“We’ve created a monster”, zo omschrijft Cadillac haar 3e generatie CTS-V. De Duitse Drievuldigheid lijkt er een serieuze concurrent bij te krijgen, toch zeker volgens Cadillac zelf.
De CTS-V (wel degelijk geschreven met een schuine V en verwijzend naar “velocity”) is bij manier van spreken een Corvette Z06 in het formaat van een grote middenklasser. Beide hebben namelijk dezelfde motor: een direct ingespoten 6,2 liter V8 met een 1,7 liter compressor erop geschroefd.
De motor zet via een achttraps automaat 488 kW en 855 Nm (!) op de achterwielen. Het maakt er meteen de meest krachtigste seriegeproduceerde Cadillac ooit van. De CTS-V sprint in 3,7 s naar 60 mph, niet slecht voor een achterwielaandrijver. Officiële verbruikscijfers zijn nog niet gekend maar onder meer cilinderuitschakeling zal voor een aanvaardbaar – theoretisch – verbruik zorgen.
De uiterlijke aanpassingen tegenover een standaard CTS zijn vrij duidelijk maar alles schijnt wel degelijk een aerodynamische functie te hebben. Minder opvallend is dat de CTS-V 4 cm breder is vooraan om plaats te bieden aan de bredere banden.
In het interieur vinden we microfiber suède terug, optionele RECARO stoelen en een Performance Data Recorder. Dat laatste is een soort ingebouwde dashcam die het mogelijk maakt om video’s op te nemen en te delen op sociale media. Wie van oordeel was dat Amerikaanse sloepen vooral asociale patsers zijn zal zijn mening dus moeten bijschroeven …
De CTS-V is ook uitgerust met Magnetic Ride Control Suspension van de derde generatie. Voor wie geïnteresseerd is in een korte uitleg: de schokdempers worden aangestuurd door een reservoir met daarin een vloeistof die ijzeren partikels bevat. Die vloeistof kan door de aanwezige ijzerdeeltjes van viscositeit veranderen door het opwekken van magnetische inductie.
Dit magnetisch veld wordt opgewekt door een elektrische stroom door de aanwezige elektromagnetische spoelen te laten vloeien. De opgewekte magnetische inductie (en als gevolg de viscositeit van de vloeistof in de dempers) is afhankelijk van de stroomsterkte door de spoelen. Door de verschillen in viscositeit wordt de demping van de schokdempers continue aangepast op vraag van sensoren die 1000 keer per seconde de staat van het wegdek doorgeven.
Het ganse concept zou het comfort ten goede komen. Een gelijkaardige techniek zien we terug op de Audi R8 en enkele recente Ferrari’s.
Geniet alvast van onderstaand filmpje.