Range Rover

Range Rover P565 SVAutobiography Dynamic – Rijtest

Na de nieuwe Defender vorig jaar testen we een ander fundament van de Land Rover familie, de Range Rover. Dé Land Rover bij uitstek voor velen. De huidige generatie loopt stilaan op haar einde, maar is nog steeds gegeerd bij de welgestelden onder ons. We gaan op stap met dé ultieme Range Rover, de P565 SVAutobiography Dynamic.

Range Rover vierde vorig jaar de 50ste verjaardag van misschien wel haar belangrijkste model voor de financiële balans. Er kwam dan ook een feesteditie van de Range Rover, de Range Rover Fifty, met een oplage van 1.970 stuks. Tijdens haar levensloop was de Range Rover verantwoordelijk voor tal van technologische primeurs: eerste SUV met permanente vierwielaandrijving, eerste terreinwagen met ABS (1989), eerste terreinwagen met ESP (1992) en de huidige generatie is de eerste SUV met volledig aluminium structuur.

De Range Rover is tegenwoordig uitgegroeid tot een statussymbool, het is een maatstaf voor rijkdom. Niet het aantal McDonalds in een stad, maar het aantal Range Rovers dat er rondrijdt is de perfecte schaal voor rijkdom. Met de Range Rover stijg je letterlijk boven het gepeupel uit. Het is de Maarschalk van het Stratego spelbord. De hoogste in de rang is toegekomen. Ondanks dat Mercedes beweert dat de (Maybach) GLS de S-Klasse van de SUVs is, weten we dat Range Rover met die titel wegrijdt.

“Met de Range Rover stijg je letterlijk boven het voetvolk uit.”

SVAutobiography Dynamic

De meest klassevolle spec is het niet, onze Range Rover. Daarvoor mist deze Range niet-getinte ruiten (zodat je zichtbaar bent vanop je troon) en een niet-matte kleur. Persoonlijk zouden we kiezen voor een donkere blauw- of groen tint. Het beschikbare kleurenpallet is ronduit indrukwekkend; het prijskaartje ook. Zo ben je al gauw 12.000 euro kwijt voor bijvoorbeeld het British Racing Green.

Wie de meest krachtigste variant van de V8 onder de motorkap wilt, dan kan dit enkel vanaf de SVAutobiography Dynamic uitvoeringslijn. Die kan je herkennen aan de rode remklauwen (zwart is ook mogelijk), een specifiek radiatorrooster, specifieke uitlaateindstukken, andere achterlichten en een zwart contrasterend dak. Als klant kan je nog opteren voor het sportiever ogend SVO Design pack met andere bumpers, zijschorten en vier stevige uitlaatpijpen. Kostprijs: bijna 13.000 euro. Onderhuids kan je ook nog kiezen voor een motorkapafdekking in carbon (€ 2.158). In combinatie met de optionele 22 inch velgen en de matgrijze lak is ‘onze’ Range Rover op het randje van arrogant. Plots zwaaien de buren niet meer als je passeert. En toch is het design van de Range Rover een klasse apart.

1.700 Watt

In het interieur herken je de SVAutobiography aan de vrij opzichtig gekleurde schakelfilppers, verlichte deurdrempelplaten met SVA logo’s, SVAutobiography-pedalen met rastereffect en specifieke vloermatten. Je beschikt ook standaard over een Meridian audiosysteem van 1.700 Watt met maar liefst 29 (!) luidsprekers, 12 Volt aansluitingen, head-up display, TV tuner en Auto Android of Apple CarPlay.

De Range Rover is zo royaal dat dit de ideale home office zou zijn. TV-schermpjes, first class zetels die deels plat kunnen en voor de passagier rechtsachter zelfs een voetbankje. Alles is te bedienen via knopjes, zodat je zeker geen energie verspilt. Indien je veel vertoeft op de achterbank dan zouden we toch de verlengde versie aanraden aangezien de beenruimte net niet voldoende is. Egotrippers komen ook aan hun trekken want de instaplijsten kan je personaliseren met je eigen naam.

