Rijtest: Ford Mustang 2.3i EcoBoost fastback

Al decennia lang domineert de Ford Mustang de markt van Amerikaanse musclecars. De Mustang met dikke V8 is een waar icoon geworden en om de zoveel tijd mogen we dan ook nog steeds een nieuwe generatie van het Amerikaanse beest verwelkomen. Sinds enige tijd is er zelfs een gedowngrade EcoBoost versie voor de milieubewuste (?) of prijsbewuste medemens. Maar betekent een downgrade per se slechter? Wij zochten het even uit in de Mustang 2.3i EcoBoost.

Nieuwe styling

Hoe de gefacelifte Mustang eruit ziet ten opzichte van zijn voorganger? Een stuk stoerder alleszins. Voor velen ontbrak er nog iets aan het design van het vorig model. Ford heeft dit intussen opgelost met een sportievere snoet, een grotere voorsplitter en twee luchtopeningen in de motorkap. Die zorgen er ook voor dat de nieuwe mustang dichter tegen de grond ligt bij hogere snelheden. Wat we uiteraard merken aan het rijgedrag dat minder onderstuur vertoont ten opzichte van de vorige Mustang.

Achteraan herkennen we dan weer de witte tri-bar lichtunits die typisch zijn voor de huidige Mustangs. In de optielijst vinden we een achtervleugel voor de Mustang fastback (€ 500) die we graag terug hadden gevonden op deze testwagen. Maar we kunnen niet klagen, want de kleur “Kona Blue” staat fantastisch op de testwagen.

Verder is de nieuwe Mustang beschikbaar in nog 9 andere exterieurkleuren, waaronder de twee basiskleuren “Race Red” en “Oxford White”. Wie iets gekker wil doen kan voor een opleg van € 725 kijken richting de kleuren “Shadow black”, “Velocity Blue”, “Kona Blue”, “Ingot Silver”, “Magnetic” of “Ruby Red”. Heb je € 1.350 voor een kleur over dan behoren ook “Need for Green” en “Orange Fury” tot de mogelijkheden. Uiteraard kan je de wagen in deze kleuren gewoon eens configureren op de website van Ford. Van een leuke bezigheid gesproken.

Interieur

Op interieurvlak merken we een luxueuzere styling op ten opzichte van het vorig model. Overheen heel het interieur bemerken we de hoogwaardige materiaalkeuze op. Qua design voelt het binnenin dan weer vrij druk. Vooral vanwege de vele knopjes op de middenconsole en op het dashboard. Maar geen nood, want ondanks de drukte is het infotainmentsysteem wel heel gebruiksvriendelijk. De tellerpartij is nu ook volledig digitaal.

Onze testwagen is uiteraard weer voorzien van allerhande leuke opties. Met de belangrijkste daarvan de Recaro sportzetels met klimaatregeling (€ 600). Ze vallen onmiddellijk op door de manier waarop ze je vast ‘pakken’. Je zit er heerlijk stevig in en ze zijn zeer degelijk ontworpen. Een echte must voor iedere Mustang.

Minder snor zitten we dan weer op de achterbank van de Mustang Fastback. Ford heeft wel gedacht aan potentiële extra passagiers, maar mogelijks moeten er enkele ledematen van jouw vrienden verwijderd worden vooraleer ze kunnen instappen. Of je gebruikt de achterbank maar in heel beperkte mate, of je koopt de Mustang cabrio voor wat extra hoofdruimte. Het is maar wat je liever hebt.

Rijgedrag

We hebben het al eerder vermeld, Ford heeft met de vernieuwde Mustang voornamelijk ingezet op een betere wegligging. Zo is de ophanging wat stijver en reageert het stuur veel beter. En met zijn 290 pk is de EcoBoost op zich ook zeker geen trage auto. Maar laat je niet verrassen want ondanks zijn stabiele rijgedrag voelt de mustang nog steeds niet zo goed in de bochten zoals pakweg een BMW 3-reeks of een Toyota GT86. Ook is er een splinternieuwe 10-traps automaat in onze testwagen. Te veel versnellingen denk je? Dan geven we je gelijk want de automaat weet niet altijd welke versnelling te kiezen en reageert dus ook niet altijd even snel. De manuele zesbak dan maar?

