Onze AutoJunior ‘Occasion van de week’ is deze keer een échte rijdersauto: een Ariel Atom mét V8. Wat begon als een studentenproject groeide al snel uit tot een icoon van de auto-industrie.
De roots van de Ariel Atom liggen in de Universiteit van Coventry. Student ‘Transport Design’ Niki Smart kwam in 1996 op de proppen met wat voor het hem de ultieme lichtgewicht sportwagen zou moeten zijn. Al snel vond het project enkele investeerders en niet veel later werd een productieversie voorgesteld. Voor de fijnafstelling van de ophanging hielp Lotus een handje mee. De back-to-basics mentaliteit deelt de Ariel Atom met Lotus, KTM, Radical, Donkervoort en Super Seven, maar de Atom weet zich toch voldoende te onderscheiden. De professionele feedback over de Atom was uitermate positief mede dankzij haar geslaagd optreden in Top Gear. Ook de jaarlijkse productie blijft beperkt tot een 100 tal wagens.
In 2010 kwam de Ariel Atom met een V8 achter de carbon kuipzetels. Met 500 pk is het de krachtigste Atom-versie ooit en mogelijks de vierwieler die de meest extreme rijbeleving biedt voor de openbare weg. De V8 betreft een door Hartley geprepareerde drieliter, gebaseerd op een blok van de motorfietsdivisie van Suzuki. De amper 90 kg wegende V8 met 500 pk gaat met gemak boven 10.000 toeren per minuut en daarmee snelt de amper 550 kg wegende Atom V8 door tot 320 km/h. Een helm met vizier lijkt geen overbodige luxe. Geen manuele zesbak in deze tot 25 stuk gelimiteerde 500 Edition, wel een sequentiële zesbak van Sadev met flippers achter het stuur.
Het exemplaar (nr. 3 van 25) staat bij Debusseré (exclusieve Ariel Atom Benelux importeur) te koop en is als nieuw te beschouwen. Sinds begin 2014 staan er amper 72 km op de teller. De achterwielaangedreven ‘auto’ valt nu éénmaal niet door iedereen te temmen. De (onderhandelbare) vraagprijs van € 240k komt neer op ongeveer 436 €/kg, wat ongeveer overeenkomt met de huidige prijs van één kg zilver. Nuja, fun is nu éénmaal goud waard …