Toyota GR86

De Toyota GT86. Een auto waar iedere autoliefhebber iets over te zeggen had. Van ideale sportwagen voor beginners tot perfecte basis voor een custom build driftauto van te maken. Reed je ermee, dan stapte je nadien gegarandeerd uit met een glimlach van oor tot oor! Maar hoe goed hij ook was, hij was niet zonder z’n gebreken. Zo was het interieur, ondanks de leuke vormgeving, wel echt toe aan een opfrisbeurt. Ook motorisch was de 2.0 boxermotor nu niet het einde in raffinement en koppel in lage toeren. Maar hey, soms mogen we al blij zijn dat er überhaupt dit soort pretkarretjes worden gemaakt in een tijd waar de één 3 ton zware elektrische SUV na de andere ons naar het hoofd wordt gegooid!

Toyota nam de BRZ, euh GT86 onder de loep en bekeek waar ze, zowel cosmetisch als mechanisch, verbeteringen konden uitvoeren. Te beginnen met het exterieur. De Japanner was zeker niet lelijk te noemen, maar voor sommigen waren de scherpe lijnen net iets te veel. Om beide partijen tevreden te houden werd de algemene lijn behouden en kan je vanop een afstand nog steeds duidelijk zien dat dit de sportieve tweedeurs van Toyota is. Maar eenmaal je dichterbij komt vallen de nieuwe details je meteen op.

De looks

Beginnen we bij de neus dan zien we nog steeds een gelijkaardige grill om genoeg lucht te kunnen happen voor de boxermotor onder de kap. De mistlichten daarentegen zijn weggelaten en vervangen door een kleine luchthapper. Grotere verschillen zijn te vinden bij de koplampen. Waar de vorige generatie meer een “what ya lookin at” attitude uitstraalt lijkt de nieuwe GR86 er een pak vriendelijker uit te zien.

Bekijken we de zijflank dan valt meteen op dat de rare knik die rond de A-stijl aanwezig was op de vorige generatie GT86 plaats geruimd heeft voor een BMW-achtige luchtgeleider net na de voorwielen. Voor de geeks onder ons: het doet ons denken aan de luchtuitlaaten van de F82 generatie 4-Reeks. Verder is uiteraard ook gedacht aan een nieuw setje velgen.

Gaan we door naar de achterzijde vallen ook hier meteen de veel modernere lichtunits op die nu bovendien verbonden zijn met elkaar door middel van een smalle zwarte sierstrip. Verder kunnen we gelukkig melden dat de twee ronde uitlaten behouden zijn. Wat wel het schip heeft moeten verlaten is het kleine spoilertje dat achterop leverbaar was. Dit is nu vervangen door een soort kleine ducktail.

The inside

Van al de vorige generatie was echter één iets dringend aan een opfrissing toe. Het interieur. Zelf toen de GT86 uitkwam was het nu al niet bepaald het toonbeeld van moderniteit maar in 2021 was dit zelf voor enthousiastelingen zoals wij moeilijk te verdedigen. Materiaalkeuze uit de jaren 10 van deze eeuw en getal notatie van een klokradio uit de jaren 90. Is alles opgelost? Het materiaalgebruik is soms nog wat twijfelachtig. Maar is het beter dan voorheen? Dat wel! Weg zijn de analoge tellers met het kleine boordcomputertje. In plaats daarvan kwam een digitaal scherm waarop wel nog steeds een analoge toerenteller getoond wordt.

Wat gelukkig behouden werd is het heerlijke sportstuurtje. Zelfs de knoppen zijn zo goed als identiek overgenomen. Nog steeds een mooi kwalitatief aanvoelend stuur dat met leer overtrokken is. Helaas werd ook het goedkoop cruise-control pookje aan het stuur overgenomen. Waar we mooie vooruitgang zien is de middenconsole. Nu hebben we een groter touchscreenscherm dat bovendien AndroidAuto en Apple Carplay ondersteunt! De klimaatcontrole is aangepakt en de temperatuur is nu af te lezen in de draaiknop zelf. Dat is al beter dan voorheen maar het ziet er in rood-oranje tekens toch nog steeds wat goedkoop uit… De toggleswitches zijn behouden. Je kan dit aan de ene kant spartaans vinden. Of net aan de andere kant no nonsens gefocust op het rijden.

Mr E-manuel

Nog voor we het over de rijeigenschappen hebben gaan we nog één zeer groot pluspunt van het interieur bespreken. Wat ook overgenomen is uit de vorige generatie, en tevens fantastisch nieuws is, dat is de grote versnellingspook. Ja ik zie de Golf 8 rijders hun wenkbrauwen fronsen. “Een pook?” Ja, want de GR86 is nog steeds leverbaar met een heuse manuele versnellingsbak! Gewoon nog lekker zelf de tandwielen verzetten en ratio’s kiezen. Hoe old school technologie ons liefhebbers toch zo’n plezier kan bieden! Ook een manuele handrem is nog steeds van toepassing.

