Seat Leon

Rijtest Seat Leon 1.4 TSI FR

De nieuwe Seat Ibiza en Ateca zouden bijna doen vergeten dat ook de Seat Leon opnieuw fris gewassen is. Belgen laten (eindelijk?) meer en meer diesel aan de kant voor benzine en in dat opzicht wordt de Seat Leon 1.4 TSI, waarmee we op pad konden, wellicht één van de populairste motorisaties van de Leon.

De Leon kreeg eind vorig jaar een kleine facelift, maar het vergt een geoefend oog om de verschillen te spotten. Buiten enkele nieuwe velgen en een andere voorbumper moeten de aanpassingen die de facelift brachten vooral technologisch gezocht worden. Een nieuw multimediasysteem inclusief connectiviteitsnufjes zoals Apple CarPlay, Android Auto en MirrorLink moeten de jeugd of andere hipsters gelukkig maken. Ook draadloos een smartphone opladen zorgt ervoor dat deze Seat aan de huidige first world problems kan tegemoet komen.

Seat Leon

De derde generatie Leon is duidelijk nog steeds de strakst gelijnde uit de jonge Leon geschiedenis. De looks van de Leon zijn van de Italiaanse pen van Walter de Silva en zijn ook de grootste inspiratiebron voor de gloednieuwe Seat Ibiza. De chauvinist in ons beweert dat de basislijnen van de huidige generatie Ibiza door onze landgenoot Luc Donckerwolke op papier werden geschetst. De manier waarop de twee lijnen op de zijflanken in en uit mekaar vloeien is nog steeds even fascinerend.

Behalve de productie en de naam is er weinig Spaans aan deze Spanjaard. Zowat elk technisch onderdeel kan gelinkt worden aan de Volkswagen groep, maar de productie van de Leon gebeurt dus wel nog in Spanje (Martorell). Van de Leon worden er de laatste jaren bijna 200.000 stuks per jaar geproduceerd en Seat wil dat aantal graag behouden, vandaar de opfrissingskuur.

Desirerood

De geteste Seat kreeg de FR uitrusting mee wat volgende opsmuk omvat: LED koplampen, 17 inch lichtmetalen velgen, een lederen multi-functioneel stuurwiel, navigatie, aluminium instapdrempels, een bandenspanning controlesysteem en hier en daar enkele FR logo’s. Als extra’s werden volgende opties nog aangevinkt op de knalrode Seat: rode lippenstiftkleur dus (desirerood metaalkleur), 18 inch Performance velgen, alcantara interieur, interieurverlichting in LED (keuze uit een 10-tal kleuren), een centrale armsteun achterin, DAB radio, Full link connectiviteit, het Navi System Plus (een 3D navigatiesysteem dat komt met een groter scherm), parkeerhulp voor en achter en het Dynamic en Comfort Pack (specifiek ophangingssysteem). Een hele (smakelijke) boterham.

De totaalprijs duikt met de extra’s nog net onder € 30.000, maar wie zo’n complete Seat overweegt wacht naar onze bescheiden mening toch beter op speciale condities of kijkt beter voor een stockmodel. Of hopen op een bedrijfswagen, want de leasecondities die vele bedrijven weten te onderhandelen doen menig particulier fronsen. De combinatie van de FR looks en de extra opties brengen de Seat Leon naar een voor Seat ongekend niveau. Ook de gekozen kleur brengt wat fleur in het grijs straatbeeld, maar voelt toch ietwat vrouwelijk aan of hebben we gewoon last van vooroordelen?

The art of throttle control

Wat meteen opvalt bij het starten van de 1,4 liter benzinemotor is de stilte. De loopcultuur van de motor heeft zelfs veel weg van een romige diesel. Een krachtigere versie van de 1.4 TSI konden we al eerder aanvoelen in de Volkswagen Tiguan. In die Tiguan was de motor met 150 pk wel iets krachtiger, maar 125 pk en 200 Nm is meer dan voldoende voor deze lichtvoetige Seat. Ondanks een rijklaar gewicht (inclusief bestuurder) van 1.257 kg zijn de prestaties eerder gewoontjes. De sprint van 0 tot 100 km/h neemt 9,4 s in beslag met de manuele zesbak. Het gemiddeld verbruik van 5,9 liter per 100 km is ook geen uitzonderlijke prestatie. Voor wie enkele duizenden euro’s wil uitsparen kan opteren voor de 1.2 TSI met 86 of 110 pk, maar deze motorisaties zijn wel niet beschikbaar met FR pakket.

