Mercedes E Cabrio

Rijtest: Mercedes-Benz E 350 BlueTec Cabrio

Mercedes E cabrio

Het is zomer en ik neem mee: een Mercedes E 350 BlueTec Cabrio.

Van een ideale timing gesproken. Het zomert volop in België en dat is precies naar wat een E-Klasse cabrio verlangt. Daarbovenop gebruiken we de E 350 BlueTec cabrio als vervoer van en naar het circuit van Spa-Francorchamps voor het ganse Formule 1 Grand Prix weekend. Het is het grootste jaarlijks wederkerend sportevenement in België en gaat reeds van start op donderdagnamiddag publieke pitwalk. Het hoogtepunt is ongetwijfeld de F1 race op zondagnamiddag. Alle ingrediënten dus voor een perfect testweekend aangezien ons hotelletje op een dik half uurtje rijden ligt van het circuit.

DESIGN

De E-Klasse cabrio draait al mee sinds 2010 en kreeg in 2013 net zoals de andere E-Klasse modellen een vrij ingrijpende update. De focus van de facelift lag op het gladstrijken van enkele hoekige lijnen die niet door iedereen gesmaakt werden. De knappe profiellijn bleef behouden maar de vernieuwde motorkap, bumpers en lichten vormen ongetwijfeld een meer aanvaardbaar geheel. Ons testexemplaar was uitgerust met de AMG-line (€ 2.600) en in combinatie met de Tenoritgrijze lak (€ 816), het rood dak en het Bengaalrood leder (€ 1.765) maakt het de E Cabrio misschien wel de knapste van de klas.

Mercedes E cabrio“Van en naar het circuit konden we rekenen op behoorlijk wat aanstarende blikken of lag dat toch aan onze jonge leeftijd?”

 

 

 

De enige domper op de visuele feestvreugde is de Aircap die afbreuk doet aan de mooie lijn maar als inzittende heb je daar toch geen last van. De Aircap is een soort windlamel die bovenop de voorruit naar boven geklapt kan worden en zo de windturbulentie in de auto beperkt (ça marche!). De volledig in LED opgetrokken lichten zorgen niet alleen voor een uitzonderlijke zichtbaarheid maar ook voor een extra sexy look. Je moet er wel bijna zo’n 1.500 Euro voor ophoesten.

Mercedes E cabrio

 

INTERIEUR

Wie het niet zo heeft voor zwevende schermen of knoploze dashboards zal zeker zijn ding vinden in het interieur van de E-Klasse. De lay-out is overzichtelijk en de tellerpartij is al even duidelijk. De afwerking en de degelijkheid van de gebruikte materialen zijn ronduit indrukwekkend. Het Bengaalrood leder en de inlegstukjes in geborsteld aluminium zijn een echte aanrader, want ze brengen het interieur naar een nog hoger niveau. De mooi gevormde voorstoelen zijn gemakkelijk verstelbaar en de halsverwarming (Airscarf in Mercedes termen, € 469) is er mooi in verwerkt. De Airscarf is een geniale optie die niet mag ontbreken als je vaak cabrio gaat rijden. Ook bij normalere temperaturen (15-20 °C) is het een aangename compagnon.

Mercedes E cabrio“De Airscarf is een geniale optie die niet mag ontbreken als je vaak cabrio gaat rijden.”

 

 

 

 

De E Klasse is een vrij grote auto en dat vertaalt zich gelukkig wel in de interieurruimte. Ook achteraan kunnen we spreken van volwaardige plaatsen waar de gemiddelde niet-basketballer geen reden tot klagen heeft. De kofferruimte met open dak bedraagt 300 liter, met gesloten kap komt daar 90 liter bij. Bagage meenemen voor vier personen wordt nipt maar voor twee personen is het meer dan ideaal.

Als kers op de (al vrij grote) taart beschikte ons testmodel over het Comand Online infotainment systeem die alle belangrijke functies (navigatie, audio, telefonie en internet) op een overzichtelijke manier beheert. Het navigatiesysteem bevat zelfs kaarten van Rusland voor wie het zich afvraagt … De Comand Online is vermoedelijk de duurst mogelijke optie (€ 2.950), maar toptechnologie heeft nu eenmaal zijn prijs. Het infotainmentscherm staat overigens perfect gepositioneerd en is in tegenstelling tot de nieuwere Mercedessen mooi ingewerkt in het dashboard.

Mercedes E cabrio“Het automatisch aanreiken van de gordel zorgt spontaan voor een ‘dankjewel’ moment.”

