Update project MX-5

Bij AutoJunior lopen we de laatste tijd wat vol met project auto’s. Maar wat is er gebeurd met de Mazda MX-5 die 3 jaar geleden in ons bezit kwam? In volgend artikel geven we daar met veel plezier een antwoord op.

Mazda MX-5 NA Miata, BC Signature, Wrap

Cars for life 2017

Wie eind 2017 op onze voorlaatste Cars for Life aanwezig was zal er misschien niet omheen zijn geraakt. BC Signature heeft op die dag de wagen gewrapt in hun eigen huisstijl en bedrijven de kans gegeven hun bedrijfslogo te plaatsen op de wagen. Tal van bedrijfslogo’s hebben toen op Cars for Life tegen betaling voor het goede doel een plaats gekregen op de MX-5. De editie waar de MX-5 zijn nieuwe wrap mee had gekregen bracht uiteindelijk in totaal zo’n €4000 op.

Mazda MX-5 NA Miata, BC Signature, Wrap

Een nieuw kostuum

Na die dag heeft de MX-5 in zijn nieuw kostuum een reeks evenementen meegedaan zoals de Esplanade meeting, GR8 I.C.S., Carbecue,… En belangrijkst van al, gedurende de opvolgende anderhalf – 2 jaar is er zeer veel GENOTEN geweest van de wagen. Tot het natuurlijk dringend tijd werd om de mechanische kant van de wagen eens flink onder handen te nemen. Want ja heh,… oude auto’s,…

Mazda MX-5 NA Miata, BC Signature, Wrap, GR8

Because project car

De 2 jaar na Cars for Life blijkt de wagen echter meer en meer last te krijgen van zijn mechanische problemen. Zo lekt de motor langs ieder hoekje olie en koelvloeistof. De koppeling zit vrij ver op het einde van zijn leven. De achterste remklauwen beginnen te blokkeren, de remschijven zijn krom, de uitlaat maakt een vreemd geluid en de schokdempers zijn versleten (en later ook afgekeurd). Kortom naast de roest die er ook nog eens bij zit is de wagen op dit punt eigenlijk goed voor de schroothoop.

Mazda MX-5 NA Miata, BC Signature, Wrap, fotoshoot

MAAR een MX-5 is altijd het redden waard (althans in onze ogen). Elk probleem biedt een opportuniteit en zo ontstaat ook de opportuniteit om in de praktijk allerhande zaken rond automechanica te leren. Met de goede hulp van een aantal goede vrienden zijn we in de zomer van 2019, na wat natte vingerwerkplanning, begonnen met het uithalen van de motor. Dit om in eerste instantie nieuwe dichtingen te plaatsen, een nieuwe koppeling te plaatsen en alle koel- en vacuümslangen te vervangen.

Mazda MX-5 NA Miata, Engine removal

Bij het uithalen van de motor bleek vrij vlug dat het motorblok al een keer open was geweest. Dit was zichtbaar aan de wijze waarop de carterpan dichting en allerhande andere dichtingen aangebracht waren. Die duidelijk niet zo uit de fabriek horen te komen. Een reeks oliegangen blijken verstopt, en we weten dat de motor al niet helemaal lekker draaide. Vanwege een probleem dat enkele jaren eerder had plaatsgevonden met de radiator wisten we ook dat de motor al minstens 1x te warm had gelopen,…

Om zeker te zijn van een gezond motorblok was een gedeeltelijke revisie eigenlijk wel op zijn plaats. Toen bleek dat onze dopsleutels kapot sprongen op de bouten, die de cillinderkop met het onderblok verbinden (omdat iemand de bouten met een slagmoersleutel had vastgezet??), hebben we uiteindelijk besloten dat het kostenefficiënter en veiliger zou zijn om gewoon een andere motor te kopen.

