S-Klasse’s hebben geen geheimen meer voor het AutoJunior-team. We weten dus ongeveer al wat te verwachten van een nieuwe generatie. Toch blijft het merk met de ster iedere keer voor verbazing zorgen. Bij de nieuwe S 560 Coupé is dat niet anders. We hebben de eerste productieversie van de vernieuwde S Coupé al even geleden getest voor jullie. De gefacelifte S Coupé met de nieuwe benaming is nieuw voor ons. We stellen je voor aan de nieuwe Mercedes-Benz S 560 Coupé 4MATIC.
Goede huisvader
Het blijft toch een eigenaardig beestje zo’n S-klasse Coupé. De achterkant ziet er nog steeds 99% hetzelfde uit ten opzichte van de pré facelift. De chromen sierstrip achteraan blijft dwarszitten. Na enkele coupés te hebben gereden went het wel. Je leert meer dan leven met de persoonlijke design ‘foutjes’ van de S Coupé. Een auto die perfect rijdt, je als een huisvader beschermt tegen onveilig verkeer en die nooit in de steek laat.
560
Na deze lofwoorden steken we van wal met de motorenupdate. Vorige keer reden we nog met een S 500. Die kreeg een 4.7 liter V8 in het vooronder. Ademloze motor vol kracht en praal. De S 560, met een facelift gaat een nieuwe benaming, krijgt de 4 liter V8 mee die we kennen uit de sportieve AMG GT-versies, een afgeleide versie welteverstaan. Net geen 470 pk wordt er geproduceerd uit dit motorblok. Toch genoeg om de S560 Coupé naar 100 km/u te brengen in 4,5 seconden. Bovendien is dit een 4MATIC, vierwielaandrijving dus. Wat de acceleratie nog een sneller gevoel geeft. Dit alles wordt mooi in regie gebracht door de 9G-Tronic automatische versnellingsbak. Een naadloze overgang tussen elke versnelling is het gevolg.
Espressobruin
Wie Mercedes zegt noemt in één adem ‘interieurs’. Want hoe mooi de modellen uit Stuttgart vanbuiten zijn, des te prachtiger zijn ze binnenin. Het exclusief porseleinkleurige designo-leder met espressobruine afwerkingen lokt veel kijklustige. Alleen stellen we ons een vraag bij de duurzaamheid hiervan. Wat na een jaar te hebben gereden in dit pareltje? Zal het porselein niet zijn omgetoverd tot gebroken wit? Het voelt alleszins niet goed aan om steevast met jeans in- en uit te stappen uit de Mercedes-Benz S 560 Coupé 4MATIC.
Uiteraard is dit interieur compleet, en daarmee bedoelen we 110% toereikend. Van geklimatiseerde zetels vooraan, langs de halsverwarmende Airscarf tot het elektrisch bedienbare rolgordijn voor de achterruit. Je kan het zo gek niet bedenken of het zit ergens wel op de wagen gemonteerd. Wat te denken van een 360° camera, verlichte instaptreden, geperforeerde remschijven en niet te vergeten, de dubbele bekerhouder. Het komst allemaal centjes, maar dikker dan dit wordt het niet. Afsluiten doen we met de sfeerverlichting. Te verkrijgen in 64 kleuren en 10 kleurwerelden.
Achter het stuur kruipen van de Mercedes-Benz S 560 Coupé 4MATIC gaat vanzelf. Het stuur verplaatst zich, de stoel past zich aan en eenmaal gezeten krijg je de gordel automatisch aangereikt. Geen excuses meer. Een simpele knop indrukken en de Mercedes begint te leven dankzij het keyless systeem. Dit door middel van een matig luide grom van de V8. Niet zo luid als in de AMG GT natuurlijk. De ‘pook’ bij automatische Mercedes-modellen zit nog steeds op de plaats waar bij 99% van alle auto’s de ruitenwissers kunnen worden bediend. Een simpele ruk neerwaarts en de bak smijt’em in Drive. Vertrokken zijn we!
Sportief?
Een typische rij-eigenschap van de meest luxueuze Mercedes-lijn is de rust tijdens het rijden. Weinig tot geen rolgeluid, kneiterdikke isolatie en een wegligging om U tegen te zeggen. Het kost allemaal wel wat, maar je krijgt er heel wat voor terug. Bij de eerste afstand merk je niet dat je met een V8 rondrijdt. Eenmaal de wagen op Sport of Sport+ wordt geplaatst verandert hij in een beest. De versnellingsbak beslist twee verdiepingen te zakken. Dan pas hoor je de V8 pas echt in leven. Diepe grommen met plofjes bij het terugschakelen zijn het leuke resultaat. Of de S 560 Coupé sportief is? Het blijft een zware wagen, ook met 470 pk voelen de acceleraties niet aan zoals in een AMG-variant. Maar power is er alleszins genoeg.
Conclusie
Afronden doen we met een kosten-baten analyse. Een S 560 Coupé 4MATIC is er vanaf 138.000 euro inclusief btw. Aangezien standaard toch maar saai is voorzag Mercedes-Benz onze testwagen van enkele opties. Afklokken doen we dan op 165.000 euro inclusief btw voor deze specifieke wagen. Een smak geld, maar eens ermee gereden blijkt het elke euro waard te zijn. Bovendien behoudt de S Coupé beter z’n waarde dan heel wat andere modellen op de markt.
Tot de volgende!
Auto | Mercedes-Benz S 560 4MATIC C217 |
---|---|
Motor | 4 liter BiTurbo V8 Benzine |
Maximum vermogen | 469 pk |
Maximum koppel | 700 Nm |
Overbrenging | Vierwielaandrijving & 9G Tronic |
0-100 km/h | 4,6 s |
Topsnelheid | 250 km/h (elektronisch begrensd) |
CO2 uitstoot | 188 g/km |
Normverbruik | 8,3 l/100 km |
Testverbruik | 10,5 l/100 km |
Basisprijs (incl. 21% BTW) | € 108.718,50 |
Prijs testwagen (incl. 21% BTW) | € 164.108,66 |
BIV | € 2.027,01 |
Jaarlijkse verkeersbelasting | € 2.159,56 |
Foto’s: Jelle Anseeuw & Tom