Rijtest: Mercedes E220 CDI Bluetec Coupé

E220-3

De facelift van de E-Klasse houdt niet op bij de berline. Ook de andere varianten kregen een opfrissing. Werd de 4e generatie E Coupé daar beter van?

In eerste opzicht wel, toch zeker visueel. In onze ogen gaat het design er met grote stappen op vooruit. De vorige E Coupé moest het nog stellen met, de wat saaier tonende, gespleten koplampen terwijl deze nu vervangen zijn door een lichtbron uit één stuk met nieuwe LED-technologie. Deze maken de voorkant van de E-Klasse Coupé een pak sportiever en agressiever.

E220-19

Deze sportiviteit wordt nog meer in de verf gezet met het AMG-pack. Met dit pakket krijgt de Coupé grotere luchtinlaten in de voorbumper en wat chromen accenten. Zoals de chromen lip voor- en achteraan. Achteraan gaat deze gepaard met een diffusor en dubbele uitlaatsierstukken. Ook de lichtblokken achteraan zijn volledig vernieuwd en passen uitstekend bij de sportieve achterbumper.

Met deze visuele opfrissingen trekt Mercedes de jonge en sportieve lijn door. Eerst gingen de wat kleinere Mercedessen in het verjongingsbad zoals de A-Klasse en de CLA en nu ook de E-Klasse Coupé. Mercedes is druk bezig met het verjongen van hun gamma.

E220-23

Ook binnenin zijn er opvallende veranderingen. De verhuis van de pook van de middenconsole naar een hendel achter het stuur, op zijn Amerikaans, valt meteen op. Dit is opnieuw een trend die we in veel modellen van Mercedes tegenkomen. Op het eerste zicht lijkt dit een vreemde plaats, maar eenmaal je het gewoon bent is dit eigenlijk een meer natuurlijke en makkelijker bereikbare plaats. Hierdoor creëert Mercedes ook extra openheid en opbergruimte in het interieur.

E220-7

Voor de rest is het interieur typisch Mercedes, alles perfect afgewerkt en makkelijk te bereiken. Het stuur licht soepel in de hand en bedieningen voor het zogenaamde COMAND-systeem (Cockpit Management and Data system) zijn intuïtief. De sportieve lederen stoelen met contrasterende stiksels, die bij het AMG pakket zitten, bieden veel steun en zitten lekker. Dankzij een relatief kort dashboard en een lage daklijn heb je binnenin echt het gevoel dat je met een Coupé op stap bent.

E220-11

De ham vraag is nu natuurlijk of de E-Klasse Coupé zo sportief rijdt als hij eruit ziet?

Wij reden met de 220 CDI Bluetec. Dat is het kleinste diesel-blok die je kan bestellen met de E-Klasse Coupé, maar Mercedes wist er toch 170 paarden en 400 Nm koppel uit te halen. Wat aardige cijfers zijn voor 4-cilinder diesel.

E220-1

De grootste verandering zit hem in de transmissie. Onze testwagen was uitgerust met de optionele 9-traps automaat (ja, 9). Deze bak schakelt zeer soepel en doordat je zoveel verzetten hebt zit je altijd in de meest optimale toeren van de motor. Deze 9 bak helpt ook het verbruik te drukken. Mercedes heeft een verbruik mee van 4,6 liter per 100 km. Dit is best mogelijk, want we waren onder de indruk toen we zagen dat we 120 km/u reden aan een toerental van om en bij de 1500 toeren per minuut. Samen met de actieve ophanging maakt dit een echte cruiser van de E Coupé.

E220-21

Je zult ook je best moeten doen om een ongeval te hebben (niet dat we het aanmoedigen), want Mercedes heeft van deze E Coupé een echte technologiebundel gemaakt met technieken als Collision Prevention Assist (waarschuwende radar) en Attention Assist (vermoeidheidssensor) die nu standaard zijn. Je kunt optioneel ook nog gaan voor Distronic Plus (automatisch filerijden), BAS Plus (kruispuntassistent) of PreSafe (automatisch remmen) om maar een paar elektronische helpers te noemen.

E220-15

Dan komen we tot de conclusie dat de Mercedes E220 Coupé er erg op vooruit gegaan is in vergelijking met de vorige generatie, zowel vanbuiten als vanbinnen. Deze generatie E-Klasse heeft een bijzonder sterke persoonlijkheid waarmee hij zeker de concurrentie zoals de BMW 4 Reeks en de Audi A5 aankan. Het is een aangename en comfortabele partner om alle dagen van te genieten.

E220-9

Het enige wat je wat kan afschrikken is de prijs, standaard heb je hem voor 44.286 euro. Rekening houdend met het feit dat ik nog nooit iemand ontmoet heb die z’n auto standaard kocht en het feit dat de Duitse merken veel (dure) opties hebben, ga je al snel richting de 50.000 euro. Onze full-option testwagen kost zelfs 63.498 euro! Hiervoor krijg je dan wel een wagen die zeer veel mensen kan bekoren. Kwaliteit heeft nu eenmaal zijn prijs.

Motor: 4-cilinder dieselmotor, 2.143 cc, 170 pk, 400 Nm Transmissie: RWD, 9-traps automaat Prestaties: 235km/u, 0-100 km/u in 8,5 sec Normverbruik: 4,6 l/100km Prijs: 44.286 euro