S 400d

Rijtest Mercedes-Benz S 400d

De S-Klasse is geen onbekende voor AutoJunior. Eerder reden we een verlengde S 500 en niet veel later ook de S 500e plug-in hybride. Ditmaal gingen we op pad met de gefacelifte S-Klasse, met Mercedes haar gloednieuw dieselparadepaardje. Met 340 pk is de S 400d zelfs de krachtigste diesel-Mercedes ooit.

 

Na vier dienstjaren en 300.000 (!!) verkochte stuks vond Mercedes het tijd voor een facelift van de huidige generatie S-Klasse. Die werd trouwens niet toevallig in China voorgesteld. Het land is namelijk gek van lange auto’s. Een grille met dubbele lamellen, andere voor- en achterbumpers evenals voor- en achterlichtunits; dat zijn zowat de visuele verschillen. De voorlichten bevatten nu drie LED strepen, de achterlichten kregen dan weer het kristaleffect die we reeds kennen van het E-Klasse gamma.

Het grootste nieuws valt echter te rapen onder de motorkap. Een gloednieuwe drie liter zes-in-lijn benzinemotor (codenaam M 256) levert in de S 450 (voorheen S 350) 367 pk. Die motor kan rekenen op een elektrische startalternator van 48 V die ook dienst doet als elektrische booster-compressor, een soort mini-hybride dus. De motor is tevens de basis voor enkele toekomstige 53 AMG modellen. Een vier liter V8 in de S 560 (voorheen S 500) is ook van de partij en levert zelfs 469 pk. De 6 liter V12 blijft ongewijzigd en levert nog steeds 630 pk, maar staat nu als extra lange Maybach variant als S 650 in de prijslijst. De ‘normaal’ verlengde S-Klasse V12 blijft dan weer S 600.

OM 656

Een belangrijke update vinden we dus op dieselvlak. Mercedes gelooft dan ook nog steevast in diesel. De 3 liter V6 diesel (codenaam OM 642) wordt vervangen door een gloednieuwe 6-in-lijn 2,9 liter diesel (codenaam OM 656). Met 350d naamplaatje is die 286 pk sterk, in 400d afstelling zelfs 340 pk. Die extra 54 pk komt wel met een extra prijskaartje van bijna € 8.000 en bijna € 10.000 voor de lange versie. De CO2 uitstoot is voor beide modellen wel 135 g per 100 km, fiscaal aanvaardbaar. Met 4MATIC vierwielaandrijving komt daar 12 g CO2 per 100 km bij.

Een plug-in hybride in de vorm van een S 560e EQ Power is leverbaar vanaf mei dit jaar en belooft een verbruik van amper 2,1 liter per 100 km. Horen we daar iemand lachen? De koffer slinkt bij de hybride wel van 530 l tot 410 liter. We geven graag nog mee dat ook het AMG geweld met de gekende S 63 en S 65 opnieuw van de partij zijn al ruilt de S 63 zijn M157 5,5 l V8 in voor de meer ‘modale’ M177 4 liter V8. Met 612 pk wel niet minder sterk.

Mercedes S 400d

Terug naar de 400d. Die is met 340 pk en 700 Nm de krachtigste Mercedes diesel in haar geschiedenis. Dankzij technieken zoals een turbocompressie in twee trappen, Camtronic (variabele hoogteregeling van de kleppen) en gepatenteerde Nanoslide coating van de cilinderwanden moet deze motor uitblinken in efficiëntie. Volgens de NEDC cyclus belooft Mercedes een verbruik van 5,6 liter per 100 km. Ons testgemiddelde viel uit op een aanvaardbare 7,1 liter per 100 km. De motor draait zo stil (en romig) dat je soms pas door hebt als je uitstapt dat de motor nog draait. Indien de S-Klasse op eigen kracht de aangespoorde snelheid kan aanhouden gaat de aandrijving in uitloopmodus. De negentrapsautomaat wordt dan van de motor losgekoppeld.

Mercedes S 400d

The place to be

Het interieur kreeg buiten een nieuw stuur geen opvallende extra’s. Het was dan ook reeds de perfecte combinatie tussen klassiek en modern. Het optioneel AMG stuur is werkelijk een pareltje. Mercedes heeft in haar verleden enkele minder sexy ogende sturen gemaakt, maar maakt dat tegenwoordig meer dan goed. Ook nieuw is dat de cruisecontrol met afstandsregelaar nu vanop het stuur te bedienen is, net zoals bij de nieuwe CLS en komende A-Klasse.

