Skoda Enyaq

Skoda Enyaq iV – Rijtest

Denk even met ons mee. Je bent een vader van twee dolgelukkige kinderen die je samen met je vrouw op de wereld hebt gezet. Toen je 28 was en je zoontje naar buiten kwam piepen heeft je BMW 230i Coupe plaats moeten ruimen voor een grotere familiewagen. Een grote kofferruimte was dus key, maar je vrouw wilde ook lekker hoog zitten wanneer zij op pad ging met de wagen. Je kwam uiteindelijk uit op de Skoda Kodiaq. Een ruime, goed uitgeruste familie SUV die prijs-kwaliteit veel te bieden heeft. Maar dat was 4 jaar geleden. Je wagen is intussen afgeschreven. Maar wat nu? Je bent nog steeds fan van de Kodiaq maar ziet het niet zitten om opnieuw dezelfde te kopen. Je was wel overtuigd van Skoda, maar de Kodiaq was al de Laurin & Klement uitvoering dus je zit aan het plafond van wat je kan vragen van luxe. Maar wacht, je collega is zo lovend over dat elektrisch rijden… Misschien moet je het toch eens een kans geven? Is de elektrische Skoda Enyaq iV dan een optie?

De Skoda Enyaq iV is Skoda’s visie op de elektrische familie SUV. Waar eerst Volkswagen het doek trok van de ID.4 volgde kort hierna de Enyaq iV. Zoals Skoda het betaamt is hij iets goedkoper dan zijn Volkswagen zusje. Dit is dus eigenlijk een ID.4, maar dan overgoten met een praktisch Skoda sausje. Simpel voorbeeld hiervan zijn de deurklinken. Waar de ID.4 een touchknop heeft die gelijk is met de carrosserie, doet Skoda beroep op een simpele deurklink.

Espace, is that you?

Laat ons beginnen met hoe wij deze Enyaq iV eigenlijk moeten aanzien. Skoda wil je doen geloven dat dit een SUV-crossover is, maar kijk eens doorheen  het slimme lijnenspel en eigenlijk is dit een soort grote MPV monovolume! Ja kijk maar eens goed naar dat zijprofiel en let zeker op het gebrek aan bodemvrijheid. Zet hem naast de vijfde, en laatste, generatie Renault Espace en de gelijkenissen zijn treffend! Misschien is dit ook zo geen slecht idee. Midden in onze SUV-gekte zijn we namelijk klaarblijkelijk vergeten dat zo’n grote hoge zware SUV op 315 mm brede banden nu niet bepaald ideaal is voor de range… Dus waarom niet teruggrijpen naar tweewiel aangedreven wagens die terug een stukje dichter bij het asfalt hangen. Maar niet te laag want je wil graag nog die hoge zit? Welkom bij de MPV.

Goed, terug naar onze Skoda. Dus we weten al dat dit eigenlijk een MPV is? Wel dan is het eerste woord naar Skoda een van felicitatie. Want dit is echt een auto die makkelijk op het netvlies valt. Nergens lijnen die erg baanbrekend zijn maar met gevolg dus ook niet erg smaakgevoelig. Dit soort design zorgt ervoor dat de auto meteen een allemansvriend wordt. Iets wat misschien eens een idee zou kunnen zijn voor de designers bij BMW… Nu we het toch over de heren uit Munchen hebben, het lijnenspel op de motorkap lijkt erg op dat van de M3! Skoda heeft trouwens ook zoals de M3 iets met de frontgrill. Je kunt hem namelijk optioneel laten verlichten door 130 leds als een soort dagrijverlichting! Een leuk designaccent dat ook al te zien was op de conceptstudie ŠKODA VISION iV.

Sportline

De versie die wij bij ons hadden is de Sportline in een zeer mooi Race Blue. Ben je liever een saaie zakelijke rijder dan zijn er gerust nog enkele tinten grijs en zwart in de aanbieding. Onze Skoda stond op een setje prachtige zwarte 21 inch lichtmetalen velgen die deel uitmaken van het eerdergenoemde Sportline pakket. Hierbij worden ook alle chroom details zoals de front grill, spiegels en raamlijsten zwart gelakt. Daar stopt het echter niet. Dit pakket impliceert niet enkel z’n sportieve genen door wat mooier bumperwerk en velgen, onderhuids zijn er ook wel degelijk veranderingen gedaan. Zo staat je Enyaq iV op een sportonderstel dat vooraan de rijhoogte met 15 mm doet zakken en achteraan 10 mm. Kijken we binnenin dan worden we verwelkomd door een setje sportstoelen die samen met de aluminium en carbon sierdelen het interieur een sportievere toets geven. Kleine sidenote, hoewel de stoelen er erg sportief uitzien door de geïntegreerde hoofdsteun, voor ons boden ze opmerkelijk weinig zijdelinkse steun in bochten. Verder is voor de bestuurder een sportstuur en metalen sportpedalen voorzien die je ook kan vinden op sportieve versies van de Golf.