“Alles is te bedienen via knopjes, zodat je zeker geen energie verspilt.”

Hier en daar laat Range Rover wel enkel steken vallen in het interieur. Zo vertoont het leder na 11.000 km reeds ‘doorligwonden’. Daarnaast geven de knopjes voor het verstellen van de zijspiegels ook verdacht veel mee. Ook gekletter van de hoedenplank zorgt voor storende geluidjes in het interieur. Buiten die details is de Range Rover SVAutobiography wel royaal afgewerkt. Voor een kleine meerprijs zit er zelfs een volwaardig 22 inch reservewiel onder de kofferbodem. De first-class zetels achteraan kunnen elektronisch neergeklapt worden, maar door het formaat krijg je wel eerder een profiel dat meer lijkt op een skischans dan een vlakke vloer.

Uit de weg

Eenmaal onderweg op de snelweg met de Range Rover komt een gevoel naar boven van ‘uit de weg iedereen, desnoods duw ik je van de weg’. Je voelt je een beetje ongenaakbaar in deze Range Rover. We gaan ons niet verdiepen in het bestuurdersprofiel van dit soort auto’s, maar mensen kijken toch eens raar als je plots hoffelijk bent in het verkeer met deze Range en zelfs eens het rechtervak opzoekt op de autosnelweg. Ondanks de gigantische afmetingen, valt het eigenlijk best mee manoeuvreren met de Range Rover. Even een grachtje meepikken tijdens het kruisen van een tegenligger op een smal baantje is dan ook geen enkel probleem. Gelukkig zijn er ook een resem aan sensoren, want kleine kinderen opmerken rondom het koetswerk is geen evidentie.

De overbrenging van het pk-arsenaal gebeurt door een ZF achttrapsautomaat en een Twin-speed tussenbak zorgt voor een lage gearing met gunstige overbrengingsverhouding die haar nut bewijst bij offroad rijden of bij het trekken van zware trailers. Ook is er assistentie bij starten in lage grip (Low Traction Launch), een kantelpreventiesysteem, remcontrole in bochten, Hill Decent Control, Trailer Stability Assist en ga zo maar door. Optioneel was deze Range Rover voorzien van actieve differentieelvergrendeling achteraan voor wie zich niet volledig wil toespitsen op de slimme elektronica. Dankzij de slimme technologie worden de wetten van de fysica als het ware herschreven.

“Dankzij de slimme technologie worden de wetten van de fysica als het ware herschreven.”

Voor de meeste kopers is de Range Rover over-engineered op het vlak van terreincapaciteiten, maar het is wel geruststellend om te weten dat de techniek aanwezig is, voor als het ooit nodig zou zijn. Ook de elektronisch gestuurde luchtvering draagt bij tot de terreincapaciteiten die verder de bodemvrijheid verhoogt. Uiteraard zorgt het ook voor een hemels comfortgevoel al zijn de impressionante 22 inch velgen geen godsgeschenk voor de onderrug. Wel positief voor het comfortgevoel zijn de soft-closing deuren en de ontelbare armsteunen, opbergvakken, de heerlijke hoofdsteunen, ionisatie van het interieur door middel van een PM2.5 filter en twee 220 Volt stopcontacten.

