Rijtest: Mini Cooper d cabrio

 Yes, een Mini Cooper cabrio! We houden er gewoon van, zelfs bij deze temperaturen die tegenwoordig rond het vriespunt liggen. Niet erg verstandig om nu nog het dak open te doen, maar zoals iemand op Facebook al aangaf. Doe een warme muts aan, een dikke winterjas, de zetelverwarming volle bak en doe maar dat dak lekker open!

Oké, je hebt het misschien al uit de titel kunnen afleiden. We rijden terug even met een Mini. Een auto die erom bekend staat een fijne wegligging te hebben en zeer trendy te zijn. Zo trendy zelfs dat het lichtjes awkward wordt om er met 2 mannen in te zitten. Jeremy Clarkson en Richard Hammond hadden gelijk. Twee mannen in een cabrio? Nope don’t do it bro, zeker niet als het een Mini is.

Exterieur
Oké, we kunnen nu wel gaan zeggen dat een Mini net iets te vrouwelijk is voor ons. En eigenlijk is er ook helemaal niks verkeerd mee als je als man een Mini wil kopen. De Mini is dan ook groot geworden dankzij zijn schattige ronde vormen. Nu in een modern jasje zijn die vormen nog wat meer beginnen uitkomen waardoor de wagen er nog schattiger uitziet. Maar zo hoort de wagen natuurlijk te zijn! Een Mini zou geen Mini zijn als hij niet klein en schattig was. Ondanks het feit dat je mannelijkheid wat beschadigd wordt. Je kan natuurlijk altijd een Mini Cooper cabrio als sinterklaascadeau geven aan je vriendin (geen dank dames) en een dikke BMW voor jezelf kopen.

Wat is er anders dan de vorige generatie Mini Cooper cabrio? Over het algemeen is de wagen wat groter en  zijn de vormen wat ronder. De koplampen en achterlichten hebben een upgrade gekregen waardoor hij ook frisser oogt. Het dak kan open tot een snelheid van 30 km/u en dit in 18 seconden. Ook vinden we het superleuk dat je het dak nog steeds kan zien zitten eenmaal het naar beneden is geklapt. Het is één van die dingetjes die de Mini zo charmant maakt.

Interieur
Een grote verbetering vinden we het interieur van de moderne Mini’s. Waar in 2007 de kilometerteller in het midden stond zit nu een display waar het multimediasysteem in zit. Helaas nog geen touchscreen, maar alles is simpel te bedienen met het systeem die BMW heeft ontworpen voor alle nieuwe wagens. Rond het multimediasysteem bevindt zich de gekende interieurverlichting die van kleur kan veranderen en ook het volume van je radio weergeeft als je ermee aan het prutsen bent. Ik blijf het zalig vinden hoe deze verlichting anticipeert op de dingen die je aan het doen bent met het multimediasysteem, of wat de auto je te vertellen heeft. Ook de Mini One heeft dit trouwens.

Dankzij de langere wielbasis van de nieuwe generatie is er ook net wat meer plaats op de achterbank. Al raden we nog steeds niet aan om daar als volwassen persoon in te gaan zitten. Een groot nadeel vinden we dat het zicht naar achteren toe wordt belemmerd, door het dak te openen wordt het zelfs nog erger. Wat je dan ziet in je achteruitkijkspiegel is een deel van het dak en nog een klein stukje de auto’s die achter je rijden. Voor het zicht naar voren toe is de voorruit ook wat aan de kleine kant.

Motor en versnellingsbak
Dit is het allerleukste gedeelte aan de Mini Cooper d cabrio. Oké, op het eerste zicht lijkt een driecilinder diesel behoorlijk saai. Maar wat Mini heeft kunnen maken van dit motortje kunnen we enkel bekoren. De gasrespons is perfect en over het algemeen zijn we zeer tevreden over het rijgedrag. Ook de versnellingsbak voelt praktisch zo goed als die van de nieuwe Mazda MX-5. En dat was veruit de beste versnellingsbak waar ik ooit mee heb gereden.

Anderzijds heeft de Mini wel het probleem van snel onder zijn toeren te rijden bij lage snelheden. Of met andere woorden, je moet de koppeling vrij vroeg indrukken bij lage snelheden. In het stadsverkeer is hij dus niet altijd even aangenaam om mee te rijden. Verder denken we ook dat de benzineversie misschien net iets toffer is dan de diesel. Begrijp me niet verkeerd, het dieselmotortje heeft goed zijn werk geleverd gedurende de testperiode. Maar we prefereren toch de benzineversie.



Conclusie
De Mini Cooper d cabrio mag er zeker wezen. Mini combineert een trendy uiterlijk met een open dak en een perfect rijgedrag. Veel concurrentie heeft dit kleine wagentje niet op de markt. Zeker vanwege het feit dat je er met 4 personen in kan zitten, al raden we dit niet aan. De Mazda MX-5 ND is voor zover ik het nu kan bedenken de enigste concurrent van deze Mini. De Mazda ziet er net iets stoerder uit en is ook weer wat praktischer. Maar de Mini heeft een lagere CO2 uitstoot en zoals eerder vermeld heeft de Mini wél vier zitplaatsen. Aan jouw om uit te maken welke je het liefste zou kopen.


Specificaties testwagen

Motor: 1,5l turbocharged driecilinder 
Brandstof:
diesel
Vermogen:
116 pk
Koppel:
270 Nm bij (1750 tpm)
Transmissie:
voorwielaandrijving, manuele zesbak
Prestaties:
topsnelheid 195 km/u, 0-100 km/u in 9,9 seconden
Normverbruik:
3,8l / 100 km
Testverbruik:
5,7l / 100 km
CO2 uitstoot:
100 g/ km
Catalogusprijs: vanaf €26.280 incl. BTW
Prijs testwagen:
€35.680 incl. BTW

BIV: €518,87
Jaarlijkse verkeersbelasting: €250,55