Een volledig nieuw design, een gloednieuw motorenpallet en en een nieuwe user-interface die zelfs verder gaat dan die van de S-Klasse. Mercedes laat niets aan het toeval over met haar nieuwe A-Klasse. Er staat dan ook ontzettend veel op het spel.
Met de huidige A-Klasse is Mercedes toe aan haar vierde generatie A-Klasse. Mercedes teert verder op het concept van de vorige A-Klasse dat het nodige succes oogstte. Dankzij de hippe A-Klasse en de eraan gelinkte varianten slaagde Mercedes erin haar totale verkoop te verdubbelen in amper een paar jaar tijd. Ook van de huidige A komt er een CLA, GLA en B-Klasse. Onlangs stelde Mercedes zelfs een A-Klasse sedan voor als concurrent voor de A3 sedan zeg maar. Benieuwd of die potten zal breken in België.
Geen kleintje meer
Wellicht hebben velen toch nog moeite om afscheid te nemen van het nog steeds frisse design van de vorige A-Klasse. Indien je de nieuwe A-Klasse niet met AMG exterieurpakket neemt wordt je toch ietwat afgestraft met een vrij ‘hard’ design. Het AMG pakket kost je wel een aardige duit: € 4.477, maar het pakket omvat ook sportzetels vooraan en als kers op de taart zelfs AMG vloermatten in velours. Kijk eens aan … Ook de optionele LED koplampen zijn eigenlijk een must. Ze maken je portefeuille opnieuw € 1.000 lichter. Mercedes heeft tegenwoordig op haar AMG-velgen een rand die vrij diep naar het midden doorloopt om een soort voller effect te creëren, maar wellicht heeft het een positieve impact op de luchtweerstand.
De A-Klasse groeide in alle richtingen en is dan ook geen ‘kleintje’ meer. Zo namen de lengte en breedte toe met een paar cm. Enkel de hoogte bleef ongeveer ongewijzigd. Geen overdreven toenames, maar vooral door een slimmere architectuur is er toch aanzienlijk meer binnenruimte én kofferruimte (30 liter). Ook de toegang tot de koffer is een stuk gemakkelijk door de gespleten achterlichten.
Interieur
De vormgeving van het dashboard is ongezien voor een ‘kleintje’. Mercedes was zo trots op het interieur van de nieuwe A-Klasse dat het ons een jaartje geleden reeds uitnodigde om het in avant-première te ontdekken in Stuttgart. Met rede want het interieur staat echt op punt. Zo ‘simpel’, maar zo subliem die volledig doorlopende digitale tellerpartij. Door een speciale coating is er zelf geen zonnebescherming nodig zodat het dashboard wel heel open oogt. De knoppen op de middenconsole zagen we nog niet eerder op een Mercedes. Geslaagd kwa looks, kwa feeling is het toch net niet premium. Ook de geluidsinstallatie mag er zijn.
De hendels van de ruitenwissers/lichten (inderdaad geen draaiknop meer zoals weleer) en van de automaatbediening zijn toch even wennen aangezien ik ze nog niet eerder zag op een Mercedes. Was het dat echt waard om hier een paar euro’s op te sparen door cheap en goedkoop plastiek te gebruiken? Gelukkig went het snel. Het sportstuur is dan wel weer een pareltje. Lekker dik, zo hebben we het graag. Mercedes maakt opnieuw gretig gebruik van zwartglanzend plastiek in het interieur (aka pianolak). Zoals te zien op de foto’s is het quasi onmogelijk om dit materiaal stof en krasvrij te houden.
De volledig digitale display is enkel mogelijk met het Style Plus pakket (omvat navigatie, LED koplampen, 17 inch velgen en een multifunctioneel stuurwiel in leder) en het Premium Pakket (omvat Keyless-go, sfeerverlichting, verwarmde zetels vooraan, verlichte instaplijsten en zowaar een neerklapbare armsteun achteraan). Tast opnieuw maar diep in je portefeuille: € 6.534. Verder is het interieur best wel cosy en gezellig, voornamelijk door de relatief kleine vooruit. De zijspiegels lijken een stuk kleiner dan andere Mercedessen en de zichtbaarheid erdoor is dan ook niet top. Dodehoekspiegels zijn dus geen slechte investering (€ 544). De geteste A 200 had niet het lichtpakket dus ‘s nachts ziet het interieur er wel ietwat donker uit. Gelukkig is er nog het rood lijntje dat de rode lijn doorheen het interieur vormt …
Torsieas versus multi-link
Standaard komt de A-Klasse met een comfortophanging. Vooraan vinden we de McPherson-wielophanging waarbij de vering en de schokdemper worden gecombineerd. Achteraan zijn er verschillende set-ups mogelijk. Zo is er de torsieas voor de instapmodellen en de onafhankelijke multi-link ophanging voor de A 250 en 4MATIC modellen. Bij de torsieas is de stand van de wielen ten opzichte van de weg altijd gefixeerd. Onze A 200 was uitgerust met die multi-link ophanging. Met als resultaat dat je de A-Klasse echt in de bochten kan smijten. Aan rijplezier dus geen tekort in de nieuwe A-Klasse. Niettegenstaande heeft de A-Klasse toch een licht onderstuurd karakter.