S 400d

 

“Het interieur blijft de perfecte mix tussen klassiek en modern.”

 

 

De achterbank is the place to be. In de gekregen configuratie waren er twee afzonderlijke zitplaatsen, inclusief zetelverwarming, massage functie, neerklapbare rugleuning en business seats voor de passagier rechtsachter. Een verwarmde en gekoelde bekerhouder, rondomrond zonnewering, verlichte en aangereikte gordelspanners, individueel entertainmentsysteem en een verduisterbaar panoramadak maken de First Class ervaring compleet. Het maakt je bankrekening opnieuw bijna € 15.000 ‘lichter’. De middenconsole achterin biedt een zee aan opbergruimte, maar is niet kraakvrij vreemd genoeg.

Ook de plaatsing van de draadloze laadinfrastructuur voor de Smartphone is voor verbetering vatbaar omdat ze niet inklapbaar is. Ook in de middenconsole vooraan kunnen Smartphones die de Qi standaard ondersteunen draadloos opladen. Vooraan is dat standaard, achteraan een optie van € 339. Het is zo goed vertoeven in de S-Klasse dat uitstappen echt een uitdaging is. De sfeerverlichting binnenin kan in 64 kleuren ingesteld worden. Van classy tot hortig, voor ieder wat wils. Ook achteraan staat de lichtbeleving volledig op punt.

Mercedes S 400d

Ogen tekort

Terug achter het stuur. Wat een zicht, de pronkende ster op de neus. Ook de joekels van ruitenwissers (met daarin verwerkte sproeiers) vallen in het oog. Die zullen het wel niet begeven bij een snelheid van 250 km/h … Voor een wagen van dit kaliber (deze auto weegt meer dan de ego’s van de meest corrupte politiekers samen) is het stuurgevoel uitzonderlijk. Het stuur gaat bijzonder vlot en degressief terug naar de neutrale stand. Mercedes blijft de elektronische stuurbekrachtiging perfect in de vingers te hebben. De Sport stand maakt het stuur extra strak, maar het verschil is miniem. Ook de softe gasrespons verdwijnt in die stand, maar blijft perfect opbouwend. Hernemingen zijn dan ook een fluitje van een cent. De nieuwe dieselkracht lijkt dan ook onuitputbaar.

Magic Body Control

De S-Klasse komt standaard met traploze luchtvering of Airmatic in Mercedes-termen. Ieder wiel wordt afzonderlijk aangepast aan de rijsituatie. Afhankelijk van de Dynamic stand (Eco, Comfort, Sport of Individual) wordt de dempingssterkte aangepast. In Comfort modus rijdt de S-Klasse met gemak de Brugse kasseien weg, maar in Sport-stand begint het interieur zelf enige kraakjes te vertonen. Optioneel kan er gekozen worden voor Magic Body Control (€ 5.445). Deze heeft nu een Curve functie waarbij het koetswerk in bochten 2,65° kantelt om de centrifugale krachten op de passagiers te verminderen.

Daarnaast speurt een resem camera’s de opkomende weg af om zo de ophanging aan te passen nog voor de put of drempel wordt aangereden. Opnieuw enkel in combinatie met enkele andere dure opties: geluidswerend en infraroodreflecterend veiligheidsglas (€ 1.392) en het rijassistentiepakket (€ 2.783). Dat laatste omvat de actieve snelheidsregelaar, actieve stuurassistent, actieve remassistent met kruispuntfunctie, uitwijk stuurassistent, actieve dodehoekassitent, actieve spoorassistent, routegebaseerde snelheidsaanpassing en Pre-Safe Plus. De gigantische 20 inch velgen van het AMG pakket doen enigszins ook afbreuk aan het ultieme comfort.

Mercedes S 400d

Andere veiligheidssnufjes die we je niet willen onthouden:

  • DISTRONIC Active Proximity Control: de automatische snelheidsregelaar past nu zelf automatisch de snelheid aan bij het naderen van scherpe bochten of verkeerslichten, voornamelijk gebaseerd op navigatie data. Ook de actieve noodstopfunctie detecteer nu vlugger noodsituaties. De file assistentie blijft actief zelfs als het verkeer 30 seconden stil staat.
  • Active Steer Assist: Mercedes verfijnde verder de elektronica kunsten om de S-Klasse smoother tussen de lijntjes te houden.
  • Active Lange Changing Assist: Net zoals in de E-Klasse kan de S-Klasse nu ook autonoom van rijstrook te veranderen door de pinker te activeren wanneer Distronic en Active Steer Assist is geactiveerd. Onze S-Klasse had helaas de laatste software niet aan boord om dit te verwezenlijken, maar de ervaring die we hebben met de E-Klasse leert ons dat het meer dan voortreffelijk werkt.

