BMW 5

Nieuwe BMW 5 is duidelijk familie van …

De nieuwe 5 Serie was stiekem al te bewonderen in een donkere kamer in Knokke tijdens de Zoute GP (begrijp ons niet verkeerd) en is nu dus ook volledig officieel vrijgegeven.

Naast de 3 Serie is de 5 Serie het belangrijkste model voor BMW. Van de 5 slijt BMW dan ook per jaar bijna 400.000 stuks dus opteert de Beierse constructeur voor een vrij milde design evolutie van de vorige 5 generatie. Je zou dus kunnen zeggen dat BMW wat van haar wilde design-strepen is verloren, maar het zal de nieuwe 5 er niet minder gegeerd op maken. Wat ons tijdens de officieuze presentatie in Knokke opviel was het schuin achterklep design dat doet denken aan die van de 2e BMW 5 generatie en het zwaartepunt van de wagen optisch verlaagt aldus Karim Habib, hoofd design BMW. Voor de rest zijn de overige lijnen wat strakker getrokken en ook de grotere nieren springen in het oog. Het front met standaard LED koplampen leunt sterk aan bij de 7 Serie, maar oordeel zelf of dat al dan niet een slechte of goede zaak is.

BMW 5

In het interieur maakt het geïntegreerde infotaintmentscherm van de vorige 5 maakt plaats voor een à là 7 Series zwevend scherm dat toch een stuk kleiner lijkt dan wat Mercedes in haar E-Klasse aanbiedt. Bij de lancering in januari zullen twee diesels (520d & 530d) en twee benzine motoren (530i & 540i) beschikbaar zijn. Later volgend jaar volgen een iPerformance plug-in hybride (530e) en de sportieve M550i Xdrive. Ook in de nieuwe 5 kan je nu met handbewegingen verschillende instellingen aanpassen. Dankzij Driving Assist Plus zet ook de 5 de eerste stappen richting autonoom rijden.

BMW 5

De nieuwe 5 Serie heeft opnieuw alles in huis om roet in het eten te gooien van de nieuwe Mercedes E-Klasse. Met de komst van een nieuwe Audi A6 volgend jaar zal er zich als het ware een regeringscrisis in het E-segment ontplooien. Als er daar maar geen (autonoom gestuurde) ongelukken van komen …