 

 

 

 

Het leukste detail houden voor laatst. Bij het plaatsnemen in het interieur reikt de auto je de gordel automatisch aan en dat zorgt elke keer voor een spontaan “dankjewel” moment. Indien je de gordel niet aanneemt trekt die zicht na een poosje terug, maar je kan eenvoudig via een knopje op de middenconsole het aanreiken van de gordel opnieuw herhalen.

Mercedes E cabrio

 

RIJEVERARING

De rit naar Spa-Francorchamps starten we dakloos maar ondanks de Aircap is het een vrij zenuwachtige ervaring om aan 120 km/h op de autosnelweg te “cruisen”. Niet per se door de windturbulentie in de cockpit, maar eerder door het vele windgeruis. Het is dus wel perfect mogelijk om ook op de snelweg cabrio te rijden al zal je dat snel merken aan het verbruik. Het officieel gemiddeld verbruik van 5,6 liter per 100 km houdt waarschijnlijk geen rekening met eventueel cabriorijden maar na een ritje van Torhout naar Sint-Lambrechts-Woluwe (met gesloten dak) kwamen we uit op een mooi gemiddelde van 6,1 liter per 100 km. Ons algemeen verbruik kwam uiteindelijk uit op 7,5 liter per 100 km.

Mercedes E cabrio“Ondertussen schrikt niemand meer op van de combinatie cabrio en diesel.”

 

 

 

 

In en rond Spa-Francorchamps konden we beroep doen op een ideale testomgeving: rustige en bochtige baantjes tussen de Ardense bossen, flaneren langs de gezellige terrassen van Malmédy en Stavelot en in de file staan om … op en af de parking bij het circuit te komen. Al bij al valt ons testverbruik dus nog wel mee zeker als je in rekening brengt dat we een 3 diesel liter V6 met 258 pk onder de (lange) motorkap hebben. Ondertussen schrikt niemand meer op van de combinatie cabrio en diesel, maar dankzij de zes cilinders klinkt zo’n dieselmotor nog vrij knap. Wie toch nog meer wil genieten van pure motorklank raden we toch de E 400 of E 500 benzine aan.

Ons testmodel was uitgerust met een rijdynamiek pakket (€ 673) dus het is moeilijk te beoordelen hoe de standaard ophanging en besturing functioneert. Wat vast staat is dat onze E cabrio aan de weg kleefde bij elke snelheid en bij alle weersomstandigheden. Op de terugweg naar huis gingen de hemelsluizen volledig open en ondanks de vrij brede achterbanden (255/30) zorgde de auto voor geen onaangename verassingen. Ook hernemingen zijn dankzij het rijkelijk aanwezige koppel en 9 versnellingen een fluitje van een cent. Indien het toch fout zou gaan doen de hoofdsteunen achteraan dienst als rolbeugels bij een koprol.

Mercedes E cabrio

Wie comfort bovenaan op zijn prioriteitlijstje heeft staan houdt het best bij de standaardvelgen van de AMG styling kit of laat die kit gewoon voor wat het is. De optionele 19 inch AMG velgen in matzilveren afwerking zijn echt pareltjes maar doen dus geen goed aan het algemeen comfortgevoel. De geluidsisolatie in het interieur is dan wel weer top. De kap die verkrijgbaar is in vier kleuren (zwart, rood, donkerblauw en donkerbruin) is buitengewoon goed geïsoleerd. Je kan de kap bovendien openen al rijdend tot een snelheid van 40 km/h maar we hebben geen risico’s genomen om dat uit te testen.

Mercedes E cabrio

CONCLUSIE

In een notendop is deze E cabrio de ideale auto als je houdt van cabrio rijden in stijl en graag wat spullen of je gezin meeneemt. Een E-Klasse cabrio kost een aardige duit maar in ruil daarvoor krijg je toch heel wat auto. De charme van de V6 van ons testmodel is mooi meegenomen maar volgens ons geen must. Met de komst van de C-Klasse en S-Klasse cabrio blijft het afwachten of Mercedes nog een opvolger voor deze E cabrio in de pijplijn heeft. Als de toekomstige C-Klasse cabrio dezelfde kwaliteiten en ruimte kan bieden als de E cabrio tegen een meer democratische prijs dan maken we ons weinig zorgen.

Motor: V6 diesel, 2.987 cc, 258 pk (bij 3.400 rpm), 620 Nm (tussen 1.600 en 2.400 rpm) Transmissie: RWD, 9G-Tronic Plus Prestaties: 250 km/h (elektronisch begrensd), 0-100 km/u in 6,5 s Normverbruik: 5,6 l/100 km Testverbruik: 7,5 l/100 km Prijs standaarduitvoering: € 61.226 Prijs testwagen: € 82.094,88