Maserati Ghilbi 3.0 V6 Diesel

Rijtest: Maserati Ghibli Diesel

Maserati Ghilbi 3.0 V6 Diesel

 

Wanneer je denkt aan Maserati, dan denk je aan elegante lijnen, Ferrari-techniek, dikke benzine-motoren enzovoort. En toch heeft Maserati ervoor gekozen hun nieuwste lid van de familie, de Ghibli, uit te rusten met een diesel. De vraag die iedereen hierbij stelt is: “Is dit dan wel een échte Maserati?”

Voor de liefhebbers was het toch even slikken toen Maserati met het nieuws kwam dat ze hun nieuwste telg met een diesel gingen aanbieden. Gelukkig hebben de Italianen een goede reden om dat te doen. Maserati wil namelijk groeien… heel sterk groeien zefls! Ze willen over de volgende jaren tot 60.000 auto’s per jaar gaan produceren tegenover de 25.000 dat Maserati nu jaarlijks bouwt. De Ghibli moet op zijn eentje voor bijna de helft van de verkoopcijfers zorgen.

Als Maserati daarin wil slagen, kunnen ze bijna niet anders dan met een diesel afkomen, zeker in West-Europa. Want hier zijn al z’n concurrenten met een diesel-motor uitgerust, namelijk de BMW 5-serie, Mercedes E-Klasse, Audi A6 en de Jaguar XF.

Maserati Ghilbi 3.0 V6 Diesel

 

Maserati bouwt wel nog steeds geen diesels. De 3-liter grote V6, die voorin de Ghibli ligt, werd ontwikkeld door VM Motori dat eigendom is van de Fiat-groep. De motor werd eerder al gebruikt in de Lancia Thema en Jeep Grand Cherokee. Hij werd echter wat getuned door Maserati en levert daardoor 275pk en 600Nm koppel aan de 8-traps ZF-versnellingsbak met dubbele koppeling. Die stuurt de kracht vervolgens naar de achterwielen, waar standaard een mechanisch sperdifferentieel is gemonteerd. De benzine-varianten gebruiken dezelfde versnellingsbak, waardoor hij in de diesel vaak moet schakelen. De Maserati Ghibli slaagt er toch in de, van 0 naar 100 km/u te klaren in 6,3 seonden. Niet slecht dus.

In de normale stand klinkt de motor als een gewone diesel, maar wanneer je de sportknop indrukt veranderd het geluid. Dankzij enkele kunstmatige frutsels in de uitlaten zijn ze er bij Maserati in geslaagd de V6 diesel aantrekkelijk te laten klinken. Vroem vroem!

Maserati Ghilbi 3.0 V6 Diesel

 

De wegligging van de Ghibli is ook uitstekend. Dat is grotendeels te danken aan de perfecte 50/50 gewichtsverdeling op de voor- en achteras. In combinatie met de hydraulisch stuurbekrachtiging is de wegligging heel neutraal, maar ook licht. Waardoor je soms vergeet dat de Italiaan 1835kg op de weegschaal zet. Ook wanneer je rustig rijdt is het aangenaam vertoeven in de Ghibli.

Maserati Ghilbi 3.0 V6 Diesel

 

Hij ziet er ook fantastisch uit. De lange motorkap, compacte cockpit en een korte achterkant, kenmerkend voor Maserati. Z’n grotere broer, de Quattroporte had al heel wat fans door zijn looks, deze Ghibli heeft er mogelijk nog meer. Je ziet ook amper het verschil tussen de diesel- en benzine-varianten. Het enige esthetische verschil is de toerentalteller, waarvan de rode zone bij de diesel begint aan 4.500 tpm.

Maserati Ghilbi 3.0 V6 Diesel

 

Binnenin zijn ze bij Maserati héél wat vooruitgegaan. Deurpanelen komen niet meer los bij het dichtslaan van de deur. (Enkele jaren geleden was dit nog mogelijk.) Gelukkig hebben ze bij Maserati door dat als ze willen concurreren met de Duitsers de kwaliteit beter moet. Het interieur van de Ghibli ziet er dan ook behoorlijk netjes uit. De ergonomie kon beter, maar dat vergeet je eenmaal je gaspedaal intrapt.

Conclusie

De Maserati Ghibli is een fantastische auto, maar hij komt in de diesel-variant niet helemaal tot zijn recht. Je voelt dat de hele wagen eigenlijk ontwikkeld is voor de 410pk sterke S (die trouwens ook als Q4 met vierwielaandrijving kan worden uitgerust). Als je diesel wil rijden ben je (voorlopig nog) beter af met de Duitse concurrenten. Maar als je op zoek bent naar rijplezier, passie en exclusiviteit, ben je bij de Ghibli aan het juiste adres. Dan rij je voor €69.212 met een échte Maserati!

Motor: V6 dieselmotor, 2.987 cc, 275 pk, 600 Nm Transmissie: RWD, 8-traps ZF Prestaties: 250 km/u, 0-100 km/u in 6,3 sec Normverbruik: 6 l/100km (testverbruik 10 l/100km) Prijs: 69.212 euro