Prijs & Opties

De startprijs van de Range Rover is een indrukwekkende € 110.200. Voor de lange wielbasis komt daar nog eens € 14.300 bij. Dan moet je het ook stellen met een 3 liter diesel. Wie de hier geteste én krachtigste motor wil moet daar minstens 184.300 euro zuur verdiende centen voor neertellen. Deze P565 motorisatie is wel enkel beschikbaar in SVAutobiography Dynamic of SVAutobiography Dynamic Stealth variant met de meest complete uitrusting (Terrain Response 2, panoramisch glazen dak, verwarmd stuurwiel, verwarmbare voorruit, pixel Laser LED koplampen, file-assistent, Keyless entry, 360° parkereerhulp, rijstrookassistentie, actieve dodehoekmonitoring, waarschuwingssysteem voor veilige uitstap uit de wagen, verkeersbordherkenning met adaptieve snelheidsbegrenzer …). Deze Range Rover SVAD kwam net uit onder de € 200.000, maar het is vooral de inschrijvingstaks en jaarlijkse verkeersbelasting die de FOD Financiën gelukkig maakt.

Voor wie niet elke km gemiddeld bijna 400 gram CO2 wil achterlaten zijn er gelukkig ook mild-hybride en plug-in hybride varianten met een iets mildere ecologische voetafdruk. Het gemiddeld verbruik van die laatste van 3,3 liter per 100 km en een uitstoot van 75 g CO2 per km staat in schril contrast met de 14,9 liter per 100 km en 338 g CO2 per 100 km van de P565. In de praktijk komt daar nog een slok op de borrel bij. Wij rekenden af met een gemiddeld testverbruik van 16,2 liter per 100 km. De 104 liter grote tank bijvullen is dan ook geen pretje. Als je achter een stationair draaiende SVAD staat lijkt het wel of je pure benzinedampen inhaleert. Iets wat ons doet terugdenken naar de pitstraat van Spa-Francorchamps. Tijdens ijzig koude dagen zie je amper iets op de achteruitrijcamera door de ‘dampende’ uitlaten. De SVAutobiography gooit alle klimaatakkoorden op een hoopje.

Qua stijl, charisma en functionaliteit zien we enkel de gelijkaardig geprijsde Mercedes-Benz G-Klasse als volwaardige concurrent voor de Range Rover. Of de ‘kleinere’ Range Rover Sport. En qua decadentie zijn er maar twee auto’s die de Range Rover minstens kunnen evenaren en dat is de Bentley Bentayga en de Rolls-Royce Cullinan, en binnenkort ook de Mercedes-Maybach GLS.

Conclusie

Out of the ordinary.” De Range Rover verdient deze Britse quote. Land Rover wil dat haar Range Rover geassocieerd wordt met weergaloos design, superieure terreincapaciteiten, onovertroffen raffinement en ravissante luxe. Land Rover slaagt nog steeds met verve in die zware opdracht. De Range Rover weet als geen ander wat haar cliënteel verlangt van een auto en dan hoeft die zeker niet perfect te zijn. Als je dan echt je geld door ramen en deuren gooit, vergeet dan zeker niet de karaktervolle V8 als motorisatie te kiezen én de verlengde wielbasis. Weinig auto’s zijn zo functioneel als de Range Rover. De kinderen in alle stijl afzetten aan de papschool, de plaatselijke groentenboer uit het slijk trekken, met het gezin in alle veiligheid en luxe naar het buitenverblijf aan de Cote d’azur. Niets is onoverkomelijk voor de Range Rover.

“Land Rover weet als geen ander wat haar cliënteel verlangt van een auto.”

AutoLand Rover Range Rover P565 SVAutobiography
Motor5,0 l V8 Supercharged
Maximum vermogen565 pk
Maximum koppel700 Nm
Overbrenging & transmissieZF Achttrapsautomaat, Twin-speed tussenbak & permanente vierwielaandrijving
0-100 km/h5,4 s
Topsnelheid250 km/h (indien 22 inch velgen)
CO2 uitstoot338 g/km (WLTP)
Normverbruik14,9 l / 100 km (WLTP)
Testverbruik16,2 l / 100 km
Basisprijs (incl. 21% BTW)€ 184.300
Prijs testwagen (incl. 21% BTW)€ 198.349
BIV€ 11.391,05
Jaarlijkse verkeersbelasting€ 3.605,36