Rijtest: BMW i3s

We staan er niet echt bij stil, maar de BMW i3 is al goed vier jaar oud. Tijd voor een facelift dachten ze bij BMW want vandaag rijden we de vernieuwde BMW i3s. Met de s van dynamischer.

Het submerk BMW i bestaat reeds sinds 2007. BMW i probeert petrolheads ervan te overtuigen dat elektrische wagens ook gewoon fun kunnen zijn. En eerlijk? Dat is ook zo! De BMW i3 en i8 die we al eerder konden testen zijn het beste bewijs daarvan. We zijn er nog steeds van onder de indruk. Ditmaal proberen we de extra dynamische eigenschappen van de i3s bloot te leggen.

 

Wat is nieuw?

De BMW i3 kreeg dan wel een facelift, maar de i3s is eigenlijk een compleet nieuw model. De facelift bracht hertekende bumpers, een extra chromen stripje langs de zijkant, nieuwe 20″ velgen … Verder hangt de i3s tegenwoordig zo’n 10 mm lager bij de grond, is de spoorbreedte met 40 mm toegenomen en krijgen we 20 mm bredere Bridgestone Ologic banden. Met positief effect op de prestaties, maar later daarover meer.

De i3s is verder ook te herkennen aan de zwarte A-stijlen. Waar die bij de gewone i3 het originele koetswerkkleur kregen, zien we hier een agressievere look door de zwarte afwerking. De voorkant, en dan met name het radiatorrooster en de richtingaanwijzers hebben waarschijnlijk de grootste hertekening gekregen waardoor we de i3 en i3s duidelijk van elkaar kunnen onderscheiden. En last but not least zijn er nieuwe koetswerkkleuren: Imperial Blue metallic en Melbourne Red metallic.

Binnenin zijn de veranderingen wat subtieler gebleven, om niet te zeggen dat er quasi geen verschillen zijn. Enkel het grotere scherm van het infotainmentsysteem is nieuw. Dat heeft nu een grootte van 10,25 inch ten opzichte van de 6,2 inch uit het vorig model. Maar daarbij blijft het dan ook.

Vanwege de stevige monocoque die BMW i heeft ontwikkeld voor de i3 ontbreken de B-stijlen. De achterdeuren openen dus nog steeds zoals die van een Rolls-Royce en door het ontbreken van die B-stijl is het op zich gemakkelijker voor de brandweer om bij een ongeval mensen uit hun auto te krijgen. De achterste portieren kunnen wel enkel open wanneer de voorste portieren open zijn én als de gordels niet ingeklikt zijn. Niet erg handig als je mensen vanop de achterbank wilt ergens afzetten.

 

14 pk extra

Daar waar de reguliere i3 het moest doen met 170 pk krijgen we er in de i3s er nu 184 en 20 Nm extra koppel. Wat betekent dat de i3s er nu 270 van heeft ten opzichte van de 250 Nm uit zijn voorganger. Niet slecht voor een stadsauto horen we u denken? Bedenk dan nog eens erbij dat we met een elektrische auto op pad zijn, die dus zijn koppel en pk’s onmiddellijk ter beschikking heeft. Met de bredere spoorbreedte is de wegligging er ook nog eens voelbaar op vooruit gegaan, waardoor wij maar al te graag de boerenwegen opzoeken. Geen tekort aan rijplezier, dat zijn we zeker. De i3s heeft een begrensde topsnelheid van 160 km/h en gaat in de sportmodus van 0-100 km/h in 6,9 seconden.

Tegenwoordig beschikt de vreemde eend van BMW ook over een 33 kWh sterke Lithium batterij tegenover die van 22 kWh van voorheen. De range van de i3s bedraagt nu rond de 245 km. Wat in de realiteit al vrij ruim gerekend is. Toch zijn we ervan overtuigd dat veel Belgen die afstand niet eens op dagelijkse basis afleggen.

