Dat de BMW Z8 niet bij iedereen een belletje doet rinkelen nemen we jou niet kwalijk. De BMW Z8 kwam in 1997 voor het eerst op het grote doek terecht onder de conceptvorm – en codenaam Z07. Enkele jaren later, in 2000, was het dan zover. De productieversie, de BMW Z8, werd als roadster verkocht aan enkele gelukkigen. Leuk weetje: een van de ontwerpers van de Z8 is niemand minder dan Henrik Fisker. Je weet wel, die man die iets had met veel te zware, lompe elektrische auto’s die boordevol slecht ‘Karma‘ zaten door altijd stuk te gaan.
Verantwoordelijk voor de voortstuwing in de BMW Z8 is de 4,9 liter V8 met 400 pk, afgerond een dikke 5 liter. Diezelfde motor gebruikte BMW ook in de BMW M5 E39. Dit gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak maakt(e) van de BMW Z8 een pareltje om te cruisen onder een stralende zon. Sprinten naar 100 km/u gebeurt in 4,7 seconden. De Z8 is overigens grotendeels, qua looks dan, gebaseerd op de oude BMW 507. Beiden bestaan ze volledig uit aluminium en ook de achterlichten en ‘nieren’ zijn gelijkaardig ontworpen voor beide modellen.
Wie BMW een beetje kent, heeft waarschijnlijk ook al gehoord van Alpina. Dat is een Duits automerk die bestaande BMW-modellen nog sportiever probeert te maken. Zo ook indertijd met de Z8. Alpina noemde hem de Alpina Roadster V8. Slechts 555 nagelnieuwe Z8’s werden omgebouwd met Alpina’s bekende V8-motor. Daar kwam toen heel wat kritiek op. Die motor leverde minder kracht dan de originele Z8-motor (381 pk), maar wel bij een laag toerental. Een automatische vijfversnellingsbak was cruciaal en werd dan ook voorzien in de Alpina Roadster V8. Het merendeel van die wagens ging naar de VS. En zoals je weet, Amerikanen + handgeschakeld =f*@”$&…