Volgens Mercedes zou de E All Terrain de meest capabele E-Klasse zijn. Dat lijkt ons straf, de E-Klasse Break was al zo compleet. We verklappen het verdict nu al want deze E 350 d All Terrain is één van de strafste Mercedessen die we konden testrijden.
Het is ons nog steeds niet volledig duidelijk wat autobouwers bezielt om van eender welke populaire break een opgeklopte 4×4 variant te maken. Tegenwoordig loopt het lijstje aardig op: Skoda Octavia Scout, Seat Leon X-Perience, Peugeot 508 RXH, Citroën C5 Crosstourer, VW Passat Alltrack, Audi A4 & A6 Allroad en sinds kort dus ook de Mercedes E All Terrain. Audi was met de Allroad van de A6 de grondlegger van dit ‘segment’ en is één van de weinige modellen die je effectief vaak in het straatbeeld tegenkomt. De enige rationele argumenten die we kunnen bedenken in het voordeel van dit soort allroaders is dat de meerkost voor de ontwikkeling wel vrij beperkt is en het is een alternatief voor wie toch stoere 4×4-looks wil zonder met een asociale SUV te moeten rijden. Mercedes zelf spreekt van een multi-getalenteerde auto.
“Een alternatief voor wie niet met een asociale SUV wenst gezien te worden.”
Niet iedereen loopt wild van het design van deze E All-Terrain, al zeker niet in de citrienbruine koetswerkkleur. Kenmerken van de All-Terrain zijn de opgeklopte wielkasten in zwart plastiek, een andere grille en dito voor- en achterbumper in zilverkleurige afwerking (geïnspireerd op de Mercedes SUV familie). De E-All Terrain staat ook visueel duidelijk iets hoger op haar poten al is het eigenlijk maar 3 cm in normale stand van de hoogteregeling.
De E-Klasse heeft geen geheimen meer voor AutoJunior. We reden eerder al met een E 220d sedan, break en coupé, en een E 200 cabrio. Met deze test van de E All-Terrain kennen we het volledig E-Klasse gamma uit onze broekzak. Als kers op de taart is onze testwagen voorzien van de romige V6 3 liter diesel die we reeds konden testrijden in een … E-Klasse Cabrio enkele jaren terug. Geen 3 liter zes-in-lijn in de E-Klasse, voorlopig.
Stressless
Naast de vierwielaandrijving (4MATIC) is het vooral de luchtvering (die de auto in drie hoogtes (van 0 tot 35 mm) kan plaatsen) die het verschil maakt met een E 350d 4MATIC zonder All-Terrain trim. Het luchtveringssysteem (Air Body Control) zorgt ervoor dat de schokdemping per wiel continu aangepast wordt aan de heersende rijsituatie. Het resultaat is verbluffend. Zelden zo fris als een hoentje uit een auto gekropen. Deze comfort ervaring is van een andere planeet. Voor wie dan toch eens onverharde wegen zou opzoeken is er de specifieke All-Terrain modus die de ESP en ASR afstemt op de ondergrond van mindere kwaliteit. De focus op comfort wordt in de verf gezet doordat er zelf geen keuze is uit een setje AMG velgen of visueel AMG pakket.
“Wie niet tot rust komt in deze E-Klasse boekt beter een Space Shuttle richting de maan.”
Buiten enkele logo’s op de vloermatten merk je binnenin geen verschil met een reguliere E-Klasse. Wie zijn draai niet kan vinden in het interieur van de E-Klasse blijft beter in zijn of haar sofa. We vallen in de herhaling, maar het interieur van de E-Klasse is de perfect mix tussen modern en klassiek. De optionele widescreen cockpit (standaard zijn er fysieke tellers) is zijn geld (€ 1.028) meer dan waard en uitermate scherp. Ook de swipe-knopjes op het stuur weet ik wel te appreciëren en er is nog steeds de draaiknop op de middenconsole voor wie het toch liever volledig in de hand neemt. Ook top is de Burmester geluidsinstallatie die zo straf is dat een concertzaal bijna overbodig wordt.
Prijzig
De E 350 d waarmee we reden tikte aan op bijna € 86.000. Nogal jammer dat met zo’n prijskaartje snufjes zoals adaptieve cruise control, keyless go en het autonoom rijden pakket (Drive Pilot) ontbreken. Andere veiligheidssnufjes waren wel aanwezig: panoramadak, head-up display, full LED koplampen met adaptieve grootlichtassistent, dodehoekspiegels, lijnassistentie, Pre-Safe, anti-verblindingsspiegels en parkeerassistentie met 360° camera (nog steeds de beste in zijn soort).
“Met deze chique E-Klasse het terrein opzoeken voelt een beetje aan zoals met een maatpak op het strand van Blankenberge gaan liggen.”
Met deze chique E-Klasse het terrein opzoeken voelt een beetje aan zoals met een maatpak op het strand van Blankenberge gaan liggen. We hebben er ons dan ook niet aan gewaagd, zoals wellicht 90% van de All-Terrain rijders. Als we menig video mogen geloven zitten die terreincapaciteiten evenwel snor. Ook het All-Terrain 4×4² project maakt duidelijk dat deze E All-Terrain wel degelijk straffe prestaties kan neerzetten al is die kwadraat inderdaad een extreem voorbeeld. Zie het eerder als handigheidje voor wanneer het echt eens nodig is, op skivakantie bijvoorbeeld of ergens op een onverharde weg tijdens vakantie in de Zwitserse bergen.
Conclusie
We gaven het al aan in de inleiding, deze E 350 d All-Terrain is één van de strafste sterren die we reeds konden testrijden. Een ode aan het Mercedes-comfort van weleer. Wie niet tot rust komt in deze E-Klasse boekt beter een Space Shuttle richting de maan. Enkel het prijskaartje van deze All-Terrain is een kort gillertje. De standaarduitrusing staat wel gelukkig op punt en indien je slim omspringt met de optielijst hoeft er niet zo gek veel geld bij de standaardprijs te komen.
Auto | Mercedes-Benz E 350 d 4MATIC All-Terrain S213 |
---|---|
Motor | 2.987 cc V6 diesel |
Maximum vermogen | 258 pk bij 3.400 rpm |
Maximum koppel | 620 Nm tussen 1.600 - 2.400 rpm |
Overbrenging | Permanente vierwielaandrijving & 9G-TRONIC automaat |
0-100 km/h | 6,2 s |
Topsnelheid | 250 km/h |
CO2 uitstoot | 177 g/km |
Normverbruik | 6,7 l/100 km |
Testverbruik | 7,5 l/100 km |
Basisprijs (incl. 21% BTW) | € 70.301 |
Prijs testwagen (incl. 21% BTW) | € 85.861 |
BIV | € 1.936,15 |
Jaarlijkse verkeersbelasting | € 1.062,83 |