Het worden moeilijke tijden voor wie gaat shoppen in de categorie performante executive berlines. Onlangs stelde Caddillac haar middenklasse monster voor en nu is het de beurt aan Lexus.
Met de GS F krijgen de (R)S6, M5, E 63 AMG, Panamera Turbo, XFR(-S) en de CTS-V er een nieuwe concurrent bij. Al vraagt het wel vrij veel lef (in Europa) om uiteindelijk toch voor de GS F of de CTS-V te kiezen.
Hybride specialist Lexus lanceert met de GS F een 2e niet-hybride model. De reeds gelanceerde RC F deelt zijn motor met de GS F. Tegen de hedendaagse trend in gaat het om een turboloze 5 liter V8 motor met 477 pk. Dit lijkt weinig ten opzichte van de concurrenten maar uiteindelijk gaat het erom de beschikbare pk’s nuttig te gebruiken.
Lexus probeert het alvast met haar Torque Vectoring Differential (TVD). Het differentieel zorgt ervoor dat er een verschillend vermogen naar elk wiel kan gestuurd worden. Concreet: in een bocht krijgt het wiel het verst van de apex het meeste vermogen. Het TVD heeft drie standen: van Standard voor normaal gebruik tot Track voor het verplicht circuit bezoekje. Een ander weetje voor op café: de F badge verwijst naar het Japanse Fuji circuit.
De GS F luidt ook de komst van de GS facelift in. Het voor Lexus typisch zandloper design van het radiatorrooster is dit keer een stuk prominenter aanwezig. Verdere details van de facelift ontbreken nog, wie niet kan wachten zal naar Detroit moeten reizen.