 

Rijstanden

Waar de sportmodus (Sport +) tonnen aan rijplezier bezorgt merken we op dat deze modus het rijbereik massaal doet slinken. De autosnelweg mijden we maar liefst helemaal, want dan weet je niet of je nog thuiskomt bij manier van spreken. Om dit probleem op te lossen heb je nog de keuze uit Comfort, Eco Pro en Eco Pro +. De comfortmodus zal je (logischerwijs) comfortabel van A naar B brengen heeft geen hevige impact op het rijbereik. In Eco Pro wordt de snelheid beperkt tot 130 km/h, wat de meesten onder ons waarschijnlijk nog niet zo erg zullen vinden. Zit je toch echt nog net met je mond boven water dan kan je nog kiezen voor Eco Pro +. Dan is het wel over en uit met je comfort. In deze stand kan je nog maximaal 90 km/h rijden en heb je zelfs geen airco. Liever die opofferingen maken dan niet op je bestemming geraken.

Een nadeel aan elektrische voertuigen blijft de lange wachttijden aan de lader. 14 uren laden op het gewone net is niet abnormaal met de i3s. Gelukkig duiken laadpalen tegenwoordig op in praktisch iedere dorpskern. We hadden dus eigenlijk het geluk dat we onze i3s op die manier in een 8-tal uren wel opgeladen kregen. En in de tussentijd? Ja, afhankelijk van waar je naartoe moet, zit je eventueel even zonder auto of moet je een andere gebruiken. Dit vergt een andere manier van met je planning om te gaan, maar moeilijk gaat ook. Je kan de status van je wagen volgen via de BMW Connected Drive app zodat je perfect kan weten wanneer je wagen helemaal opgeladen is. Voor wie toch snel thuis wil laden kan zich een BMW i powerwall laten installeren waardoor de klus van het opladen in een 3-tal uur zou geklaard zijn.

 

Optionele range extender

Voor wie dit allemaal net iets te moeilijk wordt heeft BMW i een optionele range extender gebouwd zodat je zonder stress je ritje naar je schoonouders kan afwerken. Deze range extender is een 647 cc kleine 2-cilinder benzinemotor met 38 pk en 56 Nm die een generator aandrijft, goed voor een 100 km extra rijbereik. De range extender heb je voor € 4.600 bovenop de prijs van de wagen. Een range extender brengt ook extra gewicht mee in de auto, waardoor de 0-100 met een range extender gebeurt in 7,7 seconden in plaats van 6,9 seconden zonder.

 

Prijskaartje?

Dat brengt ons bij het prijskaartje. Voor de i3s vraagt het Duitse premiummerk tegenwoordig € 42.850 (incl BTW). Een stevig prijskaartje, maar dan heb je wel een elektrisch voertuig dat de helft van een Tesla kost en meer rijplezier heeft dan een hothatch. Bestel je de meer aangeklede i3s advanced, dan betaal je € 2.850 extra. Met andere woorden kost een full-option BMW i3s al gauw bijna 50.000 euro.

 

Conclusie

De i3 blijft een fenomeen op zich vanwege haar futuristisch en eigenzinnig design. De tonnen aan rijplezier zullen zeker klanten aantrekken om dit heerlijke stadswagentje aan te schaffen maar dat zullen de prijs en de helaas nog wat kleine range ook in de omgekeerde richting doen. Elektrisch rijden vraagt sowieso al een andere mindset, al speelt het fiscaal voordeel ook zeker haar rol. Toch kijken we maar al te graag uit naar de volgende elektrische telg in de BMW family.

 

AutoBMW i3s
Motorelektromotor met 33 kWh sterke lithiumionbatterij
Maximum vermogen184 pk
Maximum koppel270 Nm
Overbrengingachterwielaandrijving
0-100 km/h6,9 s
Topsnelheid160 km/h
CO2 uitstoot0 g/km
Normverbruik12,6 kWh/100 km
Testverbruik17,7 kWh/100 km
Basisprijs (incl. 21% BTW)€ 42.850,00
Prijs testwagen (incl. 21% BTW)€ 55.939,99
BIV€ 0,00
Jaarlijkse verkeersbelasting€ 0,00