Polestar 2

Rijtest Polestar 2 : Is de toekomst nabij?

Polestar, het is een merknaam waar menig persoon nooit of amper van heeft gehoord. En toch bestaat het merk al een eindje, reeds sinds 1996 welteverstaan! Wij reden voor jullie de Polestar 2, die de rechtstreekse concurrentie met Tesla aangaat.

Polestar 2

Performance divisie van Volvo

Om even een klein beetje duiding te geven aan wat nu exact een Polestar is geven we een korte geschiedenisles mee. Want eigenlijk spreken we hier niet over een onafhankelijk bedrijf. Polestar is namelijk een zusterbedrijf van Volvo. Polestar werd opgericht in 1996 onder de naam Flash Engineering, met de ambitie om Volvo Touring Cars te bouwen en deel te nemen aan het Swedish Touring Car Championship.

Later, in 2005, werd de naam Flash Engineering vernieuwd naar de naam Polestar, en werd het bedrijf opgesplitst in twee divisies: Polestar Performance en Polestar Racing. In 2015 kocht Geely (de Chinese eigenaar van Volvo) de Polestar Performance divisie op van eigenaar Christian Dahl. Polestar Racing werd niet overgekocht en veranderde uiteindelijk van naam naar Cyan Racing.

Na de overname in 2015 ging Polestar Performance door het leven als de ‘huistuner’ van Volvo, zoals we ook Mercedes-AMG en de BMW M-divisie hebben. Polestar heeft in al die jaren onder andere de Volvo S60 Polestar en Volvo V60 Polestar op de openbare weg gezet. Anno 2017 heeft Volvo uiteindelijk beslist om onder het zustermerk Polestar elektrische voertuigen te gaan produceren, waarna de Polestar 1 kwam als productiemodel. Na de Polestar 1 volgde de Polestar 2, die we hier vandaag de dag op test hebben meegekregen. Later zullen we ook nog de Polestar Precept op de openbare weg zien verschijnen.

Polestar 2

Polestar 2

We staan inmiddels op de parking van het Polestar Handover Centrum in Asse te luisteren naar de info van de specialist die ons vandaag de sleutels overhandigd naar deze toekomstgerichte wagen. Sleutels die qua design bovendien niet meer zijn dan een plastieken balkje met een logo en een paar knoppen, wat is hier gebeurd? Bij de wagen zelf merken we bij het eerste gezicht alvast veel stijlelementen op uit handen van Volvo. Niet abnormaal want tot voor kort ging deze wagen als de nieuwe Volvo S40 gelanceerd worden. Uiteindelijk heeft Volvo het gehele ontwerp over een andere boeg gegooid en de wagen als Polestar door het leven laten gaan. De Polestar heeft veel unieke elementen. Zo heeft de Polestar 2 geen logo’s die aanduiden over welk model het gaat. Enkel de stickers op de voorste deuren die het model meegeven, samen met de capaciteit van de accu’s. Unieke keuze, en ja hoor, iedere Polestar wordt geleverd met deze stickers.

Polestar 2

Een ander aspect dat opvalt is de hoekige styling, die voornamelijk vooraan een stijlvolle, maar brede look creëert. De wagen kijkt je vrij koel in de ogen met zijn geavanceerde ‘Thor’s Hammer’ koplampen, die bestaan uit elk 84 LED-units. En ook achteraan is het een ware lichtshow met de ‘light blade’ achterlichten die je met een zeker showgehalte begroeten als je de wagen ontgrendeld. Ongezien uniek, maar wel cool. Dat is de eerste indruk die we hebben van deze elektromagneet.

Tussen sedan en cross-over

Opmerkelijk aan de Polestar is de hoogte van het koetswerk. Voor een sedan is de 2 eigenlijk net iets te hoog. Voor een cross-over is deze Polestar dan weer net iets te laag. Dit komt onder andere door de positie van de accu’s en de twee elektromotoren. De accu’s bevinden zich onder de achterbank en onder de middenconsole, waar bij conventionele auto’s de aandrijflijn zich bevindt. Van de elektromotoren bevinden er zich één exemplaar tussen de voorwielen en één tussen de achterwielen.

