AutoJunior op geschiedenisles in Mercedes-Benz Museum

 Mercedes Museum

In Stuttgart kan je niet enkel het Porsche museum bezoeken. Ook het Mercedes-Benz museum is er gevestigd. Beiden zijn verplichte nummers voor elke auto adept.

Mercedes-Benz is zonder twijfel één van de meest invloedrijke automerken in de auto-industrie en ver daarbuiten. Dat Karl Benz de auto zou uitvinden en haar creatie onder Mercedes door het leven zou gaan stond nog net niet in de Bijbel geschreven. Vooral tijdens de jaren ‘80 en begin de jaren ‘90 was Mercedes ongezien ver voor op de concurrentie en een groot stuk van haar sterke reputatie heeft het waarschijnlijk toen opgebouwd. Vandaag is Mercedes nog steeds bij de koplopers maar de concurrentie is een stuk harder geworden. We lieten ons onderdompelen in de Mercedes geschiedenis in het haar museum in Stuttgart.

20-IMG_4882

Starten doe je bovenaan na een ritje in een futuristische lift. Geleidelijk aan loop je de geschiedenis van Mercedes af en als extraatje brengt Mercedes haar geschiedenis in de relevante tijdsgeest met de belangrijkste wereldgebeurtenissen van toen. Er zijn enkele verdiepingen toegewijd aan tijdelijke tentoonstellingen dus het loont zeker de moeite om af en toe eens naar het Mercedes museum af te zakken. Indien je niet van auto’s maar van architectuur houdt raden we een bezoekje aan dit architecturaal hoogstandje ongetwijfeld ook aan.

44-IMG_5235

We zetten enkele van de meest spraakmakende Benzen in de schijnwerper die er tentoongesteld werden. Alle auto’s hier uitlichten is een bijna onmogelijke opgave, daarvoor moet je echt naar Stuttgart.

1. 1886 Benz Patent-Motorwagen

De Benz Patentwagen is beter gekend als de eerste automobiel. Ontworpen door Karl Benz maar gefinancierd door vrouw Bertha Benz. Een 25-tal Motorwagens werden gebouwd maar talrijke replica’s zagen later nog het levenslicht. Een ééncilinder 954 cc motor zorgde voor 0,5 kW power bij 250 rpm.

01-IMG_4668

2. 1936 500 K Spezial Roadster

Nog een pijler van de autogeschiedenis is deze 500 K Spezial Roadster. Het was een ingekorte versie van de 500 K met speciaal ontworpen koets. In de jaren ’30 was het één van de duurste auto’s die je kon kopen en misschien ook wel één van de mooiste. Amper een dertigtal mensen konden zich zo’n 500 K Spezial Roadster permitteren. Een exemplaar is vandaag gemakkelijk meer dan 4 miljoen Euro waard. Voor de later geïntroduceerde en iets krachtigere 540 K Spezial Roadster (32 gemaakte exemplaren) mag je daar nog eens hetzelfde bedrag bijtellen.

3. 1954 Mercedes-Benz Rennabteilung Auto Transporter

Dit is zonder twijfel de meest hippe auto-oplegger ooit gebouwd. Het radiatorrooster is een verwijzing naar de SL’s uit de jaren ’50 en die familietrek maakt hem net zo uniek. Dankzij een uitgekiemde aerodynamica en de motor uit de 300 SL was deze oplegger in staat tot knalprestaties. Zo kon Mercedes sneller auto’s vervoeren van haar fabriek naar racecircuits. Het exemplaar in het Mercedes museum is een replica aangezien het oorspronkelijk exemplaar op onbekende wijze verloren is gegaan.

19-IMG_4881

4. 1954 300 SL Gullwing W198

We kunnen kort zijn: de 300 SL Gullwing is de meest bekende Mercedes en dat zien we niet vlug veranderen. De mooiste ook volgens velen …

31-IMG_5032

5. 1955 300 SLR W196S Uhlenhaut

De 300 SLR Coupé was oorspronkelijk bedoeld om deel te nemen aan de (levensgevaarlijke) Carrera Panamerica in Mexico. Die race ging uiteindelijk niet door en daar stond hoofdingenieur Rudolf Uhlenhaut dan met twee speciaal voor de race gebouwde exemplaren. Voor langere uithoudingsraces gaven piloten de voorkeur aan de open 300 SLR’s die iets meer koeling boden. Daarom besloot Rudolf de auto’s te gebruiken als persoonlijke bedrijfswagen. De SLR Uhlenhaut is zo speciaal omdat dit een straatlegale F1 bolide is inclusief bijhorende toptechnologie. Binnenkort komt de 300 SLR zeker eens langs in onze ‘AutoJunior Hall of Fame’. Beide exemplaren zijn nog in het bezit van Mercedes en kenners beweren dat het de meeste waardevolle auto’s ooit gebouwd zijn indien ze geveild zouden worden. Een diepe buiging maken is toegestaan.