Under the hood

Na het succesnummer dat de GR Yaris heet was er weinig twijfel dat deze nieuwe GR86 terug een feestje ging zijn om te rijden. En ja hoor, je neemt plaats in de laaggeplaatste heerlijke sportstoelen, neemt het dunne sportstuurtje in handen. Meteen voel je dat dit leuk wordt. Met een druk op de GR-knop blaas je de motor in leven. Terug de gekende 2.0 boxer? Nee die is op het schap blijven liggen en wordt opgevolgd door een doorontwikkelde 2.4 liter boxermotor. Het doel was niet per se voor meer pk’s uit het blok te halen, maar vooral om het koppel onderin wat te verbeteren. Prestaties zijn gestegen van 200pk naar 235pk maar belangrijker is het koppel dat van 205 Nm naar 250 Nm ging. Nu is het geen noodzaak meer om 3 versnellingen terug te schakelen om een vrachtwagen te kunnen inhalen. Is hij daardoor z’n hoogtoerige karakter verloren? Allerminst! Het blok houdt er nog steeds van om opgejaagd te worden tot aan de rode lijn met het daarbij horende lekkere raspig industrieel geluid dat zo karakteristiek is aan een boxermotor.

De aandrijflijn is dus nog steeds om duimen en vingers van af te likken. Hoe zit het met het chassis? Er werd meer gebruik gemaakt van aluminium voor de deur- en dakpanelen om het zwaartepunt nog lager bij de grond te brengen. Ook is stevig gewerkt aan de stijfheid van de koets. Nu gaan we niet opperen dat de vorige generatie stuurde als een natte dweil, maar toch hebben ze de stijfheid tot wel 50% kunnen verbeteren!

Technisch gezien zit alles dus wel goed. Even aan de tand voeren door de tractie controle op een minder alerte stand te plaatsen. Ja hoor, na 2 bochten moeten we al via onze rechter zijruit kijken naar waar we heengaan. Het speelse karakter is er alleen maar op verbeterd! Een kleine tik aan het gaspedaal bij het insturen van een haakse bocht en de kont wil al snel de neus inhalen. Sta je op het punt om een gewestweg op te draaien, dan is een grote tik gas al genoeg om heerlijk zijwaarts even de kont te gooien.

Geen rietje in het spuigat

Nu verwacht je waarschijnlijk de deprimerende alinea over de prijs, die je voorleest met de stem van David Attenborough wanneer hij begint over de gevolgen van de klimaatopwarming en ze een dolfijn tonen met een rietje in zijn spuigat. Maar niks is minder waar! Simpele techniek kost niet veel geld en ondanks dat dit pretmonstertje niet zo’n groene motor onder de kap heeft komt de prijs toch uit op een schappelijke 34.600 EUR. Wil je de Sport uitvoering zoals wij die bij ons hebben dan stijgt dit naar 37.030 EUR. Lijkt dit je doenbaar? Dan wacht je best niet te lang. Door de nieuwe veiligheidsregels die Europa oplegt is 2023 meteen ook het laatste modeljaar dat de GR86 hier leverbaar is. Hierbij geven we graag ook mee dat je niet moet uitkijken naar de BRZ opvolger want die komt helemaal niet naar Europa…Niet twijfelen, gewoon doen dus. Je zult het je niet beklagen.

Conclusie

Eigenlijk komen we op dezelfde conclusie uit als met de vorige generatie. Stoort al de technische bemoeienis je in moderne voertuigen? Haat je het dat je interieur stilaan verandert in één groot touchscreen? Vind je het storend dat alles van performancewagens te toegankelijk geworden is en je eerder wordt gereden dan zelf de teugels in handen te hebben? Dan is dit je auto. No nonsens rijden zonder veel bemoeien van technologie.

AutoToyota GR86 Sport
Motor2.387 cc 4-cilinder boxermotor
Maximum vermogen235 pk
Maximum koppel250Nm
Overbrenging & transmissieachterwielaandrijving & manuele 6-traps
0-100 km/h6,3 s
Topsnelheid226 km/h
CO2 uitstoot200 g/km (WLTP)
Normverbruik8,7 l / 100 km
Testverbruik10,4 l / 100 km
Basisprijs (incl. 21% BTW)€ 34.600
Prijs testwagen (incl. 21% BTW)€ 37.030
BIV€ 2.710,21
Verkeers belasting / jaar€ 706,45
Design
75
Interieur en technologie
65
Comfort
65
Rijgedrag
90
Motor & verbruik
75
Prijs & opties
80
Reader Rating1 Stem
90
Pure rijdersauto
Echte head-turner
relatief voordelig
Interieur nog steeds twijfelachtig
Eigenlijk 2-zitter
75