Toyota’s rijden we niet veel bij AutoJunior. Waarom eigenlijk niet? Hmm, goeie vraag! Misschien omdat Toyota’s too obvious zijn? In de zin van: te duurzaam, te goede prijs/kwaliteitverhouding, onverwoestbaar,.. om te onderwerpen aan een rijtest. Voor de AutoJunior-roadtrip, die doorging van 1 tot en met 6 augustus kregen we van Toyota België een ideale ‘reismaker’ onder de kont. De Toyota Avensis Touring Sports, een ruime break waar de duurzaamheid van afdruipt.
Exterieur
De looks van de huidige Toyota-modellen zijn misschien niet de spannendste, maar ze zijn wel ontworpen om voldoende aerodynamisch te kunnen rijden. Dat zie je ook bij de lijnen van de Avensis. Door de jaren heen is de Avensis trouwens amper veranderd. Kiezen tussen een Mercedes-Benz C-klasse en een Avensis is dan ook een rondje Goliath tegen David.
Bovendien is de neus van de Avensis Touring Sports bijzonder gelijkend op die van de Auris. Enkel Toyota-verkopers zouden het verschil tussen beiden kunnen opmerken. Dat hopen we toch. Onze testwagen is voorzien van het ‘Night Sky Black’-kleur. Dat kost je €500. Alle kleuren kosten trouwens zoveel, behalve wit. Maar da’s een uitgesproken no-go op een Toyota.
Wat velgen betreft ben je bij Toyota echt wel aan het juiste adres. Dat waren de 17-inch lichtmetalen 15-spaaks. Een bijzonder sportief wiel voor een bijzonder lage prijs, €0. Om ons toertje rond de wagen te vervolledigen; we beschikten ook nog over getinte ruiten, een ‘soort van’ spoilertje achterop en mistlampen met bochtverlichting (bij het draaien van het stuur verlichten deze lampen de onverlichte weg). Dat ‘Look Pack’ kost je €900 maar is wel z’n geld waard om de wagen aantrekkelijker te maken voor het oog.
Interieur
Het blijft toch een bijzonder moeilijke relatie, Aziatische wagens en interieurs ontwerpen. Ook in deze Toyota Avensis Touring Sports is het interieur een samengooisel van plastiek, kleuren die lijken gekozen te zijn op een dronken personeelsfeest en zetels die er al 300.000 kilometer op hebben zitten met een zware medemens achter het stuur.
Toch wat nuanceren. Het is een goede poging, maar niet goed genoeg. Zo is het stuur meer dan acceptabel afgewerkt en is het navigatiescherm zeer degelijk geplaatst op het dashboard. De inlegstukken in het dashboard en de zijkant van de deuren, zoals je het fameuze houtwerk hebt bij de Duitsers, is in de Toyota afgewerkt met een iets te creatieve, oranje-bronzen-bruine-bordeaux-‘vul zelf in’-kleur. Dat kleur zien we ongeveer ook terug in de zetels. Dat zijn de Stoffen/Alcantara Golden Copper-stoelen.
Kijk je naar boven dan zie je een gigantische panoramisch dak, een mooie optie op de Avensis. Zoiets kost je ‘maar’ €900 in combinatie met de getinte ruiten. Bij onze West-Europese vrienden rekenen ze zeker het dubbele.
Achterin is meer dan genoeg ruimte voor benen en armen. Een vijfzitter van de Avensis Touring Sports maken is dan weer iets te ambitieus. De kofferruimte is meer dan groot genoeg voor vier autogekke vrienden die gepakt en gezakt elke dag de wagen moeten in- en uitladen.
Rijbeleving
Een rijbeleving zoals in een Duitse krachtpatser is hier natuurlijk niet aan de orde. Toch kan een doodgewone Toyota spannend zijn wat betreft het rijplezier. Bij de Avensis Touring Sports, die een tweeliter diesel meekreeg met 143 pk, is het plezier zwaar verborgen. Buiten de manuele zesbak dan, want een handgeschakelde wagen kunnen we altijd smaken.
De Avensis is dan wel toereikend wat betreft acceleratie, veel overschot, bijvoorbeeld op korte opritten van snelwegen, is er niet. Het verbruik na uren op cruise control aan een snelheid van 130 km/u ligt op zo’n 6,1 liter per 100 km. Lager dan dat kregen we het niet. Toyota zelf geeft gemiddeld 4,6 liter op. Naast onze dieselmotor kan je ook nog kiezen voor een 1.6 liter diesel en drie benzinemotoren van 132 tot 147 pk. De topversie is de 1.8 benzine met 147 pk en CVT-automaat, je weet wel, die variabele automaat die we al zagen in een paar Lexus-modellen.
De besturing is adequater dan verwacht. Elke stuurbeweging wordt precies uitgevoerd. Niet zo licht als in een Mercedes-Benz en niet zo zwaar als in een BMW, ideaal.
Prijs en opties
Extreem duur is de Toyota Avensis Touring Sports 2.0 D Business Plus die we meekregen niet. €35.149 btw inclusief. Vergelijkbaar met een C-klasse en 3-serie van Mercedes-Benz en BMW. Bovendien zijn de opties bij Toyota niet uitbundig duur, al is de keuze dan ook niet eindeloos. Maar goed, zelf zijn we ervan overtuigd dat de prijs/kwaliteitsverhouding bij deze Toyota zeer goed is. Misschien wel beter dan elke andere break.
Conclusie
Heb je geen geld over voor een merknaam of om jouw buur de loef af te steken met een peperdure nieuwe wagen, koop gewoon een Toyota. Duurzaam, ruim, kwalitatief en dat alles voor een zeer goede prijs. Wij waren alvast zeer tevreden over deze testwagen na 4.000 km, dank aan Toyota België.
Motor: 2,0 liter 4-cilinder
Brandstof: diesel
Vermogen: 143 pk bij 4000 tpm
Koppel: 320 nm bij 1750 tpm
Transmissie: voorwielaandrijving, manuele zesbak
Prestaties: 0-100 km/ u in 9,8 seconden , topsnelheid 200 km/u
Normverbruik: 4,6 l / 100 km
Testverbruik: 6,1 l / 100 km
CO2-uitstoot: 120 g/km
Prijs testwagen: €35.149