Stappen we achter het stuur van de Enyaq dan herkennen we natuurlijk opnieuw veel zaken typisch aan het MEB-platform uit de ID.4. Zo is er om te beginnen geen nood meer om de auto in te schakelen door op de START-knop te drukken. Wanneer je plaatsneemt op de bestuurdersstoel en de sleutel is aanwezig in de wagen dan start deze meteen. Het interieur wordt gedomineerd door het grote centrale infotainmentdisplay. De bestuurder krijgt een klein schermpje voor de neus met beperkte info net zoals de Volkswagen. Waar de Skoda wel verschilt is bijvoorbeeld de versnellingsselector. Bij de Volkswagen ID.4 is dit een draaiknop die naast het kleine bestuurdersdisplay zat. Skoda zag eerder een oplossing hiervoor in de vorm van een schuifbalkje gemonteerd in de middenconsole. Hij zit op een meer conventionele plaats, maar het feit dat dit balkje zo klein is maakt het er niet makkelijker op. Verder zijn we wel tevreden dat Skoda de touch-sensitieve vlakken voor de temperatuur aan te passen nu in het scherm geïntegreerd hebben. In de plaats wordt het hele touche-vlak nu gebruikt om het volume van de radio aan te passen.

Back to basics

Verder zijn we erg blij dat Skoda functie boven vorm verkozen heeft en de keuze gemaakt heeft om een reeks fysieke knoppen te installeren. Waar de ID.4 het altijd moest hebben van zijn soms chaotische menustructuur om dingen in te stellen kan je bij de Skoda voor sommige zaken beroep doen op de fysieke knoppen. Het infotainmentsysteem heeft ook het Skoda-sausje over zich heen gekregen en het werkt op zich relatief goed, maar wij vielen toch gemakshalve terug op de draadloze AndroidAuto. Ook het stuurwiel dat in ons geval het sportstuur is, doet geen beroep op de touch-knoppen die we op het stuurwiel van de ID.4 konden vinden. Nu we het toch over dit stuurtje hebben. Op de achterzijde vinden we de shift-pedals. Uiteraard besturen deze geen versnellingsbak, maar wel de regeling van de regeneratie. Je hebt keuze tussen 4 modi die stapsgewijs het regenereren verzwaren. Maar je kan ook de Auto-stand aanzetten die aan de hand van de GPS kijkt wanneer het best is om te regenereren.

Als we toch een puntje van kritiek mogen hebben, en misschien gaan we nu wat muggenziften, maar het aparte pookje voor de cruise control linksonder aan de stuurkolom ontgaat alle logica… Je kan met één beweging omhoog of omlaag je snelheid 10 km/h laten toe- of afnemen. Maar wil je dit preciezer regelen met 1 km/h dan moet je om te versnellen de hendel naar je toetrekken. Wil je juist 1 km/h vertragen? Probeer dan niet het meest logische te doen, namelijk duwen, want dan schakel je de cruise control volledig uit. Dan moet je op de SET-knop die op de pook zit drukken. Met de beste wil van de wereld is dit systeempje erg onlogisch. Verder viel ons nog op dat de Skoda duidelijk bespaard heeft op de gebruikte materialen in het interieur. De plastics op de deuren voelen wel erg goedkoop aan… Maar nogmaals, misschien zijn we aan het muggenziften op een verder zo goed als vlekkeloze auto!

Niet hard maar ook niet zacht

Hoe rijdt deze Skoda dan? Eén ding willen we eerst en vooral al van de baan hebben. Het Sportline pakket zorgt ervoor dat de auto er goed uitziet en de 21 inch velgen staan hem ook erg goed. Maar die sportophanging vergooit het wat in onze ogen. Niemand wil een auto van dit kaliber met ietwat harde vering. Zelfs in z’n meest vergeeflijke stand is de Enyaq niet zo comfortabel en boterzacht als de ID.4 die we een dik jaar geleden testreden. Die wagen had de adaptieve dempers op de gewone vering. Je kon het onderstel instellen van mooi en strak naar een zwevend tapijt. Diezelfde demper set-up is ook mogelijk op deze Enyaq en had volgens ons beter gepast bij het karakter. Begrijp ons niet verkeerd, dit is geen bikkelharde stuiterbak. Maar zoek je comfort, dan raden we je zeker aan, met onze ervaring van de ID.4 in het achterhoofd, om toch de zachtere set-up te kiezen.

