BMW X3

Rijtest: BMW X3 xDrive 20i

De wereld van kleine en middelgrote SUV’s is momenteel compleet verzadigd met modellen. Een goede zaak voor de consument, die kan immers uit een hele cataloog aan mini-jeeps z’n keuze maken. Automerken houden het zelfs niet bij één model, BMW bijvoorbeeld heeft liefst zes modellen die een X’je in hun modelnaam krijgen. Zo ook de BMW X3. Wij gingen op pad met de nieuwste generatie van dat model, de BMW X3 Drive20i.

 

X5-allures

Dat is op z’n zachtst gezegd de realiteit. Toen we deze X3 gingen ophalen moesten we toch even in onze ogen wrijven. Zo groot hadden we de nieuwste ‘X’ niet verwacht. Vooral de achterkant lijkt verdomd goed op een X5. Wat natuurlijk geen vloek is gezien de nieuwe X3 een pak minder kost. Maar toch, wie uit is op een ‘kleine’ SUV is met de X3 niet meer het beste af. Deze X3 ondergronds parkeren gaat alleszins lastiger worden dan met z’n voorganger.

BMW X3

De looks zelf zijn wel ferm geslaagd. De vorige generatie toonde zijn leeftijd, vooral wanneer men frontaal de voorkant aanschouwde. Deze kersverse X3 is weer wat strakker getrokken en dat is een goeie zaak. Ook telkens een kenmerk bij een nieuw BMW model zijn de groter wordende ‘nieren’ (grille). De ‘Phytonic’-blauwe kleur mag dan wel heel erg blauw zijn, op een BMW staat dit zeker niet mis. Verder zijn ook de 20 inch velgen goed uitgekozen door BMW België. Misschien een tikkeltje te groot waardoor het rijcomfort nog net dat sterretje beter zou kunnen.

 

Interieur: BMW as we know it

Zoals steeds binnenin een BMW is het koekenbak. Heerlijke zwarte lederen sportzetels, een automatische versnellingspook die goed in de hand ligt en rijden maar. Er zijn ook zoals gewoonlijk verschillende rijmodi (Sport, Comfort & Eco Pro), compleet overbodig op dit model maar je kan het maar gebruiken. Ook steeds handig is de head-up display, een (niet goedkope) optie maar onmisbaar in een nieuwe wagen. Sfeerverlichting in een auto is ook altijd een leuke extra, vooral als je zelf de kleur en intensiteit kan kiezen.

BMW X3

Het interieur van de X3 omvat tevens verschillende details die de passagiers er doen aan herinneren met een X3 op pad te zijn. Het zit hem in de details. De lengte van ruim 4,7 m vertaalt zich in zo goed als vijf volwaardige zitplaatsen en een ruime en gemakkelijk moduleerbare koffer van 550 liter. De ideale maten zou ons moeder zeggen.

BMW X3

 

Driving Pleasure

Het blijft natuurlijk een X3 xDrive20i dus verwacht geen M3 prestaties. Toch komt deze X3 xDrive20i snel van de streep. De X3 krijgt een tweeliter viercilinder turbobenzine motor in het vooronder, goed voor 184 pk. De overbrenging gebeurt via de gekende achttrapsautomaat, naar alle vier de wielen. Het blijft een benzine, met 290 Nm aan koppel breek je dus geen potten. Wat de mondjes wel deed openvallen in dit uiterst groene tijdperk is de CO2-uitstoot van liefst 168 gram per kilometer. Dan stellen we de vraag, wie koopt zo’n motorisatie nog? Op korte termijn lijken de taksen en leasingprijs van dergelijk model met zo’n uitstoot torenhoog te worden. Ach, wellicht blijven de Amerikanen en Chinezen trouw aan benzine en zal BMW er genoeg verkopen in die regio’s waar fiscaliteit op wagens nog niet zo ver staat als hier.

BMW X3

Onze testwagen kreeg ‘Variable Sport Steering’ mee als optie. Wat is dat? Dat zorgt er onder meer voor dat je gemakkelijker kan draaien aan het stuurwiel bij korte bochten op lage snelheid. Gedaan dus met het trekken en sleuren aan een elektrische bekrachtigd stuur dat bij lage snelheden niet mee wil geven. De verschillen zijn relatief uiteraard, maar het stuurgevoel is met andere woorden uitzonderlijk smooth.

BMW X3

 

Prijzen

De goedkoopste BMW X3 is een dieselvariant, de X3 sDrive18d. Die maakt je minimaal 42.000 euro lichter. De testwagen waarmee wij rondreden, de X3 xDrive20i, kost je minstens 46.600 euro, daar komt nog een paar honderd euro bij als je voor de schakelflippers aan het stuur gaat. De versnellingsbak is in deze variant sowieso automatisch.
Aangezien er voor 20.000 euro aan opties gemonteerd zijn op onze testwagen is ie de jouwe voor 67.020 euro inclusief btw. Over die 20 euro valt wel te onderhandelen denken we.

Is ie z’n geld waard? Wellicht wel. Zeker als we bekijken wat voor wagen je krijgt voor die prijs. Sommige opties zijn overbodig, dat is nu eenmaal het geval wanneer je met optiepakketten werkt, andere zijn dan weer heel welgekomen. Misschien is de tweeliter benzinemotor niet de beste keuze fiscaal bekeken, en moet je toch opteren voor een groener alternatief zoals de sDrive18d. Al is ook die versie met 128 gram CO2 binnenkort bedreigd door de dieselban?

BMW X3

Tot de volgende!