Rijtest: Nissan Juke Nismo RS

De Nissan Juke Nismo RS is de Juke voor wie van rijden houdt. Deze woorden staan op de website van Nissan. Toch maar eens testen dachten we bij AutoJunior.

De Juke Nismo RS is inderdaad een wagen voor wie van rijden houdt. De Recaro kuipstoelen, de rode accenten in zowel het interieur en het exterieur en de acceleratie die je voelt als je het gaspedaal in duwt. Al deze elementen zorgen ervoor dat het een ongelooflijk leuke wagen is om mee te gaan toeren. We hadden het zelf nooit gedacht toen de standaard Juke uitkwam, want de normale Juke wordt door velen niet erg geapprecieerd vanwege zijn uiterlijk. Maar wat de Nismo afdeling bij Nissan ervan heeft gemaakt kunnen we enkel toejuichen.

IMG_1851 bewerkt 2

Specificaties
De Nismo RS vervangt zijn voorganger, de gewone Juke Nismo. Dat uit zich vooral in motorische veranderingen. De gewone Nismo had 200 pk en een koppel van 250 Nm. De RS heeft nu 218 pk en een koppel van 280 Nm, geleverd door een 1,6-liter benzinemotor met turbo. Een verbetering in onze ogen natuurlijk. Het sprintje naar de 100 gebeurt nu dan ook in zo’n 7,8 seconden. Ter vergelijking, een Renault Clio RS doet dat in 6,7 seconden en een Ford Fiesta ST in 6,9. Ons monstertje kan dus redelijk goed mee met deze hete hatches, maar blijft toch in de achteruitkijkspiegels van de concurrentie. Het verbruik lijdt er trouwens ook niet onder. We kwamen uit op een gemiddeld testverbruik van 9 liter per 100 km. De 4WD versie met de automatische versnellingsbak zou nog een lager verbruik hebben van zo’n 7,4 liter per 100 km

IMG_1875 bewerkt 2
Interieur
Wie instapt komt terecht in een schitterend afgewerkt interieur. Het alcantara en lederen stuurwiel voelt goed aan, het dashboard ziet er rustig uit, de versnellingspook ligt goed in de hand … Alles voelt perfect aan binnenin de Nismo. Enkel de harde randen aan de zetels werken storend bij het in- en uitstappen. Er is ook niet echt het gevoel dat er veel plastiek aanwezig is, het dashboard misschien. Maar daar blijft het ook bij. Er is vooral veel gebruik gemaakt van alcantara en leder. Zo hebben het stuur en de zetels moeten geloven aan zo’n alcantara/leder behandeling. Ook op het dashboard en de deuren vindt men alcantara terug. De rode accenten geven verder een zekere racesfeer aan het interieur, een sfeer die aantoont waarvoor hij gemaakt is: het circuit.

IMG_1880 bewerkt 2

Wat mogen we uit dit alles concluderen? Deze cross-over is een verschrikkelijk leuke wagen. Maar heeft hij wel een overlevingskans in deze wereld vol hot-hatches en ander leuk spul? We zien dat de standaard Juke goed verkoopt, maar of dit publiek geïnteresseerd is in de Nismo RS? Ik vrees van niet.

Gelukkig is er een ander publiek dat wél geïnteresseerd is in dit soort auto’s. Wij zouden AutoJunior natuurlijk niet zijn moesten we niet eerst een kleine vergelijking maken voor die mensen.

Onze Juke: 218 pk, 1225 kg, 280 Nm en een kostenplaatje vanaf € 27.995
Renault Clio RS: 200 pk, 1179 kg, 240 Nm, kostprijs vanaf: € 24.950
Ford Fiesta ST: 182 pk, 1163 kg, 240 Nm en kostprijs vanaf: € 25.495

Is de Nissan Juke Nismo RS dan zijn geld waard? Dat laten we jullie voor jezelf uitmaken.