Goed, nu dit van de baan is kunnen we verder. Onderhuids is de Enyaq iV gebaseerd op het MEB-platform. Onze bevindingen hiermee zijn eigenlijk simpel samen te vatten: dit is eigenlijk alles wat je zou nodig hebben. De 204 pk en 310 Nm aan koppel zijn trouwens voldoende voor dagelijks verkeer. Bliksemsnel is hij niet met z’n gewicht van net iets meer dan 2 ton, maar ga je echt beginnen ‘hoeken’ met deze familiewagen? Onthoud dat de Enyaq net zoals de ID.4 trommelremmen heeft op de achteras. Goed om te weten wanneer je even denkt sportief een bocht in te duiken. Indien je dit toch van plan bent, dan kunnen we je wel de Enyaq RS voorschotelen. Die beschikt over een totaalvermogen van 300 pk en 460 Nm aan koppel. Het extra vermogen komt doormiddel van een extra elektromotor op de vooras die 109 pk aan trekkracht toevoegt aan de al bestaande 204 pk sterke motor op de achteras. Deze versie van de Enyaq belooft de sportieve broer te zijn in de range.

Range en opladen

In theorie geeft Skoda een range aan van 510 km (WLTP) maar in praktijk op een frisse dag mag je die vermenigvuldigen met 2/3 om een realistisch cijfer te hebben. Je haalt dus met gemak 350-375 km uit één acculading. Doe je echt je best en rijd je niet vaak autosnelweg dan is een actieradius van boven de 400 km zeker haalbaar. In dagelijks verkeer is er dus nooit sprake van range anxienty en hoef je eigenlijk nooit op je rijstijl te letten. Zelfs al spreek je af en toe alle 204 pk aan, het doet de range maar weinig kwaad. Je kan zelfs een trailer achter je Enyaq hangen en tot 1.200 kg trekken! Dit zal uiteraard de range wel beïnvloeden…

Slaag je er toch in om in één dag je Enyaq iV leeg te rijden dan ben je even zoet aan een gewone laadpaal. Van 0-100% laden neemt dan zo’n 8 uur in beslag met een AC lader van 22 kW (het vermogen van de boordlader is 11 kW). Heb je echter het geluk om een snellader tegen te komen onderweg, dan ben je in iets meer dan 30 min van 10% naar 80% batterijcapaciteit. De Skoda kan je snelladen aan 125 kW. Een thuislader is echt essentieel als het aankomt op elektrisch rijden vinden wij. Stel je rijdt je Skoda leeg en hebt de volgende dag opnieuw de auto vaak nodig. In tegenstelling tot een plug-in hybride kan je bijna geen beroep doen op een gewoon huis-tuin-en-keuken-stopcontact. Probeer het gerust uit maar je Skoda opladen aan een gewoon stopcontact duurt dan net geen 40 uur! Een thuislader met een vermogen van 11 kW biedt Skoda al aan vanaf 576 euro (excl installatie) en die kan de laadtijd verkorten naar een slordige 8 uur, oftewel even lang als een door de dokter aangeschreven nachtrust.

Simply Clever

Waarvoor staat Skoda bekend? “Simply Clever” Dit slaat vooral op kleine handige features die in elke Skoda te vinden zijn. In de Enyaq hebben we bijvoorbeeld een ijskrabber die in de kofferklep verwerkt zit. Onder de koffervloer vinden we een ideale plaats om de hoedenplank in weg te stoppen indien we die niet nodig hebben. Ook onder die vloer vinden we nog enkele verdeelvakjes om zaken op te bergen. Ook in de Enyaq kan je genieten van de Rolls-Royce nagedane paraplu in de deur! Maar verder staat Simply Clever ook op het slim benutten van de interieurruimte. Ook hier lijkt de Skoda de verbeterde versie van de ID.4 te zijn. We beginnen met de ruimte. Hij is in elke buitenafmeting enkele mm’s groter. Dit resulteert in 585 l aan bagageruimte voor de Skoda in tegenstelling tot de 543 l voor de Volkswagen. Zowel op de eerste als tweede rij is het erg ruim. Je kan met gemak 3 volwassenen op de achterbank kwijt. Ook is er voorin veel plek om zaken weg te stoppen. De deurvakken zijn diep en groot, onder de middentunnel kan je ook veel kwijt en onder de armsteun heb je een groot vak met uitneembaar bakje om bijvoorbeeld sleutels in kwijt te kunnen.

