Dachten we vroeger aan elektrische auto’s, dan kwamen voorbeelden zoals de Renault ZOE en de Nissan Leaf ons al snel voor de ogen. Nu niet bepaald de meest dynamisch ogende designs op de markt. Hierna hadden we Tesla die met de Model S bewees dat een elektrische auto er niet lelijk hoefde uit te zien. Hun Model Y daarentegen, zijn wij nu wel niet echt fan van. Het lijkt alsof ze een rietje in de Model 3 gestoken hebben en daarna eens hard geblazen hebben. Maar wat zijn de andere mogelijkheden dan? Welk merk beter dan Volvo om de SAV (SUV voor de vrienden) onder de elektrische auto’s te designen. Ze staan namelijk bekend voor hun clean en rustig design dat zo te zien vele mensen aanspreekt. Wij gingen op pad met de Volvo C40 en waren aangenaam verrast, en dat kwam niet enkel door z’n design!
Design
Zoals eerder gezegd zijn we fan van de C40. Het typische Volvo design dat debuteerde op de 2e generatie XC90 in 2014 ziet er tot op de dag van vandaag nog steeds fris en modern uit. De gekantelde T is nog altijd de kenmerkende Thor’s hammer lichtsignatuur in de koplampen en de verticaal geplaatste lichtunits achteraan geven meteen vrij dat dit niks anders dan een Volvo product kan zijn. Andere nieuwigheid is de dichtgewerkte luchtinlaat op de neus. Dit zal te zien zijn op elke C40, aangezien Volvo ervoor gekozen heeft de C40 enkel nog elektrisch te maken, daar waar de XC40 nog met zowel fossiele motoren als op batterijkracht verkrijgbaar is. Echt interessant wordt het vooral na de B-stijl. Daar zien we dat het dak een neerwaartse lijn maakt en daarmee de typische SUV-coupé lijn maakt. Op het einde van de koffer staat zelfs een klein spoilertje! We zijn er ons wel van bewust dat voor sommigen het design van de achterkant net iets te speciaal is, toch zeker voor een Volvo.
De C40 ziet er niet alleen sportiever uit door dit design, het helpt ook weldegelijk met de aerodynamica en bijgevolg vergroot dit ook de range t.o.v. de elektrische XC40. Zo goed als deze C40 eruitziet, zo belabberd is het zicht naar achteren. Rijdend op de autosnelweg met de stoel op z’n laagste positie, konden we enkel de nummerplaat en de onderkant van de bumper van onze achterliggers zien. Gelukkig is er standaard een achteruitrijcamera en sensoren aanwezig om het manoeuvreren te vergemakkelijken.
Inside
Ook binnenin is het een blij wederzien van vele elementen uit andere Volvo modellen. Het stuur waarvan het middengedeelte naar je toe komt en de grote effen knoppen op het stuur. Centraal vinden we een nieuwe versie van het gekende infotainmentsysteem dat nu op Android Automotive OS draait. De navigatie gaat uit via Google Maps en het beantwoorden van sms’en lukt heel goed via de spraakbediening van Google. Het vorige systeem van Volvo was goed, maar blonk nergens in uit. Dit systeem werkt heel goed en is dus een echte vooruitgang! Ook het digitale instrumentarium is klaar en duidelijk. Good job Volvo!
Als we dan toch een misser mogen aanduiden, dan betreft het de range. Niet per se hoe ver je met deze Volvo kan rijden, maar letterlijk het cijfer. Dit kan je namelijk nergens vinden in het instrumentarium. En als er nu net één ding is wat mensen graag willen weten als ze met een elektrische wagen onderweg zijn… Enkel het accupercentage is zichtbaar. Wil je echt een cijfer, dan zal je al in het verticale scherm moeten gaan zoeken.
De liefde voor de smartphone gaat verder want hij krijgt een toegewijde plaats op een laadplateau. De stoelen zijn zoals we dat van Volvo gewend zijn fantastisch. Goed instelbaar, genoeg demping en ze zien er ook mooi afgewerkt uit. Bij het instappen en plaatsnemen zit je meteen comfortabel. Ook de mensen met een groen takje achter hun oren zijn tevreden gesteld, wetende dat er geen enkele koe gesneuveld is bij het maken van het interieur van de C40. Deze diervriendelijkheid is van toepassing voor gans het interieur. Volvo belooft dit verder uit te breiden naar al hun elektrische modellen, wat zou betekenen dat ze tegen 2030 geen echt koe-leder meer zullen gebruiken, aangezien ze dan enkel nog elektrische wagen produceren.
Look up!
