EQA

Mercedes-Benz EQA – Eerste test

Bij wijze van voorsmaakje konden we al even onderweg met de gloednieuwe elektrische Mercedes-Benz EQA 250. Met een groene inborst gingen we met de EQA richting het grootste zonnepanelenpark van de Belux.

Instapper

De Mercedes-Benz EQA is het derde elektrische model in het Mercedes EQ-gamma, naast de EQC en EQV. De EQA positioneert zich als instapper van elektrisch rijden bij Mercedes. Het wordt al snel duidelijk dat de EQA het koetswerk deelt met de GLA, al zorgde Mercedes wel voor een specifiek front (om de luchtweerstand verder te verminderen) en een brede lichtbalk tussen de achterlichten. De EQA is een minder opvallende verschijning in het straatbeeld dan grote broer EQC, maar de familieband is wel duidelijk.

Ons testmodel op Duitse platen was meer bepaald een Edition 1. Die kan rekenen op een AMG Styling kit, zwarte dakrails, verduisterde ruiten en blauwe accenten op de zetels, luchtventilatiemonden en vloermatten. Het interieur is zo goed als identiek aan de GLA, al moet je wel bijna 100 liter kofferruimte inleveren. Achter op de kofferklep waar bij de GLA plaats is voorzien voor de nummerplaathouder, vinden we het logo terug van Mercedes-Benz. Bij de EQA wordt hiervoor plaats voorzien op de achterbumper. Ook specifiek voor de EQA is extra sfeerverlichting op het dashboardpaneel boven het handschoenkastje.

Warmtepomp

De asynchroonmotor van de EQA 250 is 140 kW sterk (190 pk) en de batterijcapaciteit bedraagt 66,5 kWh. Die combinatie resulteert in een sprint van 0 tot 100 km/h in 8,9 seconden, een elektronisch begrensde topsnelheid van 160 km/h, maar vooral een rijbereik van 426 km (WLTP). In de praktijk reken je best op een rijbereik van ergens tussen 300 en 350 km (met winterbanden), want het theoretisch normverbruik van 17,7 kWh per 100 km is vrij moeilijk te halen. Over een traject van 217 km kwamen wij uit op op een verbruik van 20,1 kWh/100 km. De EQA moet dan ook telkens minstens 2.040 kg meeslepen. Later volgt nog een vierwielaangedreven variant en een variant met groter rijbereik. De EQA 250 is voorzien van een warmtepomp die ervoor zorgt dat de restwarmte van de elektrische aandrijflijn kan worden aangewend om het interieur te verwarmen.

De EQA is duidelijk gericht op comfort en rijgemak. De slimme navigatie met actieradius simulatie houdt ook rekening met tal van factoren zoals persoonlijke rijstijl, verkeer, topografie en zelfs het weer om zo snel mogelijk en met zo weinig mogelijk laadtijd op de bestemming te geraken. Het Mercedes me Charge netwerk omvat tegenwoordig reeds 450.000 laadpunten wereldwijd.

Tijdens het rijden kan je de remkracht van de elektromotoren bijsturen via de schakelpeddels, of de remkracht aan de intelligente software overlaten. One-pedal driving zit er net niet in, daarvoor mist de EQA wellicht een tweede elektromotor. Zoals gebruikelijk moet je het gaspedaal vrij diep induwen in Eco-stand, terwijl je in Sport stand meteen een duw in de rug krijgt.

Prijskaartje

Met een prijskaartje van € 49.973 is deze instapper best prijzig. De interessanter uitgeruste ‘Business Solutions’ variant is er vanaf € 52.756. Voor de Edition 1 moet je € 9.450 neertellen, maar die is vrij compleet uitgerust. We hopen dat de EQA dezelfde prijsevolutie kent als de EQC, want die werd sinds 2019 toch bijna € 10.000 goedkoper.

Nog een voetnoot na ons bezoekje aan het Kristal Solar Park in Lommel. De kans dat je jouw elektrische auto zal opladen met groene stroom van dat park (of groene stroom tout court) is even klein als de kans dat de grootmoeder van Barbie bij jouw thuis komt aanbellen met een Covid 19 vaccin. Het zonnepark in Lummen is maar net voldoende om de industrie achter de hoek van groene stroom te voorzien in optimale omstandigheden. Indien de overheden en autoconstructeurs ons puur richting elektrisch rijden zullen ‘dwingen’ zullen we geconfronteerd worden met een energiebehoefte die vele malen groter is dan de huidige capaciteit.

Verdict

Het is moeilijk een betrouwbaar oordeel te schetsen na één dag, maar ondanks de frisse looks, rijgemak en algemeen comfort zouden we persoonlijk doorsparen tot de Mercedes EQC. De EQC verbruikt amper een fractie meer en biedt vooral meer sensatie dankzij een sterker accupakket en extra elektromotor. De EQA leunt teveel aan bij de GLA, al zal Mercedes dat misschien als compliment beschouwen. Desondanks is de EQA de ideale auto om mensen die twijfelen over elektrisch rijden te overtuigen over de kwaliteiten ervan. Later dit jaar volgt nog de Mercedes EQS, en testen met de EQE, EQE SUV, EQS SUV en EQB zijn ook al volop bezig. We vragen ons af of die wildgroei van modellen wel in de huidige Mercedes concessies zal passen.