Mini’s zijn altijd al gekend geweest als kleine speelse wagens met een sportief eigenwijs karakter. Wil je de sportiefste mini op de markt hebben dan moet je bij John Cooper Works aankloppen. Zij modificeren al 55 jaar lang allerhande mini’s. De laatste variant in hun segment is groter en krachtiger dan ooit. Is bigger better?
Exterieur
Het uiterlijk van de Mini JCW ademt sportiviteit. Elke sportieve mini vanaf de Cooper S krijgt een luchthapper in de motorkap die er heel sportief uitziet, maar deze zal echter niet veel lucht happen omdat ze afgedicht is met plastiek. Vooraan vinden we nog een hele hoop openingen en scoops, zo worden de mistlichten eruit gekopt en vervangen door roosters. Ruwweg de helft van deze openingen zijn wel functioneel en moeten de turbo en intercooler van genoeg lucht voorzien, de rest is dichtgetimmerd.
Achteraan gebeurt de JCW kuur wat subtieler. De krachtigste Mini krijgt een mooi vormgegeven dakspoilertje en een hertekende diffuser met centraal twee uitlaatpijpen. Combineer al deze sportieve accenten met een hele vloot aan John Cooper Works badges over de wagen en je hebt echt het gevoel dat je met iets speciaal op pad bent.
Motor
De Britten van JCW hebben het meest gesleuteld aan de motor. Terwijl de vorige generatie John Cooper works het nog moest doen met een 1,6 liter 4 cilinder krijgt de nieuwe een 2 liter blok bijgestaan door een turbo. Dit twee literblok zat wel al in de minder sportievere Cooper S. JCW gebruikt nieuwe zuigers, een hergecodeerde motorchip en een meer doorlatend uitlaatsysteem om het vermogen op de krikken van 192 paarden, in de Cooper S, naar 231 in de JCW. De spurt naar 100 km/h vermindert hierdoor ook met 0.6 seconden. De nieuw JCW sprint van 0-100 km/u in 6.3 seconden. Het koppel wordt ook opgekrikt naar een deftige 320 Nm. Dit alles maakt van de nieuwe JCW de krachtigste productie Mini ooit. Een echte ‘pocketrocket’ dus.
Doordat het uitlaatsysteem minder tegendruk produceert knallen en ploffen de centraal geplaatste dubbele pijpjes naar believen. Dit is vooral het geval in sport-modus. In deze stand openen er kleppen in de uitlaat waardoor elk geluid van de 4 cilinder versterkt wordt. Dit knallen en ploffen, samen met het aanzuiggeluid van de turbo zorgen ervoor dat overal waar je passeert in sportmodus je kopjes ziet draaien en duimen de lucht in ziet gaan. Het geluid past ook perfect bij het karakter van de wagen en is ook niet asociaal luid, al denkt je moeder misschien anders over dit laatste.
Luister vooral zelf hoe heerlijk deze kleine Brit brult en knalt.
Rijervaring
Zoals hierboven al is aangehaald kun je in de Mini John Cooper Works kiezen uit drie verschillende rijmodussen die invloed hebben op de gasrespons en ophanging. Green, zoals de naam ook verklapt is dit de meest ecologische mode. In deze stand wordt het gasrespons zodanig teruggeschroefd dat het bijna met een diesel is dat je aan het rijden bent. De ophanging staat ook in de zachtste stand in Green. Deze stand is enkel handig in files, of op lange afstanden, wanneer het verminderd verbruik belangrijker wordt. Hierna heb je ‘mid-mode’. Dit is de dagelijks meest bruikbare mode zonder compromissen in gasrespons en hardheid van de ophanging.
Als laatste en meest sportieve stand heb je ‘Sport-Mode’. In deze stand wordt de gasrespons vlijmscherp en de ophanging keihard. Soms is deze stand te hard voor de kwaliteit van de Belgische wegen en is ‘mid-mode beter geschikt. Het is ook in deze drive mode dat er klepjes opengaan in de uitlaat en je gegroet wordt door het schitterend geluid uit bovenstaand filmpje. Het tofste aan deze stand is dat de manuele versnellingsbak automatisch gaat rev-matchen. Hierdoor moet je zelf niet de ‘heal and toe’ beweging doen en voel je je als chauffeur direct als een professionele racepiloot.
Interieur
Zoals velen onder jullie waarschijnlijk al weten is Mini sinds 1994 onderdeel van BMW. Deze samenwerking kun je duidelijk spotten in het interieur. Het infotainmentsysteem is een kopie van BMW iDrive met wat extra hippe kleurtjes en tekeningen. Dit is echter geen verwijt want het werkt subliem. Alle functies zoals gps en bluetooth zijn aanwezig en werken vlot. Je kunt via het systeem zelfs Facebook en Twitter updaten. Het systeem in de Mini gebruikt ook dezelfde invoercluster als deze in BMW’s. Al is deze in de Brit wat jammerlijk gepositioneerd, laag tussen beide zetels naast een traditionele handrem die soms wat in de weg zit.