Boven ons hoofd genieten we van de mooie lichtinval door het grote panoramisch vast glazen paneel, standaard aanwezig is op elke C40! Het extra licht helpt het interieur wat ruimer aanvoelen, wat geen overdreven luxe is aangezien de Volvo ietwat aan de krappe kant is op de achterbank. Beenruimte genoeg maar de hoofdruimte is voor iemand van 1m85 maar net voldoende.
Hoe mooi de coupe-lijn ook is, je moet er wel aardig wat kofferruimte voor inboeten. Die is 489 liter tegenover 569 liter voor de elektrische XC40. Gelukkig zijn de deurvakken binnenin groot en heb je in de koffer opnieuw de slimme indeling met de vloerplank die je kan gebruiken als tussenschot. Vergeet ook zeker de frunk niet! Ja dit is geen tikfout, de frunk. Een samenvoegsel van de woorden FRont trUNK. Nederlands vertaald de koffer vooraan. Daar zit onder de kap namelijk geen motor maar 31 liter aan extra opslagplaats. Ideaal bijvoorbeeld om de oplaadkabels in op te bergen.
Core – Plus – Ultimate
Nu we het toch hebben over opties, heel veel mogelijkheden in de configuratie zijn er niet. Je hebt de keuze uit drie uitvoeringen startende vanaf de Core die zo’n 47.500 euro kost. Hierbij rijdt je C40 al standaard op 19 inch two-tone velgen. Binnenin zien we dan al een groot vast glazen dak en een sportstuurtje. Zaken zoals sensoren voor en achter zijn standaard, zo ook een achteruitrijcamera. Standaard is deze C40 dus al mooi uitgerust. Stappen we toch op naar de Plus, die zo’n 51.000 euro kost, dan komen hier verwarmde voorstoelen en een verwarmd stuurwiel bij. Andere zaken zoals adaptieve cruise control, Pilot assist, een elektrisch bedienbare achterklep en Keyless Entry komen boven op de uitrusting van de Core. Het belangrijkste echter is de warmtepomp die erbij komt. Gaan we echt door naar de full-option dan komen we uit bij de Ultimate. Deze versie is beschikbaar vanaf 54.500 euro. Die voegt zaken zoals het Harman Kardon audiosysteem met geventileerde subwoofer toe. Een 360° camera, koplampreiniging en een elektrische bestuurderszetel zijn ook inbegrepen.
Single – Twin engine
Op het vlak van motoren is het ook makkelijk kiezen. Elke variant is leverbaar met een Single motor uitvoering die een 231 pk en 330 Nm sterke elektromotor tussen de voorwielen voorziet. Deze versie heeft een opgegeven actieradius van 435 km en sprint in 7,4 seconden van 0 naar 100 km/h. Hierbij krijg je een accu van 69 kWh. Ga je voor een Plus of Ultimate, dan kan je voor een meerprijs van 6.500 euro een Twin Engine versie kiezen. Deze voorziet niet alleen een motor tussen de voorwielen, maar ook eentje tussen de achterwielen. Dit resulteert in een totaalvermogen van 408 pk en 660 Nm. Genoeg om de Volvo in 4,7 seconden naar de 100 km/h te sleuren. Het hogere verbruik van de twee motoren compenseert Volvo door een iets grotere accu van 78 kWh te plaatsen, waardoor de range met z’n 449 km zelfs iets hoger is.
Er is keuze tussen 8 kleuren en 2 velgen, maar wat interessanter is, zijn de bekledingsmogelijkheden in het interieur. Daar kan je kiezen tussen een synthetische vegan-bekleding, al dan niet met een milieuvriendelijke variant van alcantara, maar ook een zetelbekleding van wol! Volgens ons heb je met de Core al een goed uitgeruste wagen en vult de Plus dit verder aan en doe eens gek, neem hem met die wollen zetels. Lekker oldschool! Met het extra geld voor de Ultimate zouden we eens op vakantie gaan naar Zweden.
Lichte whiplash
Maar vooraleer je meteen je computer induikt en gretig je eigen C40 samenstelt, geven we je graag eerst nog want info over het belangrijkste van alles: de rijervaring. Eerst en vooral vermelden we graag dat wij een Twin Engine Ultimate bij ons hadden. Stap je in dan mag je tevergeefs naar een Start-knop zoeken. Die is er namelijk niet. Simpelweg met de pook Drive selecteren en met een klein tikje op het gaspedaal ben je vertrokken. Is het je eerste keer dat je met de C40 op de baan bent, dan leggen we graag de nadruk op een klein tikje op het gaspedaal. Geef je het gaspedaal de volle lading dan word je in je stoel gezogen en schiet je er vandoor als een malle. Oppassen is dus aangeraden tenzij je de passagiers een lichte whiplash wil bezorgen. Tijdens het rijden kan je gebruikmaken van het one-pedal rijden, al zit dit wel erg diep verstopt in de infotainment. Waar dit bij andere auto’s aan de hand van pedals achter het stuur of via de pook te hanteren is. Hierbij regenereert de auto al vanaf het loslaten van het gaspedaal.
