Toegegeven, als ik keek naar bovenstaande foto kon ik echt niet opmaken welke de X5 was en welke de X6 was.
Gelukkig voor ons heeft BMW bijpassende nummerplaten voorzien zodat er geen onduidelijkheid kan bestaan. Dit om toch nog even te melden dat sommige modellen bij BMW, niet enkel bij BMW trouwens, bijna niet van elkaar te onderscheiden zijn. Maar goed, we hebben twee nieuwe modellen in de M-divisie en dat interesseert ons uiteraard. Het gaat om de nieuwe X5 M en de X6 M. Twee stoere 4X4’s met een V8 in het vooronder.
In tijden van opwarming van onze planeet, fossiele brandstoffen die dreigen op te geraken en nog steeds economische crisis, kan je je afvragen waarom iemand deze wagens koopt. Het antwoord blijkt heel simpel, er zijn nog steeds groeiende markten wereldwijd en de vraag is er. Bovendien is het als autoliefhebber enkel de vraag: waarom niet? Om het toch even over die fossiele brandstoffen te hebben. BMW heeft het gemiddeld verbruik naar omlaag gekregen. Van 13,9l/100 km naar 11,1l/100 km. Niet echt revolutionair van BMW maar het is een begin. De CO2-uitstoot is 20 procent teruggedrongen tot zo’n 258 g/km.
De 4,4 liter grote V8 blijft in de nieuwe X5 M en X6 M mooi op zijn plaats liggen, maar krijgt wel een kleine upgrade van 20 pk ten opzichte van zijn voorganger. Daarmee krijg je uit de achtcilinder nu maximaal 575 pk bij 6.000 toeren/minuut. Het koppel krijgt ook een upgrade van zo’n 10 procent, tot liefst 750 Nm bij 2.200-5.000 t/min. Bovendien is het een nieuwe motor die BMW heeft ontwikkeld, de zogenaamde M TwinPower Turbo motor. De krachtigste motor die BMW ooit heeft ontwikkeld voor zijn 4×4-modellen.Twee turbo’s, gekruiste uitlaatspruitstukken en hoge precisie-injectie zijn de voornaamste kenmerken.
Met bijna 600 pk ben je niets als die niet goed wordt overgebracht. Daarvoor heeft BMW standaard de 8-traps M versnellingsbak Steptronic als ultiem wapen. De overbrengingen gaan snel, zeer snel. Dat blijkt uit de 0-100 km/u sprint. Die wordt netjes afgewerkt in liefst 4,2 seconden. Vergeet niet, deze wagens wegen dik 2,2 ton. Topsnelheid? Je raadt het al; het klassieke, begrensde 250 km/u-antwoord.
De nieuwe broertjes uit Munchen krijgen zoals elk M-model een sportieve look. Kijk maar eens naar de brede luchtinlaten vooraan, de zijdelingse verluchtingsopeningen met modelnaam en de M-buitenspiegels met dubbele steunen. De X6 M krijgt dan ook nog eens een achterspoiler mee van onze Duitse vrienden. Binnenin vinden we een typisch M-interieur. Voorzien van de nodige M-badges, het lederen stuur met paddles en een mooie versnellingspook.
Onze mening? Zoals altijd ziet het er fantastisch uit. BMW’s M-divisie heeft prachtig werk geleverd en streelt het oog met deze sportieve X5 M als SAV (Sports Activity Vehicle) en de X6 M SAC (Sports Activity Coupe).
We hopen dan ook dat BMW ons deze nieuwe modellen laat testen om het rijgevoel en beleving te kunnen delen met jullie. Vanaf april 2015 staan ze bij de dealers en onthulling is op de LA Motorshow in november.