Project Miata: voorstelling en plan

We hebben een nieuwe project car binnen AutoJunior! Het is een eerste generatie Mazda MX-5 Miata geworden, na Louis zijn Ford Focus RS en de Porsche 944 van Simon en Ruben. Het is dan wel een persoonlijk projectje van mijzelf, maar uiteraard doen we niet liever dan de AutoJunior volgers te betrekken bij dit soort projectjes. Het moeten natuurlijk niet altijd nieuwsartikels en rijtesten zijn op de site, juist?

Waarom een Miata als project car? De liefde voor het autootje begon vorig jaar met de Mazda MX-5 ND die ik destijds een week als testwagen had meegekregen voor AutoJunior. De auto was perfect. Het dak kon eraf, het rijgedrag was super en ik leefde in een droom. Die droom spatte uit elkaar op het moment dat de sleutels van die wagen terug moesten ingeleverd worden. Sindsdien zou ik een moord plegen om nog eens met een MX-5 te kunnen rijden.

Om die droom terug te kunnen beleven moest ik dus zelf een MX-5 kopen, of ééntje stelen … Stelen mocht niet van mijn moeder dus ik besliste om er ééntje te kopen. De ND is te duur, maar de oudere Miata’s zijn gelukkig wel vrij goedkoop te krijgen (al zijn ze nu toch aan het stijgen in waarde). Boeken over deze schitterende wagentjes werden verslonden en heel het internet werd afgezocht naar informatie. Na een jaar sparen kwam uiteindelijk de beslissing om een eerste generatie MX-5 te kopen die als oldtimer zal ingeschreven worden en op regelmatige basis het circuit zal zien. Mijn huidige Peugeot 206 blijft dus ook als dagelijks voertuig om de oldtimerverzekering te kunnen krijgen en de mogelijke gevolgen van het circuitgebruik niet te laten wegen op mijn dagelijkse verplaatsingen.

Na wat rond zoeken op zoekertjessites en uit te vissen wat financieel mogelijk is, staat mijn eigen MX-5 NA voor de deur en kunnen de ‘werken’ eindelijk beginnen, hoera! Het is een grijs exemplaar geworden die 16 jaar in Amerika heeft rondgereden, daarna 7 jaar de Nederlandse wegen heeft verslonden en nu een kleine 3 jaar in België stil heeft gestaan. Zoals bij iedere stilstaande auto heeft het stilstaan zijn tol geëist. De accu was dood, de remblokken zijn in niet al te beste staat en op de gekende plaatsen aan de dorpels is er roest. Ook een lelijke sticker aan beide zijkanten van de wagen is allesbehalve een lust voor het oog. Verder rijdt de auto als een zonnetje en zal dat met een groot onderhoud enkel nog verbeteren.

Waar ik naartoe wil met deze Miata? Zoals eerder al vermeldt zal er op termijn zeker ook op circuit mee gereden worden. Een upgrade van de remmen en ophanging zit er dus aan te komen. Ook een degelijke rolkooi zit in de toekomstplannen. Motorisch zal ik het voorlopig allemaal standaard houden, simpelweg omdat we binnen AutoJunior nu nog te weinig kennen van het installeren van turbo’s, superchargers en wat dan ook van drugstoestanden om je motorblok op te fokken. Anderzijds hou ik het blok ook standaard omdat mijn arm studentenbestaan dit gewoon niet toelaat …

Cosmetische veranderingen zullen er natuurlijk ook plaatsvinden. De huidige 15″ velgen brengen in mijn ogen de MX-5 niet helemaal tot zijn recht. Deze gaan er dus af en worden vervangen door een mooi setje zwarte of donkergrijze velgen met veel spaken. Ik denk aan onderstaande Autec Wizards, maar wie betere opties heeft mag die zeker in een reactie plaatsen op onze facebookpagina, onder dit artikel.

Autec Wizard velgen Bron: autec-wheels.de

De grijze kleur zal ook niet blijven, de lak is niet overal meer in goede staat en persoonlijk vind ik de kleur vrij saai ogen. Deze auto’s schreeuwen dan ook om een felle kleur. Om een beetje weg te blijven van het standaard rood wordt gedacht aan gifgroen met een zwart dak en zwarte spiegels. Ikzelf ben er alvast fan van, maar ook hier geldt dat wie betere suggesties heeft dit zeker aan ons mag laten weten.

De gifgroene kleur waar aan gedacht wordt. Fotograaf onbekend.

De eerste stappen zullen het vervangen van de remblokken zijn, het behandelen van al het roest en een groot onderhoud. De accu is intussen al vervangen. Wie meer wil horen over deze Miata zal het werkproces zeker en vast kunnen volgen op onze website. Heb je zelf ook een project car, of rij je ook met een MX-5? Laat in dat geval gerust jouw ervaringen achter in de comments.