Abarth 695 Esseesse Collectors Edition

Criticasters opgelet!

We vallen met de deur in huis. De Abarth 695 is geen top auto. Hij is luid op de autosnelweg, drinkt een ferme slok, zeker als je beseft dat dit een A-segmentertje is, hij is erg krap voor passagiers en heeft een kofferruimte waar je amper twee bakken bier in kwijt kan. Ziezo, alle criticasters zijn tevreden gesteld en kunnen afhaken aangezien ik ze gelijk heb gegeven. Tot de volgende! Ben je een liefhebber en kijk je niet enkel naar de cijfertjes, wees welkom en lees verder, want dit wordt genieten…

Carlo Abarth

Zie je dit kleintje autootje oprijden, dan denken vele mensen “Amai, wat een leuke Fiat 500!”. Velen weten echter niet wat een lange boeiende historie dit kleine schorpioenlogo heeft. Abarth was namelijk één van de allereerste auto-tuners. De naam Abarth verwijst naar Carlo Abarth. Iemand die met zijn ervaring in het designen en racen van motorfietsen in 1950 besloot om met z’n bedrijf Abarth & C tuningonderdelen te voorzien voor bestaande Fiat-modellen. De Italianen vonden dit fantastisch en Abarth verkocht in grote getale. Wat dan exact? Custom uitlaten. Uiteraard viel het Fiat op dat vele eigenaars Abarth-uitlaten op hun auto’s schroefden en in 1952 sloegen de twee bedrijven de handen in elkaar. Abarth ging de speciale projecten ontwikkelen voor Fiat, zoals de sportwagens, en in return sponsorde en financierde Fiat hun projecten. Het eerste project samen resulteerde in de Fiat Abarth 1500 Biposto. Design door Bertone en power door Abarth. Deze auto was gebaseerd op de Fiat 1400. De Volkswagen Golf van Fiat uit die tijd. Wanneer Abarth de motor onder handen genomen had, produceerde dit kleine 1,5 l motortje 68% meer kracht! Na nog enkele legendarische modellen, zoals de Fiat Abarth 600 en specials in samenwerking met Zagato, slaagde Carlo erin om met aangepaste Abarths zelfs wereldrecords te breken. De man was door niks te stoppen.

The myth, the legend

Maar welk model linken we allemaal aan Fiat? Natuurlijk, de legendarische Fiat 500! Iemand die ooit al met het oude beestje gereden heeft, zal je zeker en vast kunnen vertellen dat hij met de volle 13 pk niet vooruit te branden was… Aan wie beter hulp te vragen dan hun in-house specialist in sportieve wagens, mister Abarth. Hieruit kwam uiteindelijk de originele Fiat Abarth 500. Niet alleen zag de auto er gaver uit, hij stuurde ook beter. Maar bovenal ging de kracht van 13 pk naar 26 pk! Nog steeds geen gigantische cijfers, maar voldoende in die tijd voor een autootje ter grootte van een schoenendoos.

Meteen werd de Abarth 500 een nationaal icoon. Zo ver zelfs dat Italianen het woord Abarth gebruikten als een synoniem voor sterk. Wanneer je mede landgenoten je naam gebruiken als synoniem voor sterk, weet je dat je goed bezig bent. Jammer genoeg was Carlo intussen niet meer van de jongste, en in 1971 verkocht hij zijn geliefde Abarth aan moederbedrijf Fiat. De designers en ingenieurs van Abarth kregen de volledige controle over het raceteam van Fiat en bleven speciale edities uitbrengen van gewone wagens. Maar stilaan vervaagde het merk Abarth van wat het ooit was en in 1981 viel het doek over het merk.

