Rijtest: Smart Forfour Brabus Xclusive

Kleine, compacte en knalrode wagentjes. We houden ervan! Deze keer reden we de Smart Forfour Brabus Xclusive. Een klein stadswagentje die toch wel aardig wat vermogen met zich meebrengt. Moet je van stad Antwerpen ook je oude en veel te vervuilende diesel van de hand doen? Lees dan verder want deze Smart kan iets voor jouw zijn!

Er zijn verschillende redenen waarom stadswagentjes zo’n groot succes beginnen te worden. Enerzijds is er de stijgende verkeersdrukte in de steden, anderzijds zijn we als mens meer en meer geneigd om zo weinig mogelijk plaats in ons huis aan de auto weg te geven. Althans voor de niet-petrolheads. Wij van AutoJunior zouden natuurlijk niets liever willen dan een gigantische garage.

Exterieur

Smart heeft sinds enkele jaren een nieuwe huisstijl toegepast op het ontwerp van hun wagens. De moderne ForTwo en Forfour zien er dan ook wat voller uit dan hun voorgangers. De koplampen zijn rond gemaakt, waardoor de Smart er schattiger uitziet. Wat dan weer de grotendeels vrouwelijke doelgroep in de hand werkt. Anderzijds vinden wij dat de Forfour er een beetje uitziet als een walvis. Toch als je langs de zijkant kijkt naar de daklijn die hoog begint aan de voorkant en lager eindigt aan de achterkant. We denken dat het ontwerp wat aangenamer voor het oog kon gemaakt worden, maar over smaken valt niet te twisten natuurlijk.

In de rode kleur waarin we hem hebben meegekregen geniet de wagen veel aandacht. Al trekken Smarts over het algemeen wel goed de aandacht met hun kleine, compacte uiterlijk. Een aantal Brabus Xclusive logo’s verhullen nog eens dat het gaat om de extra sportieve versie. De twee uitlaten en 17″ velgen geven de Smart een heel sportieve look. In mijn ogen mag elke hatchback met dergelijke uitlaten en velgen komen.

Interieur

Het interieurontwerp is een perfecte aansluiting op het exterieur. Het is vrij clean en voorin heb je zeker geen ruimte tekort. De achterbank daarentegen is voldoende voor kleine kinderen. Maar wie met 4 volwassenen in de Smart Forfour wil plaatsnemen houdt het best bij korte ritjes. Aluminium pedalen geven het interieur een sportieve look. De witte stiksels en Brabus-logo’s geven er nog eens een extra touch aan (dit zijn dan ook de kenmerken van het Brabus Xclusive-interieur).

Belangrijke zaken zoals GPS en airco zijn op een heel simpele maar doordachte manier aangebracht in het dashboard. Zelfs een chimpansee zou er vrij snel mee overweg kunnen. Wel voelt het materiaal hier en daar nogal goedkoop aan.  Ondanks het interieurpakket van Brabus Xclusive (€ 3.020,00) vinden we dat er toch iets te veel plastiek aanwezig is. Zeker als je weet dat onze testwagen € 26.860,79 kost en dus zeker niet van de goedkoopste is.

Motor en versnellingsbak

Het moet wel de kleinste motor zijn waar ik ooit mee heb gereden. Een drukgevoede 3-cilinder met een cilinder-inhoud van 898 cc. Het is bijna ongelooflijk dat Smart uit zo’n klein motortje 109 pk weet te persen en een koppel haalt van 170 Nm. Het doet mij denken aan de BMW I8 die met zijn benzinemotor 231 pk haalt. Dat was toen een 1,5 l 3-cilinder. Zo’n vermogen uit zo’n kleine motortjes hadden ze tien jaar geleden alleszins nog niet kunnen verwezenlijken. Onderhuids is de Smart Forfour trouwens gelijk aan de huidige Renault Twingo.

De versnellingsbak van de Forfour is standaard een 6-traps automaat, in manuele vorm is hij niet te krijgen. Een automaat is heel gemakkelijk natuurlijk in de stad. De peddeltjes achter het stuur geven het nog eens een speels karakter mee. Het is enorm leuk om met de Smart de boerenbaantjes op en af te rijden met deze versnellingsbak. Ook de wegligging draagt bij tot het rijplezier. Bovendien hadden we bitter weinig last van bodyroll. Op de autosnelweg had de Smart wel wat last van de wind. Maar ja, geef toe. Wie koopt er nu ook een Smart om lange afstanden op de autosnelweg te gaan afleggen?

Opties

Erg veel opties zijn er bij Smart niet te verkrijgen. De meeste zaken zoals noodremassistentie, airco of een GPS zijn standaard ingebouwd. Enkele zaken zijn wel als optie te verkrijgen. Zo kan je de zwarte bodypanels in de metallic kleur van de wagen krijgen (€ 303,00). Ook een parkeerhulpsysteem (€ 252,00) en sfeerverlichting (€ 126,00) behoren tot de opties. Maar daar blijft het ook bij, tenzij je het Brabus Xclusive interieur neemt (€ 3.020,00).

Conclusie

De Smart Forfour Brabus Xclusive is een erg aangenaam wagentje om in de stad te vertoeven. Hij brengt je overal naartoe en is relatief praktisch. Al denken we niet dat de wagen qua prijs-kwaliteit voldoet aan onze verwachtingen. Zo zijn de koffer en achterste zitplaatsen iets te klein en mag er voor de standaardprijs van € 21.417 wel wat minder plastiek gebruikt worden. Wat de BIV (€ 104,00) en jaarlijkse verkeersbelasting (€ 78,70) betreft is de wagen dan wel weer een interessante optie. En ik moet eerlijk blijven, de Smart Forfour Brabus rijdt enorm leuk.


Specificaties testwagen

Motor: 898 cc drukgevoede 3-cilinder
Brandstof:
benzine
Vermogen:
109 pk
Koppel:
170 Nm
Transmissie:
6-traps automaat
Prestaties:
0-100 km/h: 10,5 seconden, topsnelheid: 180 km/h
Normverbruik:
4,6 l /100km
Testverbruik:
7,3 l / 100 km
CO2 uitstoot:
104 g / km
Catalogusprijs: € 21.417 incl. BTW
Prijs testwagen:
€ 26.860,79 incl. BTW

BIV: € 104,00
Jaarlijkse verkeersbelasting: € 78,70