Bovendien is de Polestar 2 een praktische auto met twee koffers. De ‘frunk’ voorin heeft 35 l aan ruimte om de laadkabels in op te bergen (echter wel een pak minder diep dan bij een Tesla). De echte koffer is zoals bij de meeste wagens gewoon achterin. Het achterraam gaat mee open, waardoor de Polestar 2 dus een rasechte vijfdeurs is. Wat hem ineens ook een concurrentievoordeel geeft vergeleken met de Tesla Model 3, die als vierdeurs door het leven gaat. De koffer achterin heeft een inhoud van 405 liter. Maar leg je de achterbank plat, dan breid je de koffer gemakkelijk uit tot een capaciteit van 1.095 liter.

Performance Pakket

Voor wie al vol enthousiasme heeft gesurft naar de configurator van Polestar heeft inmiddels ook al gezien dat er optioneel een Performance Pack te verkrijgen is. Heel leuk horen we de meeste lezers denken. Echter is dit niet hetzelfde soort Performance-pakket zoals bij Tesla waarbij je, God zeg maar iets, 700 pk kunt krijgen op je Model S. Nee zo werkt het niet bij Polestar, geen extra pk’s. Wel een extra touch aan de styling, ophanging en aan het remvermogen.

Zo zitten er bij dit pakket krachtige goudkleurige Brembo remmen met geperforeerde schijven en Öhlins schokdempers die manueel verstelbaar zijn. Hoewel bitter weinig klanten effectief de moeite zullen nemen deze schokdempers harder of zachter te zetten. De Öhlins schokdempers zijn voorzien van Dual Flow Valves en zorgen voor een sportievere rijervaring. Ook krijg je in dit pakket de 20″ – velgen en Continental PremiumContact 6 banden, in plaats van de standaard Michelin Primacy 4 banden. De goudkleurige gordels, goudkleurige ventieldoppen en de zwarte dakstijl boven de achterruit zijn ook deel van het Performance pakket. Het Performance-pakket heb je voor € 6.000 boven op de standaard Polestar 2.

Polestar 2

Zetels vervaardigd uit gerecycleerde materialen

Bijna alles binnenin de Polestar 2 is vervaardigd uit gerecycleerde materialen. We geloofden het bijna zelf niet toen we het te horen kregen, maar toch is het zo. Het valt voornamelijk op bij aanraking van de zetels, die duidelijk niet als stof of leder aanvoelen. Maar die wel zeer comfortabel zitten. Petje af voor de Volvo groep. Met deze actie hebben de ontwerpers alvast een goede worp gedaan richting een duurzamere maatschappij.

Door de middenconsole te behouden ervaren we ook voor de eerste keer een echt cockpitgevoel in een elektrische auto. Iets wat bij de meeste elektrische auto’s vaak ontbreekt. Dat en de hoge afwerkingsgraad zorgen ervoor dat de Polestar op het vlak van interieur in onze ogen een verre voorsprong neemt op andere elektrische voertuigen. En natuurlijk zijn er ook leuke details. Zo wordt het logo van Polestar geprojecteerd in het panoramisch dak. Waardoor je als bestuurder met name ’s nachts het gevoel hebt dat je de ‘poolster’ aan het volgen bent. Geen idee of de ontwerpers ook echt met dit gedacht het logo daar hebben geprojecteerd. Maar het zorgt alleszins voor een unieke ervaring. Die ervaring wordt alleen maar beter wanneer je ook je favoriete muziek afspeelt doorheen de heerlijke Harman Kardon muziekinstallatie.

Smartphone op wielen

Als we dan toch over het infotainment spreken. De Polestar 2 is de allereerste wagen met Android als besturingssysteem voor het infotainment. Hiervoor heeft Volvo een samenwerking met Google om het gehele schermgebeuren zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. Het Android-systeem kennen we natuurlijk van op onze smartphone. Maar toch is het systeem in de Polestar geen echte kopie daarvan. Dit is natuurlijk om als chauffeur vlotter door de menu’s te raken en niet onnodig afgeleid te zijn. Onder andere de Google Play Store en Google Assistant kan je gebruiken op het systeem. Zeer handig in theorie, maar in praktijk werkte de assistent even goed mee als een kleuter die in de winkel geen zakje snoep mag hebben van zijn ouders. We sluiten natuurlijk ook niet uit dat het slecht functioneren van de assistent gewoon te wijten was aan ons ‘kleurrijke’ taalgebruik.

