Het is ondertussen al even geleden, maar een diepblauwe Mercedes SLR McLaren is onze nieuwe AutoJunior Occasion van de week. Stiekem ook mijn favoriete auto aller tijden, only if money was no issue …
Sinds de lancering in 2003 stonden ongeveer een 50-tal SLR’en ingeschreven op Belgische nummerplaat, inclusief twee 722 coupés en zelfs vier 722S Roadsters. De roadster die te koop staat bij garage Deman in Brussel begon haar levenslied in Japan en vervolgens vond het een nieuwe eigenaar in Groot-Brittannië. Ondanks die geschiedenis staat het stuur wel aan de juiste kant voor het Europees continent. De AMG 5,4 liter V8 met ontzettend grote compressor en bijhorend turbinegeluid staan nog steeds garant voor 626 pk. Deze SLR Roadster werd geproduceerd in 2008 en ondanks haar leeftijd (relatief natuurlijk) staat er nog geen 16.000 km op de digitale teller.
Begrijp ons niet verkeerd, maar met een vraagprijs van € 339.000 zal je geen slechte zaak doen. Gelijkaardige exemplaren in Duitsland vind je zelden onder de € 500k. De SLR is zeker niet de beste sportwagen, maar aan karakter en uitstraling zeker geen gebrek. Alleen al dat geluid, die lange neus en de vleugeldeuren. Wees er wel van bewust dat er nog eens € 5.000 BIV bijkomt en een jaarlijkse verkeersbelasting van ruim € 4.000 en dan nog eens de dure onderhoudsbeurten. Het leven is dan ook geen ponykamp … dat zal de toekomstige eigenaar ook wel in zijn portefeuille ondervinden.
Voor de volledigheid: een duizendtal exemplaren van de SLR Roadster werden gemaakt in de McLaren fabriek in Woking en daarmee zijn er dat toch een 500-tal minder dan de coupé. Ook de Roadster kreeg een nog indrukwekkendere 722 variant waarvan er 150 stuk zijn. De gekste dakloze SLR is echter de Stirling Moss die met 75 stuks de op één na exclusiefste SLR is, de SLR Edition McLaren is met 25 stuks de meest zeldzame.