XC60 T6

Volvo XC60 T6 Recharge – Rijtest

Volvo wil zich meer en meer toespitsen op mild en full hybrids met een benzine verbrandingsmotor of een volledig elektrische aandrijflijn. Een strategie die gevolgd wordt door meer en meer automerken. Is deze Volvo plug-in hybride een volwaardig alternatief voor een diesel? AutoJunior test de T6 Recharge motorisatie uit, in één van Volvo’s bestsellers, de XC60. Na een week en een goede 1.000 km, denken we een antwoord op bovenstaande vraag te hebben.

Volvo debuteerde in 2009 met hun eerste generatie XC60. Na bijna 1 miljoen verkochte exemplaren besloten ze na een vrij lange levensduur pas in 2017 met het nieuwe en huidige model op de proppen te komen. Na het succesverhaal van de XC90 T8 Twin Engine Plug-in Hybrid is Volvo nu aan het investeren in hun laatste generatie motoren op fossiele brandstof. Daar maakt de 2 liter benzinemotor die we in het vooronder hebben liggen in de T6 Recharge ook deel van uit. Later hierover meer.

Hamer

We zijn al even vertrouwd met het design van de XC60 waarvan enkele weken geleden een kleine facelift van is aangekondigd. We vinden enkele typische Volvo-kenmerken terug zoals de verticaal geplaatste L-vormige achterlichten en de T-vorm in de koplampunits. Die laatste zijn volgens Volvo een afgeleide van de hamer, genaamd Mjölnir, waarmee Thor rondspookt. Deze leuke details in combinatie met de cleane lijnen zorgen voor een rustig maar modern design. Onze testwagen was uitgevoerd in Crystal White Pearl. Een geslaagde uitvoering in combinatie met de grille en raamlijsten die in glanzend zwart gespoten zijn.

Sensus

Samen met de vernieuwde designtaal, die debuteerde op de XC90, kwam ook een volledig nieuwe interieurstijl. Op onze uitvoering is, net zoals op het exterieur, gewerkt met een zwart-wit kleurenpalet, wat de XC60 een modern en strak afgewerkt gevoel geeft. De comfortabele zetels, uitgevoerd in zwart leder met contrasterende witte stikking, brengen je sofa thuis ten schande op vlak van zitcomfort. Het materiaalgebruik voelt premium aan, behalve het zwarte plastic op de middenconsole dat bovendien niet echt stevig aanvoelt. Een minpuntje op een voor de rest erg goed afgewerkt interieur.

Op het vlak van ruimte verwacht je van een Volvo natuurlijk veel, zeker wanneer je terugkijkt in hun historie naar de haast ridicuul grote koffer van de Volvo 240 Estate, Volvo 850 Estate, enz. Hierin stelt onze XC60 ietwat teleur. De koffer meet 486 liter, wat wel ruim is, maar niet in vergelijking met de directe concurrenten zoals de Audi Q5 en Mercedes-Benz GLC. De twee Duitsers bieden namelijk 550 liter aan bagageruimte. Waar de koffer maar voldoende is, scoort de Volvo veel punten op de achterbank. Ruim voldoende beenruimte en, ondanks het panoramisch dak, voldoende hoofdruimte.

Ook in het interieur zijn wat “eastereggs” te vinden zoals de Zweedse vlaggetjes aan de zetels. Onze testwagen was volgeladen met opties, zoals het panoramisch glazen dak dat veel licht in de cabine brengt, maar op miezerige winterdagen vooral gesloten bleef. Wat wel vaak ten volle gebruikt is, was het fantastische Harman Kardon geluidssysteem. Heldere tonen, diepe bassen en dit zonder enige trilling in het interieur. Voor ‘audiofielen’ zoals ondergeschreven, een waar genot. Je kan ook voor een meerprijs van 2.140 euro opteren voor een Bowers & Wilkins systeem, al vragen wij ons af wie meer nodig heeft dan de Harman Kardon set up.

Achter het stuur zien we dat Volvo opnieuw gebruik maakt van hun Sensus infotainmentsysteem.  Dit 9,3-inch touchscreen zit verticaal gemonteerd in het dashboard. In dit scherm bedien je ook de airco. Wij hadden liever fysieke knoppen gezien want het blijft wat onhandig. Het scherm zelf reageert snel en de menustructuur ziet er erg mooi uit, maar het is nogal omslachtig in gebruik. Er zijn betere systemen op de markt. Een klein irritant dingetje is het feit dat we via de boordcomputer, naast het accu-percentage, de elektrische range nergens te vinden is.

