Het was even schrikken toen we op internet enkele foto’s opmerkten van een CLK GTR AMG die afgeleverd werd bij Mercedes garage Deman in Brussel. Blijkbaar ging het om het exemplaar dat enkele dagen ervoor nog tentoongesteld stond op Rétromobile in Parijs.
Deman Brussels kende ik vaag van enkele SLR’en die er onlangs te koop stonden, maar dat de garage ook heel wat supercars verhandelt was toch wel een verrassing. Al snel werd duidelijk dat de CLK GTR gewoon te zien was in de showroom in Oudergem (Brussel). Zonder twijfelen had ik mijn zinnen gesteld op een bezoekje.
De CLK GTR staat er relatief afgeschermd, maar na een praatje met één van de verkopers kregen we zelfs een kijkje in het interieur. Je kan vlotjes een paar uur kijken naar dit meesterwerk uit de jaren ’90 zonder verveeld te worden. De CLK GTR AMG is vandaag de dag met niets anders te vergelijken. Iedereen kent ongetwijfeld het verhaal hoe de straatversie van de CLK GTR (en tevens Porsche GT1) dankzij de FIA GT1 regels het levenslicht zag.
Mercedes moest dus minimum 25 straatlegale CLK GTR’en maken. Het plan was 20 coupés en 5 roadster, maar uiteindelijk maakte Mercedes met de hulp van HWA in Affalterbach 20 coupés en 6 roadsters. Twee exemplaren kregen de 7,3 liter V12, de andere de 6,9 liter V12. Goed voor respectievelijk 664 en 612 pk. Bij Deman Brussels staat nr. 02/25 te schitteren met een prijskaartje van 5 miljoen euro. Pittig, maar in enkele jaren tijd is de waarde van de CLK GTR verviervoudigd. Meer info over de GTR vind je hier.
Naast de CLK GTR staan er nog enkele parels te koop bij Deman. Wat te denken van een zwarte Bugatti Veyron, een Porsche 918 Spyder, een Mercedes-Benz McLaren SLR en enkele Ford GTs. In de werkplaats vonden we ook nog een Shelby Eleanor, een Ferrari F40 met LM pakket en zelfs een Ferrari Enzo Ferrari. Vorig jaar kon je er zelfs een Maserati MC12 bewonderen. Make Belgium great again.