2005, we herinneren ons dat jaar zoals gisteren. Sommigen waren nog zeer jong, anderen minder jong. Een jaar waarin van CO2-normen nog niet echt sprake was. Waarin de atmosferische acht – en twaalfcilinders de Italiaanse (en Britse en Duitse) fabrieken letterlijk uitvlogen. Tijd om eens stil te staan bij dit jaar en te kijken wat toen hét van hét was op het gebied van auto’s.
1. Ferrari F430
2004 was het geboortejaar van de prachtige F430. Alles zat goed bij deze wagen, looks, motor, geluid,.. De 4,3-liter V8 met 490 pk en 465 Nm aan koppel waren voor die tijd enorme cijfers.
Niet enkel de standaard F430 werd in 2005 pas echt gelanceerd. Ook de circuitversie van deze Italiaanse schone kwam tot leven; de F430 Challenge. Die kreeg dezelfde motor maar kreeg ook een vermageringskuur zodat de topsnelheid klom naar 325 km/u. Later in 2007 werd de topversie van de F430 geproduceerd, de F430 Scuderia. Ferrari voorzag z’n klanten van dit model door toenemende concurrentie van Porsche met de RS-modellen en Lamborghini met de Gallardo Superleggera. De Scuderia kreeg 20 pk extra en een gewichtsreductie van 100 kg.
2. Lamborghini Gallardo
Liefst 10 jaar lang werd de Gallardo geproduceerd in Italië. In 2005 kwam er een update voor de coupé-versie om de vele kritieken van pers en eigenaars de kop in te drukken. Een sportievere uitlaat, ophanging, 20 pk extra tot 520 pk én een ‘verlaging’ van de eerste en vijfde versnelling om zo te komen tot een snellere en beter bestuurbare wagen.
Nog in 2005 werd een conceptcar van de Gallardo getoond in Genève, de Concept S. Bedoeling was om een moderne interpretatie van de éénzitsroadster van de vorige eeuw af te leveren. Slechts twee stuks van deze futuristische concept werden gemaakt.
3. Lamborghini Murciélago
We blijven nog even in Sant’Agata Bolognese voor de Murciélago. Getekend door de Belg Luc Donckerwolke en geproduceerd van 2001 tot 2010 met 4.099 stuks die van de band rolden.
De Murciélago was, en is nog steeds, een van de meest tot de verbeelding sprekende auto’s die veel harten sneller doen slaan. Standaard kreeg deze supercar de 6,2-liter groter V12 mee met 580 pk tot gevolg. Later volgden nog speciale edities zoals de LP 640 en de LP 670-4 SuperVeloce. Die kregen een iets grotere motor, de 6,5-liter V12. De sprint naar 100 km/u werd voltooid in 3,8 seconden, iets wat niet veel wagens deden in 2005.
4. Mercedes SLR McLaren
“Hoe kunnen we die Italianen temmen?”, vroegen de bazen van Mercedes-Benz zichzelf af. Het antwoord was de SLR McLaren. Met z’n 5,5-liter V8-motor in het vooronder die maar liefst 626 pk en 780 Nm noteert, werd door de vakpers beschouwd als een ultieme sportwagen.
In 2006 werd de 722 Edition tot leven geroepen. Een ode aan Stirling Moss die de Mille Miglia in 1955 reed met nummer 722. De motor werd opgepompt tot 650 pk en 820 Nm koppel.
5. Porsche 996 GT3 RS
2005 was al meteen het laatste jaar dat de Porsche 996 GT3 RS werd gebouwd. De eerste GT3 RS die Porsche ooit uitbracht. Tegenwoordig z’n dergelijke Porsche-uitvoeringen extreem gegeerd en is de marktprijs de hoogte ingeschoten. De 996-generatie van de GT3 RS was voorzien van de 3,6-liter met platte zescilinder. Met 60 pk meer dan de standaard 996 kwam de GT3 RS uit op 360 paarden.
Porsche gaf z’n klanten ook de keuze om te kiezen voor het ClubSport-pakket. Een gratis(!) optie waarbij je jouw comfortabele lederen zetels kon inruilen voor stoere kuipzetels met een rolkooi.
Uiteraard zijn er nog ultieme sportwagens die dateren uit 2005, ken jij er nog meer?