Prijs

Bekijken we de prijs van deze Enyaq dan willen we eerst en vooral in deze tijd even de kosten voor het opladen duiden. Elektrisch rijden lijkt in elk geval altijd veel goedkoper om te rijden van met een verbrandingsmotor. Maar daar willen we toch graag een kanttekening bij maken. Heb je een thuislader en laadt je de Skoda op aan je wallbox thuis, dan kost een volledige lading ongeveer 25 euro (in de veronderstelling dat je een vast contract hebt nog van voor de energiecrisis). Relatief voordelig en goedkoop rijden dus. Maar wat als we op reis gaan en onderweg willen opladen aan een snellader? Wij testten de snellader uit aan de rand van Luik en daar kostte het ons 0,79 cent per kWh! Rekenen we dit uit dan kost een volledige oplaadsessie je 60,83 euro. Al een heel pak minder voordelig om daarmee “maar” een goede 350 km te doen… Let dus goed op met je elektrische wagen welke afstanden je van plan bent om te doen, want veel aan de snellader hangen staat gelijk aan een hoge prijs betalen!

De Enyaq iV zelf begint bij een vanafprijs van 43.590 euro. Hiervoor krijg je dan wel de 58 kWh accu met een officieel rijbereik van om en bij de 400 km. Standaard komt de Enyaq iV dan met parkeersensoren, LED-koplampen, 19” velgen, lederen stuurwiel enz. Hij zit dus al redelijk goed standaard voorzien. Ben je toch overtuigd van de Sportline door m’n uitleg hierboven, dan kan dit op deze versie als optie aanvinken voor 5.395 euro. Is de range je toch te dierbaar dan kan je upgraden naar de 77 kWh variant. Die is de jouwe vanaf 50.390 euro. Ook hier is de Sportline een leverbare optie die voor 4.100 euro kan geselecteerd worden. Dit is ook meteen de versie die we bij ons hebben. Daar stopt het verhaal echter nog niet.

Een panoramisch dak voor 990 euro lijkt ons aanvaardbaar, maar andere features die je standaard zou verwachten in deze prijscatergorie zoals elektrische zetels vooraan met geheugenfunctie kosten 1.050 euro. Een optie die wel aan te raden is, dat is de optionele warmtepomp. Die warmt het interieur op door gebruik van de restwarmte van de accu en buitenlucht, en ontziet zo de accu. Dit kan tot zo’n 30% extra range opleveren! De warmtepomp zorgt er ook voor dat de accu op de juiste temperatuur blijft. Bij de Enyaq iV kost dit zo’n 1.205 euro, maar het is een echte must have vinden we. In het totaal met nog een hoop andere zaken stranden we met onze Enyaq iV op een prijs van 65.050 euro.

Conclusie

Moest je het nog niet doorhebben, we zijn fan van de Enyaq iV. Hij biedt veel ruimte, een riant rijbereik en Volkswagen kwaliteit voor Skoda geld. 65.000 euro is nog steeds niet goedkoop, maar voor een bijna full option elektrische auto is het nog net acceptabel. Neem je een gelijkaardig uitgeruste Volkswagen Tiguan met om en bij de 200 pk en gelijkwaardige opties, dan kan dit al snel boven de 65.000 euro uitkomen…. En dat voor een kleinere wagen. Op die manier lijkt het bijna een koopje! Is de ID.4 je net wat te futuristisch vormgegeven, maar zoek je het meeste bang-for-your-buck in de Volkswagen-groep dan is de Enyaq iV de perfecte opvolger voor je afgeschreven Kodiaq.

AutoSkoda Eyaq iV Sport-Line 80 77 kWh
Motor – BatterijcapaciteitSynchrone elektromotor met permanente magneet – 77 kWh
Maximum vermogen204 pk
Maximum koppel310 Nm
Overbrenging & transmissie1 trapsautomaat, achterwielaandrijving
0-100 km/h8,6 s
Topsnelheid160 km/h
CO2 uitstoot0 g/km (WLTP)
Normverbruik – normrijbereik18,3 kWh / 100 km (WLTP) – 534 km
Testverbruik – testrijbereik22,5 kWh / 100 km – 370 km
Basisprijs (incl. 21% BTW)€ 50.390
Prijs testwagen (incl. 21% BTW)€ 61.985,26
BIV€ 0,00
Jaarlijkse verkeersbelasting€ 0,00
Design
76
Interieur
80
Motor & Verbruik
80
Rijgedrag
70
Comfort
71
Prijs & Opties
80
Reader Rating0 Stemmen
0
Prijs-kwaliteit sterk
Een "normale" elektrische auto
Soms matige materiaalkwaliteit
Mist net dat tikkeltje comfort door harde vering
76