Hyundai Tucson 2.0 CRDi Executive

Rijtest: Hyundai Tucson 2.0 CRDi Executive

Voor hun nieuwe wagen in het C-segment grijpt Hyundai terug naar de oude vertrouwde naam Tucson die de ix35 aflost. Biedt de Tucson  naast een opgefriste naam ook genoeg nieuwigheden om te concurreren in het druk bevochten segment?

Een aantal jaar terug wilde Hyundai de naamgeving van hun gamma standaardiseren zodat iedere modelnaam startte met een ‘i’ en dan een cijfer, vandaar ook de naam van de vorige generatie ix35. Dit zorgde enkel voor verwarring en daarom geeft Hyundai hun nieuwe generatie in het C-segment een ‘echtere’ naam. Tucson, genoemd naar een stad in de woestijn in Arizona (USA) klinkt dan ook avontuurlijker dan ix35 die eerder doet denken aan één of ander reflexfototoestel. De Tucson heeft grote schoenen te vullen want één op de vier Hyundai’s die over de toonbank gaat is een SUV. De nieuwe Tucson is dus voor Hyundai ontzettend belangrijk.

Hyundai Tucson 2.0 CRDi Executive

Exterieur

De grote grille, opvallende uitgerekte lichten, brede heupen en een stijlevolle achterkant maken van de Hyundai Tucson een imposante verschijning. Dit is de eerste Hyundai die uit het schetsboek van Peter Schreyer komt, de tekenaar van onder andere de Kia Sportage en de Audi TT. Hij maakt de Tucson één van de mooist vormgegeven Hyundai’s tot op heden.

Hyundai Tucson 2.0 CRDi Executive

Toch blijft het lijnenspel van de Tucson herkenbaar, het is een logische evolutie op die van de ix35. In vergelijking met de eerste generatie Tucson is de nieuwe niet meer herkenbaar. Hyundai is op ongeveer tien jaar tijd van een ouderwets, functioneel Koraans design overgestapt naar een modern scherp design. Hierdoor oogt de Tucson “meer premium” dan ooit tevoren. Onze testwagen was ook afgewerkt in een optioneel opvallend kleur, ash bleu genaamd. De kleur past perfect bij het moderne exterieur en kreeg veel lof van omstaanders.

Interieur

Binnenin heeft Hyundai ook grote inspanningen geleverd. De afwerking is van zeer hoge kwaliteit en hoeft zeker niet te verbleken in vergelijking met sommige Duitse concurrenten. Op sommige plaatsen zoals de middenconsole en deurpanelen zijn er wel nog harde plastieken te vinden maar deze storen nooit.

Hyundai Tucson 2.0 CRDi Executive

Het interieur voelt ook zeer ruim aan mede door het groot openschuifbaar panoramisch dak. Technologisch moet de Tucson zeker ook niet onderdoen. Centraal vinden we een 8 inch groot infotainmentscherm waarop je via touch-input alle functies lopende van navigatie tot het browsen van het web kunt bedienen. Dit hele systeem is merkwaardig snel en gemakkelijk te bedienen.  Er is wel nog geen mogelijkheid voor android auto of apple carplay, maar deze zijn op komst belooft Hyundai.Er zijn wel genoeg mogelijkheden om je externe media te verbinden met de Tucson via USB, AUX of bluetooth. Er is zelfs de mogelijkheid om de Tucson te verbinden met de mobiele wifi hotspot van je gsm. Dit heeft echter weinig meerwaarde omdat je dan enkel het weer kan bekijken en wat kunt surfen. Centraal vooraan vinden we ook twee 12V sigarettenaanstekers waarmee je externe multimediasystemen kunt opladen.

Hyundai Tucson 2.0 CRDi Executive

Aan ‘creature comforts’ loopt het over in de Hyundai Tucson. De uitblinker zijn de geventileerde stoelen vooraan, wat uniek is in dit segment. Normaal vind je deze optie enkel bij zeer exclusieve Duitsers en Britten. Ik herinner mij nog deze in de Rolls-Rocye Ghost series II en ik moet toegeven dat deze in de Hyundai Tucson een stuk stiller en beter werken. Voor als het koud is kun je alle stoelen, zowel vooraan als achteraan, verwarmen. Zelfs het stuur is verwarmbaar.

