Na al het modern occasion geweld van de laatste weken gaan we de retro toer op voor onze ‘Occasion van de week’. Rallykenners zullen ongetwijfeld vertrouwd zijn met de MG Metro 6R4. Wellicht iets onbekender voor de gemiddelde jonge autofan maar daarom niet minder bemind.
Even terug in de geschiedenis naar het rallykampioenschap in 1985 waar de MG Metro uitkwam voor Austin Rover, het voormalige British Motor Corporation. Austin Rover wilde er indruk maken en riep zelf de hulp in van het Williams Formule 1 team voor de ontwikkeling van haar auto.
Helaas, met amper één podiumplaats in twee seizoenen was de Retro 6R4 met sneeuwruimer looks niet bepaald een succes in groep B van het rallykampioenschap. De MG moest het opnemen tegen ondermeer de Lancia Delta’s maar de vernedering was blijkbaar zo groot dat Austin Rover zich in 1987 terugtrok uit de rallywereld. Restanten van de V6 motor zagen we later wel terug op de legendarische Jaguar XJ220.
Dat brengt ons bij de motor: een atmosferische 3 liter V6 met vier kleppen per cilinder, meteen de verklaring voor de naam van de auto. Hier goed voor 250 pk, maar ook enkele modellen met 410 pk vonden de weg naar het rallykampioenschap. De motor ligt centraal geplaatst en de krachtoverbrenging gebeurt via een vijfbak en vierwielaandrijving.
Bij Anglo Cars in hartje West-Vlaanderen staat een 250 pk versie te koop. Het exemplaar ziet er opvallend fris uit dankzij een recente restauratie. Het origineel chassis dateert van maart 1986 en heeft amper 10.000 km op de teller. Deze wagen was indertijd de fabriekswagen van rallypiloot Jimmy McRae (vijfvoudig Brits rallykampioen) en copiloot Ian Grindrod. Nog een chauvinistisch weetje: in 1986 was onze landgenoot Marc Duez ook actief met een MG Metro in het rallykampioenschap.
Op Autoscout24 wordt een niet abnormale € 165.000 gevraagd voor dit exemplaar in Rothmans livery. Het is best tegenstrijdig dat deze 6R4 die gebaseerd is op één van de lelijkste auto’s ooit gemaakt in de Britse autogeschiedenis, kon uitgroeien tot zo’n waardevol hebbeding. De verkoper van de MG vermeld dat de Metro “ready to enjoy” is en dat lijkt ons niet overdreven. Meer info vind je hier.