Comfort met een grote C

Tijdens het rijden berust Volvo op waar het altijd goed in is geweest: Comfort met een grote C. De demping is erg comfortabel, zelfs met de 19 inch velgen die wij op onze testwagen hadden liggen. Drempels of oneffenheden in de weg zijn zo goed als onbestaand. Waar de XC60 ook volledig in z’n sas is, dat is op de snelweg. Hier blinkt de goede geluidsdemping samen met de comfortabele vering echt uit. De uitgelezen plaats om de Pilot Assist uit te proberen. Dit semi-autonoom rijden gebruikt de Lane Keeping Aid in combinatie met de Adaptive Cruise Control om zo afstand te houden van voorliggers en de auto binnen de lijnen te houden. Hierdoor kan je voor enkele seconden de handen van het stuur halen. Een echte hulp wanneer je bijvoorbeeld de navigatie aan het instellen bent en je ogen voor enkele seconden niet naar de weg kijken. Het systeem is echter niet feilloos. Wanneer een wagen links afslaat ziet de sensor soms niet dat deze auto uit ons rijvak is en begint hij onnodig te remmen.

Recharge

De T6 Recharge aandrijving is een softwarematig ingetoomde versie van de T8 die in de eerder vernoemde XC90 debuteerde. Deze 2 liter drukgevoerde benzine viercilinder produceert 251 pk. De elektromotor is verantwoordelijk voor 90 pk en zorgt voor een gezond totaalvermogen van 341 pk. Van nul naar honderd duurt slechts 5,9 seconden. Iets gelijkaardig als wat je met een Golf GTI kan halen. Verwacht echter niet dat je met de XC60 aan hetzelfde tempo kan doorgaan wanneer we een bochtig landwegje induiken. Dit is het moment waarop je met de neus op de feiten gedrukt wordt en realiseert dat je eigenlijk met een twee ton wegende Volvo SUV op weg bent. Sportief aan het werk gaan met deze XC60 is een beetje zoals je vader zien dansen. Hij zal het wel proberen maar het is wat lachwekkend en je hebt meteen door dat het nooit een goede combinatie zal zijn.

De overschakeling tussen benzine en elektrisch rijden gaat feilloos bij deze XC60 T6 Recharge en met een verbruik van 9 liter per 100 km in stadsverkeer is dit een goede twee liter onder wat een conventionele benzine-variant zou verbruiken. Al rijd je natuurlijk het best volledig elektrisch in stad, waarbij je dan een range hebt van zo’n 50 km. In hybridestand op de snelweg zakt het verbruik onder de 7 liter per 100 km. Zijn er ook nadelen? Wel, de benzinemotor is niet echt het meest geraffineerde blok en kan onder volle belasting wat industrieel en rumoerig klinken. Dit terwijl een benzine normaal klinkt alsof hij op dubbele room draait.

Verdict

De XC60 T6 Recharge haalt verbruikscijfers waar een dieselrijder tevreden mee zou zijn en in ons fiscaal klimaat valt hij nog steeds onder 50 gram CO2/km, wat resulteert in 100% fiscaal aftrekbaarheid voor bedrijven. Wat ons betreft mag de T6 Recharge dus de plaats van de ‘zelfontbrander’ innemen in de line-up. In vergelijking met de B6 motor is de T6 Recharge een verwaarloosbare 100 euro duurder dan zijn mild-hybride broertje met minder trekkracht (in de Inscription uitvoering). Een lager verbruik, ook in de praktijk, in combinatie met meer trekkracht voor bijna dezelfde prijs. De keuze is dus snel gemaakt. Rest je enkel nog de vraag of je de stap kan zetten om ongeveer 70.000 euro neer te leggen voor een Volvo als je voor dezelfde prijs een gelijkaardige Duitse concurrent kan ophalen. De keuze is aan jou. Ben je in de markt voor een comfortabele SUV, dan zal deze Volvo je zeker niet teleurstellen. Om het met de woorden van Roald Dahl te zeggen: een grote vriendelijke reus.

AutoVolvo XC60 T6 Recharged
Motor – Batterijcapaciteit2,0 l 4-in-lijn turbobenzine Plug-in hybride – 11,6 kWh
Maximum vermogen341 pk
Maximum koppel590 Nm
Overbrenging & transmissieVierwielaandrijving & 8-trapsautomaat
0-100 km/h5,9 s
Topsnelheid180 km/h
CO2 uitstoot42 g/km (WLTP)
Normverbruik1,9 l / 100 km (WLTP)
Testverbruik8 l / 100 km
Basisprijs (incl. 21% BTW)€ 61.900
Prijs testwagen (incl. 21% BTW)€ 72.910
BIV€ 45,56
Jaarlijkse verkeersbelasting€ 232,53

Design
75
Interieur
75
Rijgedrag
70
Comfort
80
Motor & Verbruik
65
Prijs & Opties
75
Reader Rating1 Stem
78
73