De 1,3 (!) liter benzinemotor die samen met Renault is ontwikkeld is opvallend luidruchtig. Mercedes heeft dan wel werk gemaakt van het windgeruis dat sterk aanwezig was in het interieur van de vorige A-Klasse, maar bij het nieuwe model is Mercedes toch wat motorisolatie vergeten. De 1,3 liter motor is zo compact dat er nog serieus wat plaats is in het motorcompartiment. Dat belooft voor de komende AMG’s! De A 200 zet 1.375 kg op de weegschaal en in combinatie met het maximum koppel van 250 Nm dat reeds bij 1.620 toeren voorhanden is vertaalt zich dat in een zeer vinnige auto. Standaard komt de A 200 met een manuele zesbak, maar ons testexemplaar was uitgerust met de DCT-7 automaat (€ 2.172). De A 200 schiet uitzonderlijk snel uit de startblokken, maar valt dan een beetje stil. De spurt van 0 naar 100 km/h neemt 8 seconden in beslag.
Hey Mercedes
Dé nieuwigheid van de A-Klasse is de MBUX userinterface. Het volstaat om met het ‘Hey Mercedes’ of ‘Hallo Mercedes’ de assistente in de A-Klasse wakker te maken. Vriendelijk vraagt ze dan “Waarmee kan ik u van dienst zijn?”. Functies zoals navigatie, telefonie, verwarming en multimedia activeren en instellen is zo een koud kunstje. Zelfs het West-Vlaams accent is geen probleem. Een extra functionaliteit is de MBUX augmented reality voor navigatie die op het scherm via Google-Streetview afbeeldingen duidelijker maakt welke weg exact moet ingeslagen worden. Het overkwam ons wel enkele keren toen we random over Mercedes bezig waren (SLR, C 63 AMG …) dat MBUX dacht haar hulp te kunnen aanbieden. Toch bedankt. Dankzij artificiële intelligentie is het systeem zelflerend zodat het zich aanpast aan de bestuurder(s).
Nog iets wat de A-Klasse gemeen heeft met de vorige versie zijn de hoge prijzen. Standaard kost de A 200 minimum € 29.282, voor de Business Solution variant betaal je € 32.168. Het Business Solution pakket is een alternatief voor de dure optiepolitiek waardoor je als klant doorheen moet ploeteren. De Business Solution omvat comfortstoelen, lederen multifuntioneel stuurwiel, achteruitrijcamera, automatisch inparkeren, metaalkleur, actieve spoorassistentie, cruise control, actieve remassistent en een in 3 delen afzonderlijk neerklapbare achterbank. Als extra is er de Business Solution AMG die alle visuele AMG opsmuk geeft, en een tikkeltje goekoper dan bij een niet-Business Solution. De goedkoopste A-Klasse is voorlopig de A 160, ook met de 1,3 benzinemotor, goed voor 109 pk en een prijskaartje van € 24.805 voor een vrij kale A-Klasse dan.
Conclusie: Zot van A
Met het nieuwe design oogt de A-Klasse een stuk volwassener. We laten in het midden of dat wel een goede zaak is, maar met AMG pakket oogt het best wel strak. Buiten enkele gebruikte materialen in het interieur en het motorlawaai is het moeilijk een betere wagen te vinden in dit segment. De combinatie van rijplezier, comfort, de MBUX technologie, de digitale display met touchscreen functie en de algemene interieursfeer zijn redelijk ongezien in dit segment. We zijn zot van de nieuwe A-Klasse. Enkel het prijskaartje kan roet in het eten gooien, maar dat vertaalt zich later in een hogere herverkoopwaarde.
Auto | Mercedes-Benz A 200 Business Solution W177 |
---|---|
Motor | 1.332 cc R4 turbobenzine |
Maximum vermogen | 163 pk bij 5.500 rpm |
Maximum koppel | 250 Nm bij 1.620 rpm |
Overbrenging | Voorwielaandrijving |
0-100 km/h | 8,0 s |
Topsnelheid | 225 km/h |
CO2 uitstoot | 120 g/km |
Normverbruik | 5,2 l/100 km |
Testverbruik | 6,9 l/100 km |
Basisprijs (incl. 21% BTW) | € 32.186 (Business Solution) |
Prijs testwagen (incl. 21% BTW) | € 38.955 |
BIV | € 226,72 |
Jaarlijkse verkeersbelasting | € 163,55 |