Wanneer Fiat met hun nieuwe 500 kwam, rees de vraag opnieuw naar een gepeperde versie. De standaard Fiat 500 was met z’n 69 pk sterke atmosferische 1,2 l niet echt een uitblinker in sportiviteit, maar in 2008 kreeg de pers een geheel nieuwe Fiat 500 Abarth te zien. Opnieuw in basis een Fiat 500 die flink onderhanden genomen is en nu zo’n 135 pk produceerde. Nu 15 jaar verder is diezelfde Fiat 500 nog steeds in productie (in mild hybride variant) met nog steeds z’n Abarth broertje aan de zijde. Lukt het wel nog om op te boksen tegen de concurrenten met een in basis 14 jaar oude auto? Wij gingen op pad met de Abarth 695 Esseesse. Spoiler: en of het fun was!

Bolleke

We beginnen graag met het exterieur. Je ziet dat de Fiat 500 hier als basis heeft gediend. Het is op het eerste gezicht ook nog steeds “een bolleke”. Het is echter wanneer je dichterbij komt dat de aanpassingen meteen duidelijk worden. De voorbumper laat een pak meer lucht binnen om de motor te koelen. Langs de zijkant komt elke variant van de Abarth range met hun specifieke velgen. Ook de geüpgradede remmen springen meteen in het oog. Op de schouders draagt elke Abarth ook de schorpioen. Achteraan is het echter vooral de uitlaat die de show steelt. Standaard twee pijpjes, kies je voor de Record Monza sport uitlaat dan krijg je er vier, maar kies je voor de optionele Akrapovič uitlaat dan krijg je opnieuw twee uitlaatpijpen, al zijn die dan wel echt bijna betonstortkokers van formaat.

Onder de kap

Waar het bij de originele Abarth’s uit de jaren 80 ging over een gepeperde motor en uitlaat, draait het bij deze moderne interpretatie nog steeds rond hetzelfde recept! Onder het kleine motorkapje vinden we een 1,4 l Multijet turbo benzinemotor met minimaal 165 pk en 230 Nm voor de 595. De range sluit af met de 180 pk en 250 Nm sterke versie van ditzelfde blok dat onder andere te vinden is in de Competizione en de Esseesse. Deze cijfers lijken op het eerste gezicht relatief weinig, maar onthoud dat een Range Rover Sport meer weegt dan twee Abarth’s samen. Er kan gekozen worden uit een manuele vijf-bak of een gerobotiseerde versie van diezelfde versnellingsbak. Voor de 180 pk variant lukt 0 naar 100 in minder dan 7 seconden en is de topsnelheid 225 km/h.

Esseesse

De variant die wij bij ons hebben is de Esseesse die de Abarth 695 Esseesse eert uit 1964. Dit was de toenmalige topversie met 38 pk motor die in gelimiteerde oplage van 1.000 stuks gebouwd werd. Deze editie is dan ook momenteel het topmodel van de Abarth reeks. Onder de kap vinden we dezelfde 1,4 l die ook 180 pk en 250 Nm produceert zoals een reguliere Abarth 695 Competizione. De verschillen beginnen eerst en vooral bij het exterieur. De Esseesse wordt namelijk standaard geleverd in het Grigio Campovolo, oftewel een soort parelmoerwit, met witte velgen in combinatie met witte striping. Zwart is ook leverbaar in de vorm van “Nero Scorpione” oftewel zwarte schorpioen.

De meest opvallende feature is te vinden op het dak. Daar is namelijk een flinke spoiler te zien die manueel te verstellen is van 0 tot 60 graden. Plaats je de spoiler in z’n meest agressieve set-up, dan genereert hij zo’n 42 kg downforce aan een snelheid van 200 km/h. Bovendien krijgen je achterliggers dan de prachtige “ABARTH”-naam te lezen die aan de onderkant van de spoiler gedrukt staat. Dit is om eerlijk te zijn wel niks nieuws. De spoiler was namelijk ook al leverbaar op de Abarth 695 70° anniversario. Wat wel nieuw en uniek is voor de Esseesse, is de aluminium motorkap met twee kleine powerdomes. Bovendien is de auto hierdoor ook nog eens 10 kg lichter. De Esseesse krijgt binnenin ook verschillende zaken standaard mee die anders optioneel zijn zoals het carbon versnellingspookje, het sportstuur met carbonafwerking en alcantara-stof, en niet te vergeten de Sabelt-kuipjes met het opschrift “One of 695”. Ook het dashboard is overtrokken in een lap alcantara waarin trots “695 Esseesse” gedrukt staat.

