Als “Occasion van de week” schuiven we deze keer het uitzwaaimodel van de Ferrari 599 GTB naar voor: de 599 GTO. Begin maar alvast te sparen …
Voor wie de 599 GTB Fiorano te gewoon vond, of gewoon voor de Ferrari verzamelaars die het zich konden permitteren, kwam Ferrari met een speciale GTO versie op de proppen. De 599 GTO moest de straatlegale versie belichamen van de voor op het circuit ontwikkelde 599XX. Ferrari claimde (al dan niet met trots) dat de 599 GTO sneller een rondje deed op het Fiorano circuit dan haar Enzo Ferrari.
Met de naam GTO verloochende Ferrari toch een beetje haar historiek omdat de 250 GTO en 288 GTO (de enige andere Ferrari’s met GTO achtervoegsel) wel gehomologeerd waren om aan officiële uithoudingsraces deel te nemen. GTO stond dan ook voor “Gran Turismo Omologato”. Uiteraard maken de huidige reglementen zo’n dualiteit zo goed als onmogelijk, dus we hebben het Ferrari ondertussen wel vergeven.
Het exemplaar dat we vonden staat te koop bij Pista Fiorano (regio La Louvière) en heeft een kleine 22.000 km op de teller. De vraagprijs van € 650.000 is een verdubbeling van de nieuwprijs van € 325.235 die in 2010 gevraagd werd voor een 599 GTO (zonder opties welteverstaan). De kleur en striping (een combinatie van wit en “Tour de France” blauw) en talrijke carbonaccenten (deurgrepen en talrijke logo’s) zijn alvast peperdure opties. Deze 599 GTO werd indertijd aangekocht bij Francorchamps Motors in Waterloo en werd daar ook af en toe gespot. Dit is ook de enige 599 GTO van de 599 gemaakte exemplaren die af fabriek met (F1-achtige) vleugeltjes geleverd werd.
Motorisch beschikt de 599 GTO over de 6 liter V12 met 670 pk bij 8.250 rpm (!!) en een koppel van 620 Nm bij 6.500 rpm. De spurt vanuit stilstand naar 100 km/h bedraagt 3,3 s en pas bij 335 km/h blijft de teller steken. De rolkooi en een vloer in aluminium afwerking (net zoals andere hardcore Ferrari’s) maken het feest compleet. De foto’s doen de auto een beetje oneer aan, maar deze 599 GTO is een pareltje. Als god ‘s zondags het circuit op gaat dan is het ongetwijfeld in deze auto.
De vraag blijft natuurlijk of iemand zo gek (of slim) is om zo’n bedrag neer te leggen voor een Ferrari die nog zo jong in haar schoenen staat. Een nieuwe prijsverdubbeling binnen vier jaar zit er waarschijnlijk niet in maar bewonderen kan alvast hier.