Seat Leon

De koppeling en het gaspedaal vergen enig Füssenspitzengefuhl. Het gaspedaal is namelijk zo gevoelig dat het enige tijd vergt eer je de afstelling met de koppeling letterlijk onder knie hebt. Ook de logica van het start-stop systeem is ons nog niet volledig duidelijk aangezien het pas enkele seconden na stilstand de motor uitzet. Er zit zonder twijfel een vernuftige logica achter die bedacht is door knappe bollen. De 1.4 TSI is er trouwens enkel vanaf de Style afwerking, de Reference uitvoering is enkel beschikbaar voor de kleinere motorisaties. De vanafprijs van de 1.4 TSI is een concurrentiële € 22.290. Ter vergelijking een gelijkaardige Golf kost je reeds € 24.790 maar zou je in principe iets meer moeten opleveren op de tweedehandsmarkt. De 1.4 TSI met FR uitvoering brengt je wel net over de €25.000 grens. Zou jij de Volkswagen of de Seat kopen?

Snelle jongens en meisjes

Vader rijdt met een pre-facelift Leon, dus dat maakt het wel gemakkelijker om de kleine updates in het interieur te spotten. Ook het sponzig rijgevoel is er volledig uit, al is het enigszins moeilijk vergelijk aangezien we hier de FR versie testen. Typisch aan de FR zijn dan ook een strakker afgestelde ophanging en stuur. In combinatie met sportieve Bridgestone Potenza S001 bandjes hoeft het rijgedrag zeker niet onder te doen voor de Ford Focus, al mist het stuur toch nog enige vastberadenheid. Voor ieder wat wils trouwens want is er keuze uit Eco, Comfort, Sport of Individual rijmodi. De verschillen tussen de rijmodi zijn relatief klein, maar de Individual stand waar het stuur, de ophanging en verluchting specifiek kunnen worden afgesteld was toch de favoriete stand. All-in-all nodigt de Seat Leon FR uit tot een snedige rijstijl die menig politie-inspecteur op zijn kar jaagt.

Seat Leon

Het dashboard is licht naar de bestuurder gedraaid en zit kwa ergonomie op zijn Volkswagen’s perfect in mekaar. De sportieve stoeltjes voelen na een lange rit wel vrij hard aan. De uitgespaarde vulling doet wel dienst al handige schuiflade die kan dienen voor een geheime voorraad koekjes, of gewoon voor brol. De geluidsisolatie is over het algemeen vrij goed, al is het niet uitgesloten dat er via de achterportieren toch soms enkele luchtstromen binnenglippen. De interieurverlichting mogelijkheden zijn ook best uitgebreid, al is het diep in het menu zoeken waar de lichtkleur of verlichtingsplaatsen aangepast kunnen worden.

Meer charisma dan een Golf

De Leon zit meer dan ooit doordacht in mekaar en biedt alles wat je tegenwoordig nodig hebt in een aantrekkelijk en sportief jasje. De Leon heeft bovendien meer charisma dan neef Golf, al kunnen beide modellen volgens ons perfect naast elkaar leven. Om het met een Frans spreekwoord te zeggen: ça passe comme une letter à la poste. De Seat bereikt haar doel zonder veel moeite en maakt de keuze in het zogenaamde C segment nog moeilijker. Indien het budget en de sportieve nood er is, is de keuze voor de FR versie een te overwegen optie. De relatief hoge CO2 uitstoot (120 g/km) speelt niet echt in het voordeel van de 1.4 TSI en stuurt de meeste Leon klanten wellicht naar de 1.2 TSI of de diesel motorisaties.

AutoSeat Leon 1.4 TSI FR
Motor1,4 l R4 (benzine)
Maximum vermogen125 pk tussen 5.000 - 6.000 rpm
Maximum koppel200 Nm tussen 1.400 - 4.000 rpm
OverbrengingVoorwielaandrijving & manuele zesbak
0-100 km/h9,4 s
Topsnelheid203 km/h
CO2 uitstoot120 g/km
Normverbruik5,2 l/100 km
Testverbruik5,9 l/100 km
Basisprijs (incl. 21% BTW)€ 22.290 (Style)
Prijs testwagen (incl. 21% BTW)€ 29.400
BIV€ 191,08
Jaarlijkse verkeersbelasting€ 195,05