Deze week stelde Renault nog haar facelift van de Clio R.S. voor, maar ten opzichte van onze Occasion van de week is de allernieuwste Clio R.S. best wel een watje.
Met de Clio Renault Sport 3.0 had Renault een waardige opvolger voor de Renault 5 Turbo, waar de looks van de Clio R.S. 3.0 ook duidelijk haar inspiratie vonden. Vooral de zijdelingse luchtinlaten vallen op, maar doordat de motor net voor de achterwielen geplaatst werd hadden die wel degelijk haar nut. De ES9J4 3 liter V6 in 60° was afkomstig van de PSA groep die dienst deed in de topversies van de Peugeot 407, 607 en Citroën C5. In de Phase I levert die motor 227 pk en 300 Nm en dat voor een leeggewicht van 1.355 kg. Met de komst van de Clio facelift kwam er in 2003 een iets krachtigere Phase II variant met 252 pk, maar de Phase II was dan ook 45 kg zwaarder.
Bij Xoto staat een Phase I uit 2002 met amper 7.100 km op de teller (uitzonderlijk weinig) te koop. De Phase I kende dan ook maar één eerdere eigenaar en de vraagprijs is even uitzonderlijk: €45.000. Het is vrij onwaarschijnlijk dat Renault nog eens een Clio in dergelijk concept zal commercialiseren, dus de collectiewaarde van de Clio R.S. 3.0 is niet te onderschatten. Het is onduidelijk hoeveel exemplaren exact van de Phase I geproduceerd zijn, maar meer dan 1.000 lijkt onwaarschijnlijk. De Clio R.S. 3.0 Phase I staat wel bekend om haar onvoorspelbaar weggedrag, dus opperste concentratie is aangewezen.
Zelf benieuwd hoeveel jouw wagen nog waard is? Dat kom je hier te weten.