21-IMG_4904

6. 1965 600 Pullman W100 Staatslimousine

Tot op de dag van vandaag is de 600 Pullman één van de bekendste limousines die we voor onze ogen kunnen halen. Beroemdheden zoals Elvis Presley, John Lennon, Elizabeth Tailor, Jeremy Clarkson en … Koning Boudewijn lieten er zich in rondvoeren. In de jaren ’60 werd pracht en praal iets meer aanvaard (of als normaal aanzien), vandaag zouden we nogal raar kijken indien Koning Filip komt aandraven in een nieuwe S 600 Pullman (waar kunnen we tekenen?). Het exemplaar in het museum is uiteraard extra speciaal: gepantserd en bedoeld voor het vervoeren van genodigden voor het Duits parlement. Volgens Mercedes zijn er zo maar twee 600 Pullman’s af fabriek gepantserd. Een heerlijke 6,3 liter V8 zorgde voor een gigantisch koppel van 500 Nm en in een niet gepantserd exemplaar kon je daarmee een respectabele topsnelheid van 205 km/h halen.

42-IMG_5224

7. 230 G W460 Pausmobiel

Verscheidene Mercedessen deden dienst als Pausmobiel. Ook deze 230 GE met bling bling velgen stond paraat als rijdende troon voor Paus Jonhannes Paulus II. Later volgden nog een G-Klasse (W463) en ML’s van de eerste (W163) en huidige generatie (W166).

 39-IMG_5202

8. 1984 Mercedes 190 E AMG 2.3 W201

Minder bekend maar daarom niet minder bemind zijn de AMG’s van de jaren ’70 en ’80. Ringo Starr, de drummer van de Beatles had zich in 1984 een 190 E AMG met 2,3 liter motor aangeschaft en die staat dus te blinken in het Mercedes museum. Dankzij de viercilinder in lijn beschikte die over 160 pk maar ongetwijfeld was dit een pure funwagen ondaks het beperkt vermogen. Ook toen waren zwarte velgen hip en zorgden extra bodywork voor de stoere looks. Eentje voor de liefhebbers én kenners.

41-IMG_5211

9. 1991 500 SL R129 Princess Diana

De Britse prinses Diana had wel iets met Mercedes. Helaas werd dat niet geapprecieerd door haar entourage omdat ze als eerste en enigste van het Britse koningshuis met een niet-Britse auto reed. Haar speciaal gekleurde 500 SL R129 moest ze dan ook al in 1992 terug afgeven.

38-IMG_5194

10. 1996 E 500 W124

Als extraatje na het museumbezoek kan je een kijkje gaan nemen in een gigantische showroom met de allernieuwste Benzen. Op weg naar die showroom stond een SL Final Edition R129 en deze schitterende E500. Het is een kunst om zo’n E 500 van een gewone W124 te onderscheiden maar visueel vallen vooral de bredere wielkasten op. Het V8 gebrul van de 5 liter met 326 pk valt misschien iets gemakkelijker te herkennen. Porsche ingenieurs stonden Mercedes bij voor de ontwikkeling en ook Porsche zorgde voor de productie. Een goed verborgen schat.

61-IMG_5368

11. 2001 Mercedes F400 Carving

Mercedes had tot voor kort de traditie om haar studiemodellen met de letter F te benoemen. Zo kwam er in 2001 deze F400 Carving. Een dakloze sportwagen die maar één doel voor ogen had: zo snel mogelijk door bochten snijden (vandaar ook ‘carving’). Dit was mogelijk door de wielen in negatief camber te brengen bij het aansnijden en nemen van een bocht. De F400 kon een maximale dwarsversnelling aan van 1,28 G wat ongezien hoog is voor een sportwagen. De techniek vond zijn weg niet naar het productiestadium wellicht wegens te duur en wegens teveel bandenslijtage.

56-IMG_5338

12. 2002 Formule 1 motor V10 O110 M

Onder het motto ‘vroeger was alles beter’ zullen vele Formule 1 fans met liefde terugkijken naar de periode waarin er nog met atmosferische V10 motoren gereden werd. Mercedes laat je op magistrale wijze meegenieten van het V10 geluid in de autosport sectie.

51-IMG_5277

 

Meer plaatjes in onderstaande foto-galerij. Met speciale dank aan Mercedes-Benz Belgium.