220i

BMW 220i Coupé – Rijtest

De 2 Reeks Coupé beleefde ongeveer een jaar geleden op het Goodwood Festival Speed haar wereldpremière. Ondertussen is er met de M240i (xDrive) ook een sportievere variant beschikbaar, maar voor onze test houden het we het bij de iets beschaafdere (maar achterwielaangedreven) 220i Coupé.

Design

We zijn blij dat BMW enkele modellen toch nog voorziet met relatief kleine ‘nieren’ vooraan, want op een strak gelijnde coupé als deze 2 Serie zouden konijnentanden of een varkensneus, zoals sommige de nieuwe nieren van BMW benoemen, voor argwanende blikken gezorgd hebben. In de horizontale nieren zitten variabele kleppen die naargelang de nodige koeling en snelheid open of dicht zijn. Wat we ook kunnen toejuichen zijn de Hofmeister knik en de brede heupen. Ook anders zijn de portiergrepen die naar boven opengaan ipv. naar opzij. Iets wat we zien op elke recente BMW.

Wat vooral visueel in het oog springt tegenover de vorige BMW 2 Coupé is de langere motorkap en het breder front. De 2 Coupé kreeg dan ook een groeischeut van meer dan 10 cm in de lengte en ruim 6 cm in de breedte. De hoogte ging wel met bijna 3 cm omlaag. Het front van de nieuwe 2 Coupé straalt een zekere klasse uit, zeker in de black-on-black specificatie van deze testauto. Over de achterkant zijn de meningen iets meer verdeeld. Het lijkt wel of het management board van BMW zodanig overtuigd was van de voorkant en het profiel van de 2 Coupé dat ze wellicht groen licht gegeven hebben zonder de achterkant gezien te hebben.

220i

BMW houdt er van tijd tot tijd wel van om te choqueren, maar de achterkant valt ietwat lomp uit, wat nog extra wordt geaccentueerd door de plaatsing van de achterlichten. BMW zelf heeft het over een ‘krachtige’ kont die inderdaad wordt geaccentueerd door mooi vormgegeven wielkasten. Wellicht valt het puzzelstukje helemaal op haar plaats bij de in de steigers staande M2. Met de visuele M-opsmuk zag de 2 Coupé er wel erg sportief uit. Je kan er flink wat geld mee uitsparen als je genoegen neemt met de standaard look (bijna € 4.000).

220i

Interieur

Het eerste wat opvalt bij het betreden van het typische BMW interieur zijn de M Performance kleuren die in de deuren zijn ingewerkt. Persoonlijk vind ik het weinig toegevoegde waarde brengen aan het interieur, maar op foto ziet het er best wel fancy uit. Verder bevindt er zich op de deurportieren ook een vreemd profiel dat door een zeldzaam uitbundige Duitser is ontworpen.

Het dashboard is verder zo goed als gelijkaardig aan dat van 3 reeks (pré facelift). Wie nu een 2 Coupé bestelt zal wel ook het vernieuwde interieur met één strak doorlopend scherm (BMW Live cockpit voor de vrienden) voorgeschoteld krijgen, best wel een ingrijpende verandering. Verder slaat zwart de klok in het interieur, toch van ons testmodel. Er zijn uiteraard beige en cognac tinten mogelijk om het interieur wat meer op te fleuren, maar zwart is uiteraard heel onderhoudsvriendelijk en waardevast. Weinigen zullen het wagen om op de achterbank van bil te gaan, om maar aan te tonen dat de ruimte er beperkt is. De koffer heeft dan weer een acceptabel volume, maar BMW heeft duidelijk bespaard op de aankleding ervan.

Rijden & Comfort

Bij de ontwikkeling van de nieuwe 2 Coupé stond rijplezier opnieuw centraal. Daar is BMW ongetwijfeld in geslaagd. Het optioneel M-sport stuurwiel ligt perfect in de hand en de feedback en precisie is op BMW-niveau. De bijna perfecte 50:50 gewichtsverhouding draagt bij aan de fantastische wegligging evenals de spoorbreedte die tegenover het uitgaande model een stuk breder is. Deze BMW geeft geen krimp. Door het bescheiden vermogen van 184 pk uit de vierpitter breekt de achterkant ook niet echt uit. Ondanks dat deze 220i nog voorzien was van winterbanden (in juni mijn god) was er niet echt een impact op het rijgevoel.

De zenuwachtige (optionele) sportophanging vraagt wel enige gewenning. Zelfs op biljartvlak asfalt heeft deze 2 Reeks last van ‘stuiteren’. Tenzij voor mensen zonder ruggengraat kunnen we de sportophanging niet echt aanbevelen. De sprint van 0 naar 100 km/h afwerken duurt 7,5 seconden, en de snelheidsteller stop officieel op 236 km/h. Dankzij de achttrapsautomaat en de aanwezige Eco stand is het normverbruik van 6,5 liter per 100 km best realistisch.

Prijs & Opties

Ook BMW rekent de inflatie gewoon door aan de eindgebruiker. Op het moment van rijden (juni) was de instapprijs voor de 220i nog € 40.050, momenteel bedraagt die reeds € 42.820. Wellicht is de standaarduitrusting ook iets aangepast (inclusief het wellicht duurdere display), maar er is nu wel een nieuwe instapper met de 218i Coupé voor € 39.250 die het wel met 18 pk minder moet stellen. Na enkele opties tikt het prijskaartje al snel meer dan € 50.000 aan. Ook voor deze BMW betaal je dus een stevig prijskaartje.

Als je het M-uitrustingsniveau aanvinkt krijg je extra voordelen zoals sfeerverlichting, parkeerhulp, een groot M-sportstuur, shadow line en 18 inch velgen. Kijken we naar het fiscaal plaatje dan valt de inschrijvingskost (€ 411,15) en jaarlijkse verkeersbelasting (€ 377,67) ondanks de relatief hoge uitstoot van 147 gram CO2 per km best mee.

Conclusie

Door de beenharde ophanging was het geen liefde op het eerste gezicht voor deze guitige 2 Reeks Coupé. Gelukkig komen na enige tijd de BMW kwaliteiten bovendrijven zoals het perfecte rijgedrag en het kwalitatieve interieur. Ook in Mexico kunnen ze degelijke BMW’s bouwen. Het design is niet onbesproken maar in de juiste configuratie is het een echte eye catcher.

220i

AutoBMW 220i Coupé
Motor / Batterijcapaciteit1.998 cc 4-cilinder in-lijn turbobenzine
Maximum vermogen184 pk tussen 5.000 – 6.500 rpm
Maximum koppel300 Nm tussen 1.350 en 4.000 rpm
Overbrenging & transmissieAchterwielaandrijving & 8-traps automaat
0-100 km/h7,5 s
Topsnelheid236 km/h
CO2 uitstoot148 g/km (WLTP)
Normverbruik6,5 l / 100 km
Testverbruik6,5 l / 100 km
Basisprijs (incl. 21% BTW)€ 42.820
Prijs testwagen (incl. 21% BTW)€ 52.000 (+/-)
BIV€ 411,15
Jaarlijkse verkeersbelasting€ 377,67

Design
75
Interieur & Technologie
75
Comfort
65
Rijgedrag
95
Motor & Verbruik
85
Prijs & Opties
70
Reader Rating0 Stemmen
0
Top chassis
Rijplezier
Black beauty
Comfort ophanging
Prijzig
78