Prijs

Hier gaat de Abarth 695 de mist in voor ons. Dit is dus een gelimiteerde pretraket op basis van een Fiat 500. Hoeveel gokt u dat dit speeltje kost? € 20.000? € 25.000? Neen. De prijs van een Abarth 695 Esseesse is minimaal 32.075 euro wat, hoe je het ook draait of keert, erg veel geld is voor zo’n kleine auto. Bovendien zit hier, en we konden het amper geloven wanneer we het lazen, niet eens een regen- of lichtsensor in begrepen. Ook achteruitrijsensoren zijn nergens te vinden. Betaal je dus meer dan 32.075 euro, dan moet je nog optioneel voor 350 euro het Urban pakket aanvinken voor deze zaken. Andere zaken zoals het schitterende Beats audiosysteem of een groot panoramisch open dak zijn ook optioneel.

Net zoals de andere varianten is deze Esseesse voor 1.400 euro optioneel uit te rusten met de MTA gerobotiseerde versnellingsbak. Wil je echter de 180 pk ten volle benutten in de bochten, dan is het optionele limited sperdifferentieel een must. Al zal je hiervoor wel nog eens 2.000 euro extra moeten achterlaten bij de dealer. Zo kwamen wij met onze testwagen uit op een oogwaterende 36.167 euro.

Driving experience

Genoeg over getallen gesproken, want wat jullie willen weten is of dit de moeite is. We stappen in en wat meteen opvalt zijn de erg strakke Sabelt-kuipstoelen. Ik geloof dat we al bijna naar een 911 GT3 moeten gaan vooraleer we een gelijkaardige kuip kunnen vinden. Ze houden je heel stevig op je plek maar hun gebrek aan verstelling in de hoogte is wat jammer. Ook de erg harde zitting en rugleuning kunnen oncomfortabel worden op een lange trip. Hoe mooi en kwalitatief hoogstaand de Sabelts ook aanvoelen, de algemene ambiance van het interieur is nog steeds wat verbrod door het veelvuldig gebruik van goedkope hard plastics. Hier hadden wat soft touch plastics of meer gebruik van leer een pak geschikter geweest om zo ook de prijs te verantwoorden.

Voor ons hebben we wel een prachtig dik stuurtje dat is opgetrokken uit geperforeerd leder, alcantara en zelfs een streepje carbon! Ook leuk is de grote ronde turbodrukmeter waar in grote letters SPORT staat. Het goede nieuws gaat verder wanneer we de auto starten en het kleine 1.4 turboblok tot leven komt met een grom waar menig hond spontaan van begint te blaffen. Het lukt Abarth toch als geen ander om een kleine motor te doen klinken als iets met minstens het dubbele aan slagvolume. Heerlijk!

Onze wagen was niet uitgerust met de gerobotiseerde versnellingsbak maar met een lekker old-fashioned manuele vijfbak. Het mooie carbon pookje doet je al meteen zin krijgen. Een kleine teleurstelling volgt wel wanneer je echt aan de bak gaat en voelt dat je eigenlijk de standaard Fiat 500 versnellingsbak in de hand hebt. Diezelfde onnauwkeurige wollige schakelslagen nemen dus ietwat de fun weg. Raak wel niet in de verleiding om de gerobotiseerde bak te nemen. Die schakelt namelijk ongeveer zo soepel als je 18-jarige nicht die net leert rijden…

Genieten geblazen!