 

Rij-ervaring

De Hyundai Tucson bevindt zich op een gloednieuw platform dat ook gebruikt wordt voor de Sportage van  zustermerk Kia. Dit platform focust vooral op comfort en dit voel je ook tijdens het rijden over een hobbelige wegdek. De sturing van de Hyundai Tucson is zeer licht, ideaal voor de beweeglijkheid in een stadscentrum en tijdens het parkeren maar op de autosnelweg voelt het wat zenuwachtig aan. Vanaf het premium pakket krijg je ook de mogelijkheid om je drive mode te kiezen. Je kunt dan kiezen tussen twee standen: normaal en sport. Deze veranderen dan zoals gewoonlijk de stuurbekrachtiging, de gasrespons en het schakelgedrag. Ik heb nooit echt het nut ingezien van een sportknop in een diesel SUV. Druk je deze in is de stuurbekrachtiging wel wat zwaarder en aangenamer aan hogere snelheden maar iedere gas-input komt dan vrijwel overeen met plakgas. In deze stand blijft de automaat ook irriterend lang in hoge toeren hangen. Maar zoals eerder vermeld is comfort het doel van de Tucson, afblijven van dit knopje dus.

Hyundai Tucson 2.0 CRDi Executive

Motoren

Kijken we naar het kloppend hart van de Tucson, dan biedt Hyundai een ruime keuze. Zo is er keuze tussen  benzine- en dieselmotoren, maar je kunt ook opteren voor vierwielaandrijving. Maar laten we eerlijk zijn, niemand zal zijn Tucson buiten het asfalt gebruiken. Vierwielaandrijving heeft natuurlijk wel zijn voordelen in gebieden met veel winterse neerslag.

Hyundai Tucson 2.0 CRDi Executive

Op benzinevlak is er een 1,6 GDI met 132 pk en 161 Nm (147 g CO2/km) en de nieuwe 1,6 T-GDI met 177 pk en 265 Nm (169 g CO2/km). In ons belgenland is het diesel dat de klok slaat. Helemaal bovenaan heb je een 185 pk sterke 2,0-liter viercilinder die over 400 Nm beschikt met een CO2-uitstoot van 154 g/km. Diezelfde motor kan je ook krijgen met 136 pk (373 Nm) waardoor de CO2-uitstoot slinkt naar 127 g/km. Dit is de wagen die wij testreden. Helemaal onderaan vinden we de 1,7 viercilinder met zijn 115 pk, 280 Nm en een CO2-uitstoot van 119 g/km. Dit laatste en lichtste blok zal hoogstwaarschijnlijk in de meeste Belgische Tucsons terechtkomen. De 136 pk en 373 Nm die wij ter beschikking hadden is gekoppeld aan een 6 traps-automaat. Deze automaat doet zijn werk relatief goed; de schakelovergangen zijn vloeiend indien er niet te hard op het gaspedaal getrapt wordt.

Hyundai Tucson 2.0 CRDi Executive

Prijs en opties

Hyundai werkt bij de Tucson niet met allerhande aparte opties maar gebruikt drie grote optiepakketten: Style, Premium en Executive. Onze perswagen kreeg het Executive pakket aangevinkt. Dit pakket heeft een zeer ruime uitrusting voor deze klasse en beschikt over allerhande snufjes zoals verwarmde en geventileerde stoelen vooraan (uniek in dit segment). Style is de standaarduitvoering  en bevat onder andere parkeersensoren achteraan, bluetooth, cruise control en airco. Verder pakt de SUV uit met een noodremfunctie, lane keep assist, dodehoekdetectie en een actieve motorkap die enkele centimeters naar boven klapt om de impact te verzachten na een aanrijding met een voetganger of fietser.

Hyundai Tucson 2.0 CRDi Executive

Conclusie

De Tucson slaagt in zijn doel, stokken tussen de wielen steken van de meer premium SUV’s. Dit door zijn expressievolle lijnen, comfortabel rijgedrag en technologische snufjes. In vergelijking met de Duitsers loopt de materiaalkeuze van de Koreanen wat achter maar dit is meer dan goed gemaakt door de 5 jaar garantie ongeacht het aantal kilometers. De Tucson heeft alle competenties om opnieuw de best verkopende Hyundai te worden.

Hyundai Tucson 2.0 CRDi Executive

Specificaties Hyundai Tucson 2.0 CRDi Executive

Motor: diesel (1.995 cc) – 136 pk
Transmissie: 6-traps automaat
Normverbruik: 6,1 – 7,4 l/100 km
Testverbruik: 7,9 l/100 km
CO2 uitstoot: 160 g/km
Basisprijs: € 34.499,00 incl. BTW
Prijs Testwagen: € 40.199,00 incl. BTW