Voor liefhebbers van burn-outs heeft Ford een leuk snufje geïnstalleerd genaamd “Line-lock”. Deze feature zorgt ervoor dat de voorremmen gedurende 15 seconden geblokkeerd staan zodat je een perfecte burn-out kan uitvoeren zonder je belachelijk te maken bij je vrienden.

Een interessante optie is het MagneRide Damping System (€ 2.000) die aan de hand van de instellingen die je ingeeft de ophanging harder of zachter maakt. Dit gebeurt via een speciale vloeistof met metaaldeeltjes in het schokdempersysteem die de hardheid van de schokdempers aanpast via magnetisme. Een leuk snufje voor sportieve chauffeurs denken we dan.

Specificaties

De Mustang die wij meekregen was voorzien van een 2,3 l EcoBoost viercilinder (uiteraard benzine) met een turbo. Het blijkt een beetje tegen de verwachtingen in toch wel een heerlijke motor om mee te rijden. Alleen missen we wat het karaktervolle V8 geluid. Maar goed, de EcoBoost is dan ook een stuk sociaal aanvaardbaarder.

De Mustang EcoBoost met 290 pk gaat in 5,8 seconden naar 100 km/h en heeft een topsnelheid van 233 km/h. Kijken we richting de 5,0 l V8 versie met 450 pk, dan gaat de 0-100 km/u in 4,8 seconden en bedraagt de topsnelheid 249 km/h. Het grappige is dus dat de EcoBoost nagenoeg bijna even snel is als de V8 versie.

Opties en prijzen

Overweeg je effectief de aankoop van een nieuwe Mustang dan ga je automatisch enkele vragen in acht nemen. Welke versie? De EcoBoost of de GT met V8? Een 10-traps automaat of een manuele zesbak? Uiteindelijk ligt de keuze bij jou. De EcoBoost is er vanaf € 39.850, de V8 vanaf € 46.850.

Interessante opties lijken ons de Active Exhaust (€ 1.000), witte of zwarte striping (€ 4.00), een zwart dak (€ 500) of de achterspoiler (€ 500). Een extra mogelijkheid is om één van de 4 custompacks te nemen (varieert tussen € 2.100 en € 3.000) zodat je ineens een heel pakket hebt van de gewenste velgen tot jouw ideale multimediasysteem. Anyway, je kan de mustang vlotjes nog € 10.000 duurder maken.

Conclusie

De Mustang is niet voor niets één van de populairste sportwagens. De vernieuwde Mustang bewijst dat nog maar eens door zijn coole looks en verbeterde wegligging. Toch kan hij nog wel eens verrassend uit de hoek komen en weet de 10-trapsautomaat niet altijd wat hij wil. Om die reden raden we dan ook de manuele zesbak aan.

Verder mist de EcoBoost ook nog een beetje geluid. Wat de V8 versie dan weer goed kan maken. Al heeft de V8 dan weer een stuk hogere inschrijvingstaks (€ 11.127,00 !!) en jaarlijkse wegentaks (€ 3.360,34). Waardoor de EcoBoost de interessantste van beide versies blijkt.

AutoFord Mustang 2.3i ecoboost Fastback
Motor2.3l viercilinder turbo (benzine)
Maximum vermogen213 kw / 290 pk
Maximum koppel441 Nm
Overbrenging & transmissieAchterwielaandrijving, 10-traps automaat
0-100 km/h5,8 s
Topsnelheid233 km/h
CO2 uitstoot205 g/km
Normverbruik9,2 l /100 km
Testverbruik10,2 l/100 km
Basisprijs (incl. 21% BTW)€ 39.850
Prijs testwagen (incl. 21% BTW)NB
BIV€ 3.575,00
Jaarlijkse verkeersbelasting€ 579,99