Eenmaal je het schakelen gewoon bent, is het echter genieten geblazen. Dit blok mag dan wel al meer dan 10 jaar in productie zijn, het karakter druipt ervan af. Niet alleen klinkt hij ronduit prachtig door die Akrapovič uitlaat, het is ook nog eens een echt ouderwets turboblok dat pas beslist iets te doen boven de 2.200 rpm. Toeren maken is dus de boodschap. Ben je dan toch flink wat aan het boenderen, plaats dan zeker je Abarth 695 in de Scorpio-mode met de knop waarop een schorpioentje afgebeeld staat. Hierdoor gaat de klep van de uitlaat open, wordt de gasrespons een pak scherper en verandert de interface van het dashboard naar een G-meter. Onze testwagen was uitgerust met het optionele mechanisch sperdifferentieel dat je heerlijk uit de bocht sleurt, zelfs op de winterbanden waar hij mee geleverd werd.

Overtuigd door het geluid en fan van de prachtige kuipjes? Ga dan toch best even testrijden want de harde vering kan nogal storen. Dit is niet sportief hard, maar echt oncomfortabel hard geveerd. Klinkerwegen zijn de hel…  Met een tankinhoud van 35 liter zal je gelukkig vaak tijd hebben tijdens het tanken om op adem te komen. Zuinig is deze Abarth 695 namelijk helemaal niet. Rijden we goed door op wat sportieve boerenbaantjes dan zien we al snel dubbele cijfers staan bij ons gemiddeld verbruik. Ook op de autosnelweg blijft het verbruik erg hoog, mede doordat hij maar 5 versnellingen heeft. Aan 125km/h noteren we een actueel verbruik van 7,5 liter per 100 km/h. Ook het gebrek aan cruise control doet weinig goed. Dit zijn cijfers waar menig Greta Thunberg spontaan “how dare you” van zou beginnen schreeuwen. Wetende dat dit eigenlijk een klein zuinig stadswagentje was.

Conclusie

Het sportstuur ligt heerlijk in de hand, de Sabelt kuipjes slagen er erg goed in je op je plek te houden en het gebrul van de uitlaat doet je nog meer zin krijgen het gas dieper in te duwen. Op dit soort momenten wanneer je er echt voluit voor gaat vergeet je z’n tekortkomingen. Je vergeet de zielig kleine koffer waar je geen 3 bakken bier naast elkaar kan zetten, je vergeet het wat sullige infotainmentscherm. Dit is gewoon puur rijden/genieten. Je kan puur feitelijk deze Abarth met de grond gelijk maken maar eigenlijk moet je deze auto niet als een nieuw model bekijken, maar als een soort moderne oldtimer. Koop je nu pakweg een Golf Gti uit 1990, dan zal die ook erg veel gebreken hebben en een gedateerd interieur hebben met een manuele 5-bak. Maar hoor je iemand daarin klagen? Nee! Met diezelfde nostalgie en visie op puur rijdersgenot moet je naar deze Abarth kijken. Een bommetje met een lekker klinkende oldschool benzinemotor, gekoppeld aan een manuele versnellingsbak in een auto ter grootte van een sportschoen. Blameer hem niet door al z’n tekortkomingen, maar geniet er ten volle van nu het nog kan. Dit soort auto’s zal er namelijk heel binnenkort niet meer zijn.

AutoAbarth 695 Esseesse
Motor1,4 l T-Jet turbobenzine
Maximum vermogen180 pk
Maximum koppel250 Nm
Overbrenging & transmissieVoorwielaandrijving &  manuele 5-versnellingsbak
0-100 km/h6,7 s
Topsnelheid225 km/h
CO2 uitstoot156 g/km
Normverbruik6,3 l / 100 km
Testverbruik9 l / 100 km
Basisprijs (incl. 21% BTW)€ 32.075
Prijs testwagen (incl. 21% BTW)€ 36.167
Design
80
Interieur & Technologie
70
Motor & Verbruik
75
Rijgedrag
80
Comfort
55
Prijs & Opties
55
Reader Rating1 Stem
87
Loopt over van karakter
Fantastisch uitlaatgeluid
Megane RS Trophy R on a budget
Prijs moeilijk te verantwoorden
Erg hard geveerd voor dagelijks gebruik
Materiaalgebruik deuren en dashboard
69