Eindeloze optielijst

Wellicht had je het al door, om alle technologie en uitrustingsmogelijkheden in detail uit te leggen heb je op zijn minst enkele codexen nodig. Het vermelden waard zijn de Multibeam LED Ultra Range koplampen met automatische grootlichtfunctie. Het technologisch vernuft van aanrijdend verkeersherkenning en het dimmen van specifieke vlakken blijft ons fascineren. Ook kan het boordscherm net zoals in de E-Klasse in drie stijlen worden ingesteld: Classic, Sporty en Progressive. Naargelang die stand blijft er links of rechts plaats over die naar wens kan ingesteld worden: radio, navigatie, rijbereik, verbruik, ja zelfs een G-krachten meter die ook weergeeft hoeveel Nm van de 6-in-lijn wordt aangesproken.

Mercedes S 400d

De Burmester high-end 3D-surround geluidsinstallatie is één van de meest gekke en duurste opties. Maar liefst 26 luidsprekers en 28 versterkerkanalen zorgen voor een waanzinnige geluidsbeleving. Zelfs de koffer omvat een gigantische klankkast die wel wat van de kofferruimte opsoupeert (40 liter). Vreemd genoeg is deze optie van bijna € 8.000 enkel combineerbaar met panoramadak en zonneweringspakket. Mooi meegenomen is dat alle zichtbare luidsprekers uitzonderlijk knap ogen, mag ook wel voor zo’n waanzinnig prijskaartje.

De basisprijs van de verlengde S 400d 4MATIC is met € 107.327 al geen lachertje, maar het prijskaartje van deze configuratie (€ 173.109) slaat werkelijk alles wetende dat dit soort auto’s niet echt een investering zijn. Nu goed deze auto is zo verfijnd en tegelijk onverstoorbaar dat je er gerust de rest van je dagen mee kan slijten. Weet wel dat je met dat bedrag ook al een vrij deftig uitgeruste S 600 of S 63 AMG op de oprit kan parkeren, taksen en gebruikskosten wel niet in rekening gebracht. € 70.000 aan opties spenderen lijkt ons ook van het goede teveel, want veel van de snufjes heb je eigenlijk niet nodig en zijn misschien binnen enkele jaren opnieuw gedateerd. Gelukkig voor Mercedes denken veel mensen of bedrijven daar anders over.

Mercedes S 400d

“Onoplettende voetgangers, bumperklevers, fileleed, wegenwerken, middenstrookplakkers. De S-Klasse lacht alles weg.”

 

 

Conclusie

Onoplettende voetgangers, bumperklevers, fileleed, wegenwerken, middenstrookplakkers … de S-Klasse lacht alles weg. Dit waren ongetwijfeld de meest comfortabel/relaxe km ooit die we in een auto aflegden. De S-Klasse slaagt er als geen ander in om bestuurder en passagiers volledig te ontstressen. Je hebt auto’s en je hebt S-Klasse’s. De Sonder-Klasse blijft heer en meester van de weg en is echt wel een klasse apart. Voor het prijskaartje van de opties blijft onze zak met superlatieven wel in de koffer.

Mercedes S 400d

AutoMercedes-Benz S 400d 4MATIC V222
Motor2.925 cc zes-in-lijn diesel
Maximum vermogen340 pk tussen 3.400 en 4.600 rpm
Maximum koppel700 Nm tussen 1.200 - 3.200 rpm
OverbrengingVierwielaandrijving & 9G Tronic
0-100 km/h5,2 s
Topsnelheid250 km/h (elektronisch begrensd)
CO2 uitstoot147 g/km
Normverbruik5,6 l/100 km
Testverbruik7,4 l/100 km
Basisprijs (incl. 21% BTW)€ 107.327
Prijs testwagen (incl. 21% BTW)€ 173.108,66
BIV€ 1.036,19
Jaarlijkse verkeersbelasting€ 990,09

Met dank aan Jelle Anseeuw Photography voor de lightpainting en nabewerking van de foto’s.