De Polestar 2 komt standaard met twee schermen op het dashboard. Het ene, zoals in de meeste auto’s, recht voor de bestuurder om de snelheid af te lezen, het verbruik te zien … Het tweede scherm bevindt zich op de middenconsole en bedient niet alleen alle infotainment, maar is ook te gebruiken om zaken als de hardheid van de stuurbekrachtiging in te stellen en de intensiteit van het one-pedal driving (rijden met enkel het gebruik van het gaspedaal, laat je het gas los, dan remt de wagen af). Dit scherm staat verticaal gepositioneerd waardoor het zeer praktisch werkt, net zoals in de duurdere Tesla Model S. Onder dit scherm is nog een vak voorzien om je portefeuille en smartphone in te leggen. Hier is ook meteen de mogelijkheid voorzien om je smartphone draadloos op te laden, indien je smartphone hierop voorzien is natuurlijk.

Rijgedrag

Op de openbare weg met de Polestar voelen we ons vanaf de eerste seconden onmiddellijk thuis. De Öhlins manueel verstelbare schokdempers uit het Performance-pakket houden, ondanks het gewicht van 2,1 ton, de wagen strak op de weg. En gezien de wagen full-elektrisch is, hebben we onmiddellijk toegang tot alle 408 paarden (300 kW) die worden gegenereerd door de twee elektromotoren.

Een bijkomend voordeel? Elektrische wagens moet je niet warm laten draaien om het gaspedaal volledig te benutten. Er moet namelijk geen olie eerst opgewarmd en rondgepompt worden om de motoronderdelen te beschermen, want die zijn er niet! Snel de autostrade op met een koude motor? Geen probleem dus voor de Polestar, die tijd behoort tot de passé composé. Eén terugkerend nadeel hebben we echter wel gevonden in de Polestar. Bij beperktere ruimte merken we dat de draaicirkel van deze wagen vrij ruim is. Maar goed, dat nemen we er bij.

Veiligheid voor alles

Net zoals de vele Volvo modellen Volvo is ook de Polestar 2 voorzien van tal van veiligheidssystemen. Die zijn te ‘personaliseren’ zijn op het scherm in de middenconsole. Zo is de Polestar 2 voorzien van lane assist, collision avoidance, road sign info, driver alert (hoe wakker je nog bent), rijondersteuning … Je liefhebbende moeder, kids en partner zullen dus zeker en vast ook fan zijn van de wagen.

Polestar 2

En hoe zit het met het rijbereik?

Een onvermijdelijke vraag die de dag van vandaag blijvend naar boven komt als menig petrolhead de woorden elektrische wagen hoort. Polestar raadt aan de wagen op te laden van zodra je accubereik 20% is. Om dan uiteindelijk bij 80% alweer op te houden met laden, om de levensduur van de batterijen te behouden. Beneden de 20% of boven de 80% wordt de wagen maar ‘druppelsgewijs’ geladen. Een nadeel die zich natuurlijk uit in de range, want waar Polestar beweert een range te hebben van bijna 470 km, is deze in de praktijk zo’n 300-350 km. Toch als je de accu’s elke keer tot 20% laat zakken. Ons gemiddeld verbruik klokten we af op 24,5 kWh/ 100 km, wat voor een elektrische wagen al aan de hoge kant is. Ter vergelijking, de Mercedes-Benz EQC die laatst bij ons de revue passeerde had een gemiddeld verbruik van 21,5 kWh / 100 km. De accu’s hebben in totaal een capaciteit van 78 kWh en bestaan uit 27 vervangbare units. Deze zijn bijgevolg makkelijk per unit vervangbaar indien er na verloop van jaren minder capaciteit wordt gehaald uit bepaalde units.

Laden

Laden doe je als klant meestal thuis of op het werk en is mogelijk als je zelf een laadpaal laat zetten bij de aanschaf van de wagen. Die laadpaal zal je nodig hebben, want aan de conventionele stekker duurt het laden maar liefst 38 uur! Met de laadpaal die Polestar bij u thuis of op het werk installeert raak je na een 7 uur laden een 300 km verder. In dit geval is elektrisch rijden dus wel perfect mogelijk voor dagelijks gebruik indien je de wagen ’s nachts, of overdag op het werk oplaadt.

