Rijtest: Lexus RC200t

De examens zijn al enkele weken achter de rug, de GR8 International Car Show zindert nog na en we kunnen ons terug concentreren op onze favoriete hobby: rijtesten! Eerder hebben we de RC-F getest, nu is zijn minder krachtig broertje, de RC200t, aan de beurt.

De RC-F vonden we natuurlijk top. Het indrukwekkende uiterlijk in combinatie met de 5.0 liter V8 maakte van de wagen een echt beest. Maar geldt dit ook voor de RC200t? Lexus heeft de RC200t op de markt gebracht als het kleine broertje van de RC-F, met een viercilinder in plaats van een V8. Dat we dus op voorhand weten dat de RC200t minder spectaculair zal zijn kunnen we jullie nu al vertellen.

IMG_1631-bewerkt

Exterieur
We zijn het er waarschijnlijk over eens. In een opvallendere kleur krijg je hem niet. Rood staat de RC200t dan ook perfect. De wagen schreeuwt om een opvallende kleur, net zoals de RC-F. Al ziet de 200t er toch net iets schattiger uit dan de F. De RC-F zag er dan ook bangelijk uit, vanwege een groot luchtinlaat in de motorkap, die bij de RC200t ontbreekt. We zijn vooral geschrokken van hoe opvallend veel mensen de wagen nakijken langs de weg. De RC200t heeft een ongelooflijk aantrekkelijk uiterlijk, die helaas veel te weinig op de openbare weg te zien is. Zeker met dezelfde prachtige velgen met zowel zilveren als zwarte spaken, die ook van de RC-F afkomstig zijn kan het haast niet mis gaan qua uiterlijk. Verder heeft de achterkant enkele subtiele veranderingen doorstaan, zoals de bewegende spoiler die weg is en de 4 boven elkaar staande uitlaten die plaats hebben gemaakt voor 2 grote, strakke uitlaten.

IMG_1637-bewerkt

Interieur
Eenmaal in de zetel gegleden zit je compleet omgeven, precies alsof ze hem op maat hebben gemaakt, het voelt schitterend aan om in die zetels te zitten en het lederen stuur te kunnen bedienen. De middenconsole voelt helaas toch een tikkeltje ouderwets aan vergeleken met de concurrentie, en scoort ook net iets minder op gebruiksvriendelijkheid. Het klokje die als het ware rechtstreeks uit een Rolls-Royce zou kunnen komen maakt het dan weer een beetje goed. Op de achterbank is er genoeg plaats voor de kinderen, ook de koffer biedt genoeg ruimte voor de belangrijkste boodschappen, met zijn inhoud van 374 liter.

IMG_1644-bewerkt

Rijgedrag
Lexus heeft in de RC200t een viercilinder met turbo gestoken, in plaats van de V8 van de RC-F. Die motor levert 245 pk en een 350 Nm koppel, veelbelovende cijfers en zeker genoeg om er fun mee te kunnen hebben. Die cijfers resulteren natuurlijk een beetje naar een sportief karakter, maar het meeste spektakel is er natuurlijk af. Volgens Lexus is de RC200t dan ook zeker geen sportwagen, maar bedoeld als luxesedan. Net zoals de RC300h, de hybride versie van de RC200t.

IMG_1595-bewerkt

Al is er een groot probleem met het gedacht van luxesedan. Want als je een luxesedan koopt, koop je hem natuurlijk als dagelijks te gebruiken auto. En een dagelijkse wagen mag niet veel verbruiken, juist? Dat is het grote probleem met de RC200t. Lexus claimt een verbruik te hebben van 7,2 liter gecombineerd gebruik. Bij het ophalen kregen we al een donkerbruin vermoeden dat hiermee iets niet klopte. Onze voorganger reed maar liefst 13,5 liter gemiddeld verbruik per 100 km. En dat lag niet aan die persoon want ook wij kwamen toch na het resetten aan 13,1 liter per 100 km, een diepe teleurstelling.

 

 

IMG_1593-bewerkt

Opties
De RC200t is te verkrijgen in 3 versies:

2.0 TURBO EXECUTIVE LINE (€45.990)

2.0 TURBO F SPORT LINE (€54.450)

2.0 TURBO PRIVILEGE LINE (€53.550)

IMG_1608-bewerkt

Conclusie
Zo’n prachtig uiterlijk en zo’n motor, het kon haast niet mislopen. Het verbruik naar beneden halen zou van de wagen een echte bestseller kunnen maken. We zijn benieuwd naar de hybride (300h) die misschien dit alles goedmaakt, want Lexus is zeer goed in hybridetechnologie. Maar de Lexus RC200t is toch een gemiste kans voor het Japanse merk.

IMG_1601-bewerkt

Specificaties
Motor:
turbocharged viercilinder, 1.998 cc
Vermogen:
245 pk bij 5.800 rpm
Koppel:
350 Nm bij 4.400 rpm
Transmissie:
8-traps automaat
Prestaties
0-100 km/u in 7,3 sec. 230 km/u topsnelheid
Normverbruik:
7,2 l/100 km
Testverbruik:
13,1 l/100 km
CO2 uitstoot:
168 g/km
Basisprijs:
€ 45.990 incl. BTW
Prijs Testwagen:
€ 54.450 incl. BTW