De wereld wordt zowat stilaan overgenomen door mini SUV’s en crossovers. Oftewel wagens die een kruising vormen tussen sedans en SUV’s. Om de strijd met de bikkelharde concurrentie aan te gaan kwam Volkswagen met de T-Roc op de proppen. En of hij die concurrentie aankan? Dat zochten we even voor u uit.
Hier in Europa werkt de formule van de kleine SUV’s alvast heel goed. Volkswagen wil het natuurlijk ook slim spelen met de T-Roc en de hedendaagse gezinnen kunnen plezieren met het beste dat ze te bieden hebben in dit segment. Het merk speelt in op veiligheid die menig huismoeder wil in de wagen en biedt op deze manier slimme technologieën aan zoals Lane Assist, parkeerhulpsystemen, voetgangersdetectie … En dit is niet anders in de T-Roc.
Gebaseerd op de Golf?
Jazeker, de Golf komt als hatchback met enkele praktische tekortkomingen. Maar de lengte leent zich er klaarblijkelijk ideaal toe onder cross-over vorm. De T-Roc staat dus eigenlijk op dezelfde wielbasis als de Golf. Dankzij zijn cross-over vorm heeft hij weliswaar binnenin meer ruimte te bieden dan de Golf, maar voelt hij vanbuiten nog steeds zo groot als een hatchback. Klinkt als de ideale gezinswagen, right?
De nieuwe cross-over heeft dan misschien het chassis van een Golf mee, toch is dit voor het design een compleet ander verhaal. De designers bij het Duitse merk hebben niet stilgezeten en hebben een compleet nieuw design gecreëerd voor de T-Roc. Vooral de achterzijde lijkt er nu wat ‘buitenaards’ uit te zien, toch voor een Volkswagen. Maar lang niet zo buitenaards als de Toyota C-HR natuurlijk, die tevens één van de T-Roc’s concurrenten is. Verder biedt Volkswagen nu ook de keuze tussen drie verschillende dakkleuren om de auto er nog speelser eruit te laten zien. Of we er zelf fan van zijn? Dat laten we tussenin. Maar in het overbevolkte cross-overland moet je nu éénmaal proberen eruit te springen natuurlijk.
Binnenin de cockpit houdt Volkswagen het graag strak en functioneel met de broodnodige knopjes op de juiste plek. Toch spotten we ditmaal extra durf met het dashboard die hier deels kan vervaardigd worden in één van de 11 beschikbare carrosseriekleuren. Het interieur wordt instant hip door één van die felle kleurtjes, maar ook terug saai en “typisch Duits” wanneer grijs of zwart wordt gekozen. Maar over smaken valt natuurlijk niet te twisten.
Nemen we een diepere kijk richting het multimediasysteem dan merken we een sterke vooruitgang naar gebruiksvriendelijkheid toe. Geen straatnaam in de GPS te moeilijk of anders gezegd, in de T-Roc zit alles gewoon waar het hoort. We love it! Maar zodra we het multimediasysteem uitzetten merken we snel veel vingerafdrukken op het touchscreen die helaas op hun beurt het interieur een slordige indruk geven.
Meerdere motorisaties
Naar goede VW-gewoonte is ook deze luxe Golf verkrijgbaar in meerdere motorisaties. Onze testwagen is de 2.0 TDI met 190 pk en een DSG 7-traps automaat. Verder zijn er nog twee andere dieselmotoren verkrijgbaar (een 1.6 TDI met 115 pk en manuele bak en een 2.0 TDI met 150 pk, zowel manueel als met automaat te verkrijgen) en drie benzinemotoren (1.0 TSI met 115 pk, een 1.5 TSI met 150 pk en een 2.0 TSI met 190 pk). Welke je uiteindelijk kiest is volledig afhankelijk van je persoonlijke voorkeur en het gebruik dat je ermee wil aanvangen. Het is natuurlijk wel fijn als alles zo vlot vooruit gaat zoals bij onze 2.0 TDI.
We kunnen je alvast meegeven dat onze testwagen een gemiddeld verbruik had van 8,0 l / 100 km. Wat veel is voor een diesel. Maar vergeet niet dat het de 2.0 TDI met 190 pk betreft. Ons stadsverbruik lag gemiddeld op 9,2 l / 100 km en ons snelwegverbruik op 6,2 l / 100 km. Staat dit verbruik in lijn met het rijgedrag? De versnellingsbak schakelt goed en we geraken vlot op een vrij comfortabele manier van A naar B. De ideale gezinswagen dus, zoals eerder aangegeven. Maar zijn we onder de indruk? Niet echt… hoewel de T-Roc als auto goed zijn werk doet heerst er geen “wauw-gevoel” na een ritje ermee. Het blijft allemaal iets te functioneel, waardoor deze cross-over op vlak van zijn rijgedrag wat emotie tekort komt.
Prijskaartje?
Zoals gewoonlijk is ook de T-Roc verkrijgbaar met verschillende optiepakketten. De prijs van een T-Roc varieert tussen € 21.790 voor de basisversie (1 l benzine) en € 34.550 voor de 2 l diesel met DSG-automaat. Hiermee valt de kleine SUV in de wat duurdere prijsklasse. Maar vergeet daarbij niet dat je het beste hebt van twee werelden: buitenaf de compactheid van een Golf en binnenin bijna de ruimte van een Tiguan. Ook de restwaarde van een Volkswagen doet het traditioneel goed in vergelijking met veel concurrenten al moet de T-Roc wel nog haar pluimen verdienen op dat vlak.
Conclusie
De snelheid waarmee Volkwagen nieuwe modellen lanceert is bijna niet te meten. We vragen ons soms zelfs af waarom bepaalde modellen in de ganse VW-groep überhaupt uitgevonden worden. Hebben we intussen niet wat te veel keuze? De Seat Arona, de VW Tiguan, de Touran, de VW Golf Sportsvan … en dus ook de T-Roc. En sinds kort ook nog eens de T-Cross. De T-Roc zal zeker en vast de nodige bestelbonnen opleveren, maar ben je niet beter af bij iets gelijkaardig van de interne concurrenten? De toekomst zal het leren, maar de keuze is er alvast.
Wat we alvast wel weten is dat de T-Roc er best wel hip uitziet. En dat op zich is best een prestatie voor een Volkswagen. De designers hebben eindelijk de durf gehad om eens dat tikkeltje verder te gaan op de tekentafel. Hoewel we dus niet onmiddellijk met de beste Volkswagen te maken hebben is de T-Roc in onze ogen wel één van de speciaalste.
Auto | Volkswagen T-ROC 2.0 TDI DSG 4MOTION |
---|---|
Motor | 2l viercilinder TDI |
Maximum vermogen | 150 pk |
Maximum koppel | 340 Nm |
Overbrenging & transmissie | 7-traps DSG automaat |
0-100 km/h | 8,4 s |
Topsnelheid | 200 km/h |
CO2 uitstoot | 134 g/km |
Normverbruik | 5,1 l/100 km |
Testverbruik | 8,0 l/100 km |
Basisprijs (incl. 21% BTW) | € 21.790,00 |
Prijs testwagen (incl. 21% BTW) | € 34.550,00 |
BIV | € 835,00 |
Jaarlijkse verkeersbelasting | € 509,10 |