In ons geval, gezien wij niet voorzien zijn op een privélaadpaal, werd er geladen aan de publieke laadpalen / snellaadpalen langs de weg. Waar inmiddels een uitgebreid netwerk van bestaat. De snellaadpaal heeft +/- 40 minuten nodig om van 20% naar 80% te laden. Een ideaal ontspanningsmoment met wat muziek of een boek dachten we, maar gelukkig hoeft de eindklant dit niet telkens te doen als hij zijn laadpaal thuis / op het werk heeft.

Polestar 2

Aanschaf van een Polestar 2

Een Polestar koop je niet meer zoals de conventionele wagen. Bij Polestar configureer je de wagen op hun website en bestel je hem daar ook gewoon onmiddellijk. Waarna de wagen in de fabriek in Luqiao (China) wordt gebouwd om vervolgens verscheept te worden naar België. We horen jullie al denken, duurzaamheid …? Eenmaal de wagen na enkele maanden klaar is voor levering haal je hem op in de door u gekozen ‘Polestar Space’, waarvan er al twee zijn in België. Er is één Polestar Space in Brussel, waar wij onze perswagen hebben gehaald. De andere bevindt zich in Antwerpen. Tegen eind 2020 opent Polestar nog twee ‘spaces’ in België, waaronder één in Gent.

Polestar 2

Het configureren van de wagen zelf gaat eigenlijk vrij simpel en vlot. De gehele configurator staat op één webpagina waar je start vanuit een ‘basis’ Polestar 2 voor € 58.900,00 incl. BTW. In deze prijs zitten alle infotainment e.d. al inbegrepen. In de configurator kies je in feite enkel nog de kleur (voor al dan niet een meerprijs), de interieurstijl (3 keuzes) en of je al dan niet het Performance Pack (€ 6.000 excl. BTW) en / of een trekhaak wilt (€ 1.100 excl. BTW). Daarna nog de velgen en wat extra’s kiezen en je bent eigenlijk klaar om uw Polestar te bestellen, zo vlot gaat het. In de tijd dat ik aan het schrijven ben over de configurator had ik eigenlijk al een exemplaar voor mezelf kunnen bestellen.

Conclusie

De Polestar 2 heeft ons zeker en vast verbaasd in zijn kwaliteiten. Waar elektrische wagens tot op heden als onafgewerkte producten aanvoelden, heeft Polestar duidelijk haar stempel gezet op het gehele gebeuren rond duurzamere mobiliteit. Het zustermerk van Volvo heeft uiteindelijk een elektrisch voertuig gebouwd die er mag staan als volwaardig alternatief voor de hedendaagse benzine en dieselvoertuigen. Details zoals het interieur waarvan menig onderdeel uit gerecycleerd materiaal bestaat doen ons goesting krijgen naar meer. Naar prijszetting staat de Polestar 2 net boven de Tesla Model 3, maar dat doet de Polestar met haar bouwkwaliteit ook. Al is de Tesla Model 3 dan weer iets leuker voor sportieve chauffeurs en heeft het haar Tesla laadnetwerk in het voordeel. Maar wat ons betreft is de Polestar 2 klaar om de markt van elektrische voertuigen te veroveren. Een markt waar Tesla al enkele jaren bijna helemaal alleen in heeft gedomineerd.

AutoPolestar 2
Motor2 x AC synchroon, permanent magneet
Maximum vermogen408 pk (300 kW)
Maximum koppel660 Nm
Overbrenging & transmissie1 trapsautomaat, AWD
0-100 km/h4,7 s
Topsnelheid205 km/h
CO2 uitstoot0 g/km (WLTP)
Normverbruik – normbereik19,3 kWh / 100 km (WLTP) – 470 km
Testverbruik – testbereik24,5 kWh / 100 km – 350 km
Basisprijs (incl. 21% BTW)€ 58.900
Prijs testwagen (incl. 21% BTW)€ 66.800
BIV€ 0,00
Jaarlijkse verkeersbelasting€ 0,00
Design
Design
75
Interieur
85
Motor & verbruik
75
Rijgedrag
90
Comfort
90
Prijs & opties
85
Reader Rating5 Stemmen
62
83