Mazda 6 MPS

OVDW – Mazda 6 Performance Series: 260 pk voor een prikje

Onze Occasion van de week is andermaal een wolf in schaapskleren. De Mazda 6 MPS beschikt over 260 paarden en dat tegenwoordig voor een prikje.

In 2002 volgde de Mazda 6 de verouderde 626 op en dat betekende een nieuwe start voor Mazda in Europa. De nieuwe “Stylish, Insightful, and Spirited” designfilosofie sloeg aan bij het publiek. De frisse designstijl vond niet veel later dan ook zijn weg naar de Mazda 2 (2002), RX-8 (2003), 3 (2004), en MX-5 (2005). De eerste generatie van de Mazda 6 stond op het GG platform dat zijn genen deelde met onder andere de Ford Edge en enkele Lincoln’s.

Met de komst van de facelift van de Mazda 6, kwam Mazda aandraven met een extra sportieve 6. Die kreeg in Europa de naam MPS (Mazda Performance Series), maar in Japan was deze 260 pk sterke Mazda bekend als Mazdaspeed6. De direct ingespoten 2,3 liter viercilinder met intercooler en turbo zorgt met 380 Nm koppel voor de nodig gasrespons. Visueel onderscheid is er dankzij een verhoogde motorkap, een andere voor- en achterbumper, een subtiele achterklepspoiler en ook twee uit de kluiten gewassen ovalen uitlaatpijpen. Een manuele zesbak zorgt voor het nodige schakelplezier en de vierwielaandrijving zorgt ervoor dat de wagen meer dan geschikt is voor alle weersomstandigheden. De computergestuurde lamellenkoppeling en sperdifferentieel konden tot 50% van het vermogen naar de achterwielen sturen. De MPS was er enkel als vierdeurs en met een basisprijs van € 34.100 had de 6 MPS ook een zeer schappelijke €/pk verhouding.

Ma2

In een dieseloverspoeld klimaat vonden weinig mensen het lef om voor deze pk-zwangere Mazda te kiezen, maar als je je ogen goed openhoudt kom je ze wel degelijk nog tegen in het straatbeeld. In Sterrebeek staat een behoorlijk fris ogend exemplaar te koop voor net geen € 9.000. De koetswerkschade in de voorportier laat wel nog wat ruimte voor onderhandeling.

De MPS logo’s vonden later hun weg naar de Mazda 3 waar de 2,3 viercilinder ook goed was voor 260 pk. Helaas stopte het Performance Series avontuur in Europa na twee modellen. Blijkbaar ontbraken de MPS modellen toch wat finesse en uitstraling om de Duitse reuzen of de Mitsubishi Lancer Evo en Subaru Impreza WRX het lastig te maken. Het zou nochtans niet misstaan op de huidige 3 en 6 modellen …