

Kleintjes worden groot. Had de vorige Volkswagen Tiguan nog een babyvelletje met vrouwelijke aantrek, dan is de nieuwe Tiguan een gestoppelde hipster die het breder probeert te zoeken. AutoJunior testte hem in de niet zo voor de hand liggende 1.4 TSI – DSG combinatie.

Pour la petite histoire, de keuze voor de naam Tiguan ging niet over één nacht ijs. De lezers van het Duitse blad Autobild konden indertijd kiezen uit een lijst van vijf namen en de samentrekking van tijger en leguaan kwam dus als winnaar uit de bus. De eerste Tiguan-generatie werd in 2007 in productie genomen en is sindsdien een belangrijk aandeelhouder in de verkopen van Volkswagen. Van de eerste generatie Tiguan werden bijna 3 miljoen exemplaren geproduceerd … Volkswagen haalt dus al haar kwaliteiten uit de kast om van de tweede generatie Tiguan ook een verkoopstopper te maken.

Strak in het pak

Met de nieuwe Tiguan generatie werpt VW de vrouwelijke rondingen naar de prullenbak. Volkswagens nieuwe design ademt zelfzekere strakke lijnen uit die sinds de laatste Golf generatie werden geïntroduceerd. De nieuwe Tiguan trekt die lijn dus door zonder een verhoogde of opgeblazen Golf te zijn. Het resultaat heeft best wat présence en de 4×4 ambities van deze compacte SUV worden in de verf gezet door met plastiek geaccentueerde zijschorten en wielkasten. De Tiguan had bovendien redelijk wat aantrek, maar de nummerplaat kan ook zijn aandeel daarin hebben.

VW Tiguan

Op de motorkap vinden we vier ‘vouwen’ die het front van de Tiguan meer zelfvertrouwen geven. Ook in de zijflanken vinden we een meer geaccentueerde zijlijn en ook de LED koplampen dragen bij tot de agressieve looks van de Tiguan. In de juiste configuratie is de Tiguan minstens even klassevol als een Audi Q5, toch een hele prestatie terwijl de Tiguan eigenlijk de Q3 viseert. Vergeleken met die laatste is de Tiguan wel een 10-tal cm langer. Visueel heb je dus wel degelijk meer ‘pak’ bij de Tiguan dan pakweg een Q3, een BMW X1 of Mercedes-Benz GLA. De nieuwe Tiguan groeide dan ook 6 cm in de lengte en 3 cm in de breedte ten opzichte van de eerste generatie.

Geen kraakje

Van het interieurdesign worden we niet wild, maar de gebruikte materialen en afwerking zijn zoals verwacht zeer degelijk. Vooral het gebruiksgemak van alle snufjes maakt indruk. De animatie van de optionele digitale tellerpartij (standaard op de Highline) is een streling voor het oog en heeft veel weg van de Virtual Cockpit van zus Audi. Optioneel kan je nog kiezen voor een navigatiesysteem met Google Earth looks. Opladen van je smartphone via inductie behoort ook tot de mogelijkheden.

VW Tiguan

Verder is het interieur van de Tiguan dus vrij voorspelbaar op het oranje leder na. ‘Opvallend’ is wel de zo goed als frameloze achteruitkijkspiegel, die niet alleen mooi oogt, het vergroot ook het achteruitkijkoppervlak. De bouwkwaliteit zetten we graag in de verf want we konden geen enkel kraakje in het interieur opmerken tijdens onze testweek. Ook praktisch biedt de Tiguan heel wat handige snufjes. Zo is de achterbank verschuifbaar en varieert het koffervolume van 520 tot 612 liter. Door het ontbreken van een volwaardig reservewiel kan de kofferbodem ook een stuk lager dan de kofferopening geplaatst worden indien nodig. De achterbank kan ook neergeklapt worden vanuit de koffer met een simpele hendel.

Slim stop-start

De optionele adaptieve cruise control die een (te kiezen) vaste afstand houdt ten opzichte van de voorligger (gekoppeld aan een maximumsneheid) is een aanrader voor wie vaak lange afstanden aandoet (€450 inclusief vermoeidheidsdetectie). ‘Nadeel’ van het adaptief systeem is dat het soms tot vreemde situaties leidt bij rijstrookverandering door koppige middenvakrijders of bestuurders die problemen hebben met een vaste snelheid aan te houden. Het systeem zal ook niet twijfelen om de remmen volledig dicht te gooien indien de bestuurder niet reageert bij een plots opduikend voertuig.

img_9149

Ook handig zijn de slimme camera’s die achter het opgevulde VW logo schuilgaan. Ze detecteren namelijk wanneer het voorliggende voertuig opnieuw in beweging komt. Vanaf dat moment start de motor opnieuw, om zo de reactietijd en de eraan gerelateerde achterliggende filevorming te verminderen, slim. Een inklapbare trekhaak die gecombineerd kan worden met Trailer Assist behoort ook tot de opties (€ 295, in combinatie met parkeerpakket inclusief oorverdovend geluidconcert). Stuurassistentie die de Tiguan binnen de lijntjes houdt behoort ook tot de mogelijkheden. Na lange ritten leidt het wel tot spierpijn in de armen omdat er geen mooie synergie is tussen wat de bestuurder en de computur denken.