Over het rijden kunnen we erg straight forward zijn. Dit is by far de meest dynamische Volvo SUV die wij al hebben mogen rijden. De dichtste vergelijking die we kunnen maken in het Volvo gamma is de XC60 en die omschreven we toen als volgt: “… Sportief aan het werk gaan met deze XC60 is een beetje zoals je vader zien dansen. Hij zal het wel proberen maar het is wat lachwekkend en je hebt meteen door dat het nooit een goede combinatie zal zijn. … “ In vergelijking met de XC60 rijdt deze C40 vele malen sportiever.
Brother from another mother
Waar zit het verschil hem dan hoor ik je denken? We moeten al niet ver zoeken vooraleer we hiervoor een verklaring vinden. Het is wel erg opvallend dat de C40 Twin Engine toevallig exact evenveel vermogen en accucapaciteit heeft als de Polestar 2. Onderhuids delen de beide dus een erg gelijkaardige aandrijflijn. Met gevolg zit hier dus ook al het gewicht, zoals het een elektrische auto betaamt, in de vloerplaat. Aan power niks te kort met de meer dan 400 pk en het gewicht zit goed laag in de auto. Klinkt allemaal erg belovend en ook onderweg staat hij stevig z’n mannetje! Bochten duikt hij met enthousiasme in en ga je te vroeg op het gas dan durft hij zowaar even een klein stapje te zetten! We vinden zowaar een echt dynamische auto onderhuids in deze vegan-friendly boomknuffel Volvo! Het onderstel doet een zeer goede job om de 2,1 ton zware Volvo recht te houden in de bochten maar is desalniettemin comfortabel genoeg over drempels en oneffenheden.
Laden
Na al het plezier onderweg komt er een moment dat de batterij leeg is en je aan de stekker moet. Volvo geeft een range op van net geen 450 km. In realiteit haalden wij er ongeveer zo’n 360-380 km uit, wat op zich niet slecht is. Gaan we daarentegen de autosnelweg op, dan valt duidelijk op dat het accupercentage een pak sneller naar beneden gaat. In de stad rijden resulteert in een verbruik van ongeveer 22 kWh. Gaan we daarentegen de snelweg op dan zien we dit al snel stijgen naar 25 kWh. Zoeken we een 11 kW laadpaal om de Volvo opnieuw op te laden, dan ben je opgeladen in zo’n 8 uur. Heb je het geluk om een supersnelle lader te vinden van 150 kW dan ben je binnen 37 min al voor 80% opgeladen. Thuis opladen aan het huis-tuin-keuken stopcontact kan ook, maar dit voegt maar 6 km/h toe aan de range. Een Wall box is dus echt een must.
Conclusie
De C40 is in Volvo-termen geen revolutie. Het is in theorie de zoveelste SUV-crossover van het merk dat gebruikmaakt van het gekende interieur uit de XC40. Maar daar stopt het niet. Het is de eerste SUV-coupe van het merk en met klap op de vuurpijl het enige en eerste volledig elektrische model dat niet met verbrandingsmotor te verkrijgen is. Bovendien is deze C40 ook enkel online te bestellen. Tot slot, en misschien het belangrijkste, is dat dit de eerste niet-Polestar Volvo is die echt fun-to-drive is. En dit alleen al is een grote prestatie!
AUTO | Volvo C40 Recharge Twin Ultimate |
Motor Batterijcapaciteit | 2 synchrone AC-motoren met permanente magneet 78 kWh |
Maximum vermogen | 408 pk bij 0 rpm |
Maximum koppel | 660 Nm bij 0 rpm |
Overbrenging & transmissie | Vierwielaandrijving trapsloos |
0-100 km/h | 4,7 s |
Topsnelheid | 180 km/h |
CO2 uitstoot | 0 g/km |
Normverbruik – Normrijbereik | 20 kWh / 100 km – 447 km |
Testverbruik – Testrijbereik | 25 kWh / 100 km – 370 km |
Basisprijs (incl. 21% BTW) | € 57 500 |
Prijs testwagen (incl. 21% BTW) | € 64 540 |
BIV | € 0 |
Jaarlijkse verkeersbelasting | € 0 |