Home Rijtesten Rijtest: Mercedes-Benz S500 Cabrio
Rijtest: Mercedes-Benz S500 Cabrio

Rijtest: Mercedes-Benz S500 Cabrio

0
0

Ben je op zoek naar de gouden graal bij Mercedes? Weet dan dat die te vinden is met de S klasse. De S klasse, waar de S letterlijk voor super staat (‘sonder’ in het Duits), verdient zeker en vast deze benaming. Meer comfort dan in je eigen living, een prachtig gegrom van een 4,7 l V8 en als kers op de taart de cabrio uitvoering.

Laat ons eens beginnen bij het begin. Mercedes gebruikt sinds 1971 de S-benaming voor haar topklasseberline. De S-klasse is altijd innovatief geweest op vlak van comfort, veiligheid en technologie. Elke generatie S-klasse staat garant voor telkens opnieuw technische vooruitgang. Dit was onder andere het geval met technologische snufjes zoals ABS, airbags en ESP.

Klassieke schoonheid

De S-klasse cabrio is van ver te spotten. Deze mastodont van maar liefst 2015 kg kan je dan ook moeilijk verbergen. Zeker in combinatie met de prachtige AMG-line schreeuwt de S-klasse cabrio naar aandacht. De moderne lijnen vloeien harmonisch samen met het typische Mercedes design van de laatste jaren. Met open dak is de S cabrio een klassieke schoonheid en de matgrijze lak zorgt voor nog dat vleugje extra.

IMG_2047 bewerkt

Beter dan je living

Net zoals de buitenkant van de wagen is het interieur smaakvol en elegant ingericht. Het amper te bespeuren plastiek getuigd van de verfijnde afwerking. Het is duidelijk dat alles tot in het kleinste detail uitgewerkt is. Van de prachtig gevormde masserende zetels tot de handige opbergruimte voor sleutels en smartphone. De S mag dan ook zeker voor speciaal staan, want dat is deze wagen zeker en vast. Zelfs vooraleer je de motor start is het volop genieten en verkennen.

IMG_9904

De ideale zithouding vinden kan wel even duren aangezien de zetels zoveel configuratiemogelijkheden bieden. De finesse van de stoelen overtreft ruimschoots de sofa’s van onze eigen living. Ook de interieurverlichting is een huzarenstukje op zich mede dankzij de aanpasbare sfeerverlichting. In de menu’s kom je nog tal van snufjes tegen zoals bijvoorbeeld het parfum, instellingen voor de masserende zetels, enzovoort.

IMG_9841

De airco en verwarming zorgen op hun beurt, in combinatie met de verwarmde zetels en luchtblazers in de nek, dat je vrijwel altijd met het dak open kan rijden. Enkel als het regent doe je het stoffen dak natuurlijk best toe en dat kan tot een snelheid van 60 km/h.

IMG_2071-bewerkt
De snelste weg naar huis?

Met de S500 rijden is de perfectie combinatie van comfort en performantie. De ongelofelijke hoeveelheid koppel (700 Nm) en het vermogen van de V8 vormen een uiterst efficiënt en aangenaam duo. Het geronk van de motor en de wegligging van de mastodont zorgen ervoor dat, eenmaal vertrokken, je nooit op je bestemming wil aankomen. De 9-traps automaat kan in 2 standen geplaatst worden: ECO of Sport. Vanzelfsprekend is ECO minder plezant en het verbruik ietsjes lager want bij het optrekken treuzelt de 9-traps soms en is de reactietijd iets te lang. Hiervoor biedt de Sport-stand wel een oplossing voor.

IMG_9750

In Sport-stand wordt de S500 dynamischer en blijft hij wat langer in lagere versnellingen, wat je tevens laat genieten van de V8 ronk. Deze optie brengt maar 2 nadelen met zich mee: aan de ene kant lopen de snelheden steeds te hoog op, maar dat was te verwachten met een 455 pk sterke v8. Anderzijds drinkt dit beestje graag en kan je, met een dynamisch rijgedrag iets vaker en langer aan het tankstation staan. De S500 beschikt over een tank van maar liefst 80 liter waarmee ongeveer 550 km kan gereden worden met ons gemiddeld testverbruik (14,2 liter per 100 km). Niet zo verantwoord met de huidige klimaatcrisis. De gigantische achterbanden draaien graag eens door als het wegdek nat is. De ESP doet zijn werk prima maar op natte kasseien kan de s500 soms echt zoeken naar grip terwijl je amper het gas aanraakt.

Rijcomfort

De S500 is ook voorzien van luchtvering (Airmatic” in Mercedes-termen) waarbij je de rijhoogte van de auto kan aanpassen net zoals de hardheid van de veringen. In Sport-stand zijn die uiteraard iets ‘harder’, maar nog steeds zachter dan meeste auto’s, al is de feedback op de weg is iets groter. In Comfort-stand heb je dan weer de indruk dat je zweeft over de baan. In de bochten blazen kussentjes in de zetels zich op om je goed vast te houden, een zeer aangenaam snufje en zo zijn er wel nog een paar. Zoals de koplampen die voorliggers detecteren en automatisch de grootlichten uitschakelen voor dat specifiek gebied. De S500 heeft ook actieve stuurassistentie die op de autostrade zeer goed werkt, de wagen in zijn vak houdt. Dankzij Distronic-Plus remt de S500 ook automatisch af bij het naderen van trager verkeer.

IMG_9873

Conclusie

De s500 is een zeer bijzondere auto, de perfectie op bijna alle vlakken. Een minpunt is er evenwel op het vlak van verbruik, want zuinig kan je deze wagen geenszins noemen. De S500 cabrio wordt soms aanzien als decadent en onverantwoord, maar wij zien het als een meesterwerk van Mercedes, het beste wat ze kunnen aanbieden. De harmonie tussen rijplezier, comfort en genieten van het mooie weer is opmerkellijk. Voor ons zal dat een rijervaring blijven om niet snel te vergeten, maar de S500 heeft dan uiteraard ook een zeer speciale prijs van maar liefst 144.000 euro. Niet voor iedereen weggelegd dus …


Specificaties testwagen

Motor: 4,7 liter 8-cilinder
Brandstof:
benzine
Vermogen:
455 pk bij 5250 tpm
Koppel:
700 Nm bij 1800 tpm
Transmissie:
achterwielaandrijving, 9-trapsautomaat (9G-Tronic)
Prestaties:
0-100 km/h in 4,6 seconden, topsnelheid 250 km/h
Normverbruik:
9,1 l / 100 km
Testverbruik:
14,2 l / 100 km
CO2 uitstoot:
212 g / km
Catalogusprijs S500:
vanaf € 144.232.00
Prijs testwagen:
€ 177.000

Geef een reactie