Dit gehele infotainmentsysteem is weggewerkt in de typische bobbel centraal op het dashboard. Vroeger huisvestte deze typische vorm in het interieur een veel te grote snelheidsmeter. Met het nieuwe systeem wordt er wel nog gehint naar het verleden. Rondom het scherm zit er een ledstrook die gradueel oplicht met allerhande zaken zoals het volume, gps afstand, geselecteerde rijstand en het toerental in sportmodus. Dit lichtspel geeft het interieur een jong, hype karakter. Een tweede interieurdetail die meegenomen is uit de vorige modellen zijn de ‘vliegtuigachtige’ rij knoppen waaronder de start-stop knop op de middenconsole.
Een nieuwigheid in deze generatie is de optionele (512.40 euro) head-up display. Het is niet zoals bij BMW dat info op de voorruit geprojecteerd wordt maar bij Mini komt er als het ware een doorzichtig schermpje uit het dashboard. Hierop wordt zoals gewoonlijk info over gps, audio, telefoon enz. getoond. Wat wel tof is, is dat de Mini JCW toont wanneer je moet opschakelen aan de hand van een aantal lichtjes op dit head-up display.
Verder is het binnenin aangenaam vertoeven. De gekozen materialen voelen goed aan en de afwerking is in lijn met deze van BMW. Onze testwagen was uitgerust met contrasterende stitching in het carosseriekleur voor een sportieve look. De stoelen hebben zeer goede zijdelingse steun in het wat sportievere bochtenwerk maar zijn tegelijk niet te hard voor lange afstanden. Doordat de Mini bijna 100 mm langer is dan zijn voorganger is er achteraan tegen onze verwachtingen in genoeg plaats voor twee volwassenen. Al zou ik niet achteraan willen zitten om een roadtrip naar het zuiden van Frankrijk te doen. Deze extra ruimte achteraan bekoopt de mini in zijn koffer die bijzonder klein is.
Prijs en opties
Al deze fun is jammer genoeg niet goedkoop. Voor een standaard Mini John Cooper Works betaal je iets meer dan 30k, 31.510 euro om correct te zijn. In vergelijking met de Cooper S (25.340 euro) krijg je buiten de pittigere motor en carrosserie ook een multifunctioneel stuur met John Cooper Works-signatuur, exclusief voorbehouden Race Spoke Silver-velgen (17 duim), hoogteregeling passagierszetel, hemelbekleding in anthrazit, de Mini Driving Modes, led-koplampen en witte knipperlichten. Een allegaartje dat meteen een dikke 4.000 euro waard is.
Toch is het nog steeds jammer dat je 1404 euro moet neertellen voor het betere navigatiesysteem met bluetooth wat in realiteit een no-brainer is voor de meeste klanten. Onze perswagen kreeg nog wat aangename opties mee zoals een panoramisch dak (809,92 euro, slik), parkeersensoren (309,92 euro) en het eerder besproken head-up display (512,40 euro). Tot slot als je de wagen zelf wil laten schakelen betaal je 1500 euro extra. Deze optie zou ik enkel aanvinken als je frequent aan filerijden doet anders mis je de beleving een connectie met de wagen van de manuele bak die O zo veel voldoening geeft.
Conclusie
Zoals het infotainment systeem ook zelf zegt als je het omschakelt naar de sport-mode, maximum go-kart feeling. De laatste versie van de Mini John Cooper Works is een verrassend subliem pakketje fun op vier wielen waarmee je dagelijks naar het werk kan pendelen zonder je een bult te betalen aan benzine. Na een saaie werkdag geef je de ‘driving modes’ knop een zwaai zodat je in sport stand terecht komt en de Mini JCW weet direct een glimlach op je gezicht te toveren. Wat heb ik fun beleeft met deze wagen!
Specificaties:
Motor: turbo viercilinder, 1.998 cc
Brandstof: benzine
Vermogen: 231 pk (169 kW)
Koppel: 320 Nm
Transmissie: manuele zesbak
Prestaties: Topsnelheid: 264km/h, 0-100 km/h in 6,3 sec.
Normverbruik: 5,7 l/100 km
Testverbruik: 6,7 l/100 km
CO2 uitstoot: 155 g/km
Basisprijs: € 31.510 incl. BTW
Prijs testwagen: € 39.220 incl. BTW