Twincharged Stratified Injection

Het heeft zijn tijd gevraagd, maar ook in België wint de benzinecultuur terug aan populariteit. Gekoppeld aan de zestraps DSG automaat bewijst de 1,4 liter viercilinder benzinemotor een vinnige combinatie te zijn. Met 150 pk en 250 Nm koppel tussen 1.500 en 3.500 rpm is deze Tiguan ondanks haar volume een meer dan vlotte auto. Het geheim van de TSI (Twincharged Stratified Injection) motor zit hem in het feit dat de motor zowel over een turbo als een compressor beschikt. Afhankelijk van het gekozen afwerkingsniveau is er nog keuze uit twee andere bezinemotoren: 1.4 TSI met 125 pk en een 2.0 TSI met 220 pk. Voor wie toch liever dieselt is er keuze uit een 2.0 TDI met 115, 150, 190 of zelf 240 pk.

De Tiguan komt enkel optioneel met vierwielaandrijving, maar in dagelijkse omstandigheden volstaat de voorwielaandrijving uiteraard. De vlotheid van de motor vertaald zich wel in relatief hoge verbruikscijfers. Na een weekje klokten we af op gemiddeld 7,2 liter per 100 km, het officieel gemiddelde bedraagt toch ook een 6,1 liter per 100 km. Het veelvuldig gebruik van de adaptieve cruise control heeft zeker zijn aandeel in het relatief hoog verbruik omdat de achterliggende computers toch iets minder vooruitziend zijn dan het menselijk brein. Indien je voor vierwielaandrijving kiest moet je er minstens 1 liter per 100 km bijrekenen.

img_9210

De Sportstand is vrij overbodig aangezien in comfortstand de auto al vrij snedig reageert op de stand van het gaspedaal. Ook de plastieken schakelpeddels achter het stuur (€ 150, in combinatie met verwarmbaar stuur) zijn vrij nutteloos omdat de DSG versnellingsbak goed aanvoelt wanneer er terug opgeschakeld moet worden. Het rijgedrag is vrij sereen en weinig enthousiast, maar de stuurbekrachtiging is wel perfect afgesteld. Enkel bij volle belasting merken we enige zenuwachtigheid in de voorophanging met wat onderstuur als gevolg.

Hevige concurrentie

In de gekregen configuratie (€ 43.600) is deze VW geen volkse wagen meer. Sommige comfortsnufjes kunnen het prijskaartje ferm doen oplopen, maar uiteindelijk heeft de koper dat zelf in de hand. Zo had het testexemplaar het “Easy-Open” pakket (€ 350), comfortzetels met memoryfunctie (€ 350) en het Premium pack (panoramisch dak, lederen binnenbekleding, 360° parkeerhulp en elektrisch inklapbare spiegels: €2.500).

img_9372

Een Tiguan is er al vanaf € 27.320 in de Trendline uitvoering die een standaard noodstopfuntie, lijn-assistentie en een knie-airbag voor de bestuurder omvat. Een stapje hoger vind je de Comfortline die mistlichten, dakrails, lichtmetalen velgen en donkere zijruiten aan de uitrusting toevoegt. De Highline topversie onderscheidt zich ondermeer door grotere velgen, LED koplampen en dakrails in zilveren afwerking. Het uitgebreide navigatiesysteem met touchscreen valt onder het Travel Pack in combinatie met het spiegelpakket, bluetooth en elektrische kofferklep (€ 1.100). De prijzen van de meeste opties of optiepakketten vallen op zich best mee, we zijn anders gewend.

Naast concurrenten als de BMW X1, Nissan Qashqai, en Toyota RAV4 komt de concurrentie nu ook uit eigen huis. Met de komst van de gloednieuwe Seat Ateca en Skoda Kodiaq wordt de keuze er niet gemakkelijker op, want ook die gooien het qua looks over een stoere boeg, kwestie van het mannelijk gedeelte in het huishouden enigszins tevreden te houden. En dan is er nog de Audi Q3 die net zoals de andere familieleden op het MQB platform staat.

Conclusie

Met de tweede Tiguan-generatie heeft VW opnieuw alles in huis om heel wat goede huisvaders of huismoeders over de streep te trekken. De strakke looks, de souplesse van de besturing, de comfortabele ophanging, de stilte in het interieur, het algemeen rijgemak … buiten het navigatiesysteem dat soms haperde is er weinig aan te merken op deze meer dan ruime gezinswagen. Ook het gebruiksgemak van alle snufjes en de interieurmogelijkheden zijn opmerkelijk. Voor wie sportief het onderste uit de kan wil halen is hier aan het verkeerde adres, maar de 1,4 TSI is dankzij het ferm koppel meer dan vlot genoeg voor enkele sprintjes aan de stoplichten.

Het prijsverschil tussen de benzine en dieselmotor is nog te klein en het verbruik te hoog om momenteel een benzinemotor boven een diesel te verkiezen. Ook de prijs van de Highline topversie zal voor sommigen een struikelblok zijn, maar je zal nooit het gevoel hebben dat je in ’t zak gezet bent.

img_9300

img_8901Specificaties Volkswagen Tiguan 1.4 TSI – Motor: R4 benzine, 1.395 cc – 150 pk; 250 Nm tussen 1.500 en 3.500 rpm Transmissie: automatische zesbak DSG6 Prestaties: Topsnelheid: 200 km/h, 0-100 km/u in 9,2 s Normverbruik: 6,1 l/100 km Testverbruik: 7,2 l/100 km CO2 uitstoot: 140 g/km Basisprijs: € 27.320 incl. BTW (Trendline) Prijs Testwagen: € 43.600 incl. BTW