Mazda MX-5 NA Miata, engine, motor, camshafts, nokkenassen

Nieuwe motor

Zo gezegd zo gedaan. Enkele weken na de beslissing komt er thuis een palletje toe met een kerngezonde 2dehands motor. Voor de echte MX-5 kenners; het betreft een 1.6l longnose met 116 pk. De motor kreeg nieuwe dichtingen en erna zijn we begonnen met de plaatsing ervan in de inmiddels opgefriste motorruimte. Vliegwiel en nieuwe koppeling erop, versnellingsbak erop, motor in de wagen en sindsdien gaat het “relatief vlot” met de verdere installatie. De coolant reroute en aluminium radiator van IL motorsport werden hierbij als upgrade toegevoegd, samen met een nieuwe uitlaatheader van de cabriohoeve. Als je iets doet moet je het goed doen. Ook alle vloeistoffen in de MX-5 zijn hierbij vervangen. Wat uiteindelijk ook echt nodig bleek.

Mazda MX-5 NA Miata engine, motor

Met wat voorzien werk aan de remmen stond de MX-5 echter nog niet op de grond. De remklauwen achteraan bleken een revisie nodig te hebben om weer normaal te werken en rondom hebben we de kans gegrepen om nieuwe remblokken en schijven te plaatsen. Zodat de wagen iets beter tot stilstand komt aan de rode lichten. De kromme remschijven maakten veilig stoppen altijd wel een beetje spannend. We hebben geen idee hoe de vorige remschijven des tijds door de keuring zijn geraakt to be honest. Ook de Sebring uitlaat wordt op dit ogenblik terug onder de auto gehangen met een decat en nieuwe uitlaatrubbers. Later volgden nog nieuwe voorbanden; de Hankook 195/50 R15 82V V12 evo2.

Mazda MX-5 NA Miata brakes, remmen

Na een eerste testrit bleek uiteindelijk nog dat het gasklephuis die op de nieuwe motor zat bleef steken. Waardoor de wagen niet terug ging in toeren bij het lossen van het gaspedaal. Geen probleem want door het oude gasklephuis terug te plaatsen is dit probleem snel opgelost geraakt.

Op dit punt brak de tijd aan voor een nieuwe keuring. En je raadt het nooit… Hij was er niet door. De wet van Murphy lijkt echt deze wagen te teisteren. De oude schokdempers werden afgekeurd… Maar ieder probleem biedt opportuniteiten; upgraden maar! Een upgrade die er in de niet zo heel verre toekomst toch zat aan te komen. Voor deze upgrade is gekozen voor de V-MAX Xtreme coilovers die een stuk betere (maar ook iets hardere) wegligging geven. Op dit moment is het wel even genoeg geweest met een auto op krikpootjes op straat (don’t do it, i swear). Dus voor de installatie hiervan werd aangeklopt bij V-Performance in Wevelgem, waar ze professioneel deze schokdempers hebben geïnstalleerd.

Mazda MX-5 NA Miata, VMax Xtreme coilovers

Toekomstplannen met de MX-5?

Veel! Nog zeer veel eigenlijk. Na de zomer begint de langverwachte roestherstelling, en zal de wagen waarschijnlijk een professionele repaint krijgen. Enkel over het kleur zijn er nog wat twijfels. Enerzijds lijkt het huidige zilvergrijs, met een zwart dak, zwarte raamlijsten en zwarte spiegels wel iets. Anderzijds zijn er buiten de standaardkleuren van Mazda ook andere boeiende kleuren. Cobalt Blue uit de schappen van Aston Martin is zo’n kleur die op een MX-5 met die genoemde zwarte accenten vrij uniek zou ogen. Ook het Verde Ithaca van Lamborghini heeft de ideëenbox al gepasseerd. Hoewel die laatste kleur wel wat te opzichtig kan zijn. De vraag blijft ook steeds tegen welke kostprijs wij die kleuren kunnen repliceren. Welke kleur zouden jullie nemen?

Upgrades die in de verdere toekomst nog volgen zijn een harddog rollbar, vintage kuipzetels, Rota RB velgen, een nieuwe softtop en een Cobalt einddemper (omdat de huidige Sebring te veel klinkt als een fartcanon).