Na 12 jaar is het eindelijk zover. De Britse vrienden van Aston Martin hebben een nieuwe ‘instapper’ klaargestoomd voor het grote publiek. De nieuwe Aston Martin Vantage is anders dan z’n voorganger die in 2005 voor het eerst het levenslicht zag. Een gloednieuw design, platform, motorisatie.. dat vraagt om een woordje uitleg.
Toegegeven, we hebben ons de afgelopen jaren al minstens 17 keer afgevraagd wanneer de nieuwe Aston Martin Vantage voorgesteld zou worden. Britten mogen dan wel enorm gek zijn van hun eigen automerken, als een model al 12 jaar in de running is en dan nog een nieuwe kopen? Het is weinig fabrikanten gegeven. De oude Vantage is nu verleden tijd want Aston Martin heeft zonet zijn nieuwe Vantage voorgesteld in de UK. De eerste meningen over het uiterlijk zijn verdeeld.
Sla me gerust dood wanneer ik meedeel dat ik de voorkant van de nieuwe Vantage vergelijk met die van een Mazda MX5. Niet dat deze Britse krachtpatser een doordeweekse Miata lijkt, het heeft er een schijn van. Verder valt vooral de veel te grote grille/’mond op die we kennen uit de geschiedenis van Aston Martin. Is zoiets wel op z’n plaats bij de nieuwe Vantage? Misschien niet helemaal, Aston Martin werkt het wel zeer mooi af met een dijk van een splitter. Bovendien is dergelijke grille ook een oorlogsverklaring aan alle insecten op snelwegen want met zo’n vliegenvanger is beestjes oppikken geen probleem.
Vooral de spoiler/ducktail op de kofferklep doet wenkbrauwen fronsen. Misschien iets te lomp getekend door de designers, uitgesproken is het wel. Het derde remlicht zit immers centraal op dit uitgebouwde stuk, waardoor remmen lijkt alsof je beschikt over één geheel uniforme achterkant.
Over smaak valt ook hier nog steeds niet te discussiëren. Wat wel zonder morren wordt gesmaakt is de diffuser achteraan en de manier waarop de uitlaten zijn afgewerkt en weergegeven. De Aston Martin Vantage lijkt hierdoor al heel wat stoerder dan z’n voorganger. Bekijk je de wagen van opzij dan merk je nog steeds direct dat je een Aston voor de neus hebt staan. De typische deurklinken die geïntegreerd zijn in de carrosserie, de vorm van de zijspiegels en de deuren die in de hoogte opendraaien. Voor de rest lijken de 20-inch velgen een kwartslag te groot voor de ‘kleine’ carrosserie. De nieuwe Vantage loopt op speciaal ontwikkelde Pirelli-banden.
Draaien we de deuren open dan komen we ook binnenin iets compleet nieuws en atypisch voor Aston Martin tegen. Het eerste wat opvalt is het stikwerk, naar ieders wens in elke kleur te verkrijgen. Nemen we plaats in de sportstoelen dan merken we direct de chaos van de middenconsole op. Wat Aston hier heeft gedaan is ons een raadsel. Overal drukknoppen, draaiwieltjes en schakelaars. Laten we een minuut stilte inlassen voor alle nieuwe toekomstige Vantage-eigenaars die de middenconsole wellicht nooit onder de knie zullen krijgen.
Wel is duidelijk dat de designers hebben gelonkt naar het interieur van de Mercedes AMG GT. Niet onlogisch als je weet dat de motor, en daarbij komen we bij de specs van de nieuwe Aston Martin Vantage, dezelfde is als die van in de GT. Dat is de twin-turbogeblazen vier liter V8 met een output van 510 pk en 685 Nm koppel. Ook Aston Martin zit dus vanaf heden aan de turbo’s. Bovendien heeft de Vantage een perfecte 50/50-gewichtsverdeling. Sprinten naar 100 km/u doet hij daardoor in 3.6 seconden met de bliksemsnelle ZF-automaat. Stoppen met sprinten gebeurt bij een topsnelheid van 315 km/u.
Nu komt het mooiste van gans het verhaal. De Vantage is achterwielaangedreven, schijnt bijzondere driftcapaciteiten te hebben, een elektronisch geregeld differentieel én er zou daarbovenop nog eens een handbak worden verwacht naast de ZF-automaat. Waar wacht je nog op?
Een succes was de vorige Aston Martin Vantage zeker en vast. Zoals je hieronder mooi kan zien is het alleen maar bergaf gegaan met de Europese verkopen van het Vantage-model. Vooral bij de lancering zie je dat de sportwagen als zoete broodjes verkochten. De laatste jaren is dat teruggevallen. Als we allemaal ons spaarvarken kapotslaan en samenleggen kunnen we voor de nieuwe Aston Martin Vantage misschien dezelfde cijfers behalen. Prijzen zijn overigens nog niet bekend.
(bron: carsalesbase.com)
Aston MartinV8 / V12 Vantage |
|
2016 | 646 |
2015 | 705 |
2014 | 712 |
2013 | 742 |
2012 | 753 |
2011 | 859 |
2010 | 975 |
2009 | 1.230 |
2008 | 1.875 |
2007 | 2.327 